Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Air-King...

Diskussion i 'Diskussion' startad av masterkiller, 5 juni 2013.

1. ...såg denna på ett annat forum, tycker tavlan är cool, är svag för blått och orange combos...

Synd att dom är 34mm bara och alldeles för små, har faktiskt börjat digga dom lite ovanligre tavelvarianterna, ,Marcus på RobE hade en cool perpetual oxå i lite bättre storlek (36mm) görs sig MYCKET bättre IRL än på bild.....

16610, MKRGG, Aquaracer2 och 2 andra gillar detta.
  2. JS

JS Friends of KS

Ja Marcus Perpetual är cool, men jag vet inte om jag skulle köra en sån som "enda" klocka

3. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Jag gillar den också, lite annorlunda tavla och roliga färger men det är storleken som är nackdelen.

masterkiller gillar detta.
  4. Synd att tavlan inte finns till nån 36mm....

MKRGG gillar detta.
  5. Charles_

Charles_ Präst

Inte riktigt samma sak, men du har ju DateJusts med "Tuxedo dial":

:)

Fabian gillar detta.
  6. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    Vad är speciellt med air king? alltså vad är dess raison d'être

7. JS

JS Friends of KS

Billig och lite spexiga tavlor

8. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    F
    Finns det ingen koppling till flyg?

9. JS

JS Friends of KS

Bra fråga, vet inte om det finns någon direkt koppling. Ser ju inte ut som utpräglade flygarur direkt.

De äldre AK ser ju lite cleanare ut simplare/klassiska ut jmf med de moderna:

10. JS

JS Friends of KS

Ah - lite bonusinfo från TRF:

"This is the entry level Rolex model addressed to people who are inclined to spend a "fortune" on a watch. This watch has an unprecedented historical value in the Rolex Oyster Perpetual range since it was used by British aviators in WWII. Apparently the Air-King was the watch of choice for battle of Britain fighter pilots and Hans Wilsdorf, the founder of Rolex was so moved by the brave British pilots that decided to honour them with a new line of manual wind Oysters.
    While the Oyster Royal line existed already before the war Rolex began producing larger watches coding them with names like "Air Tiger," "Air Lion," "Air Giant," and "Air King."

What was then considered a large dial - 32 to 33 mm diameter - is now small in comparison, as most Rolex sports models feature a 40 mm or larger dials.The Air line of watches remained in production until the early 1960s. In the end only the Air-King survived and was eventually fitted with an automatic movement.

The Air-King is not as fancy or as over-engineered as some other Rolex watches yet it is an elegant watch and most importantly has a great history behind it. I believe that it is one of the most overlooked watches out of the Oyster Perpetual range although it deserves more attention by prospective buyers. Today the current Air-King model range even comes with COSC certification. They have also recently been redesigned with new dials and bracelets.
    I am sure more educated members than myself on the subject will contribute some more information as well as photos on this thread."

Aquaracer2, Archie och Criss Cross gillar detta.
  11. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Som alltid så har en Rolex historik och mystik :)

12. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Gillas starkt!

13. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Tycker air-king är riktiga roliga och stilrena. Går alltid att hitta för en billig peng och får därför sällan så mycket utrymme hos intresserade då folk gärna hoppar över air-king för de finare (läs dyrare) modellerna. Skiljer fan inte många tusenlappar mellan typ en tissot vissodate och en härlig air-king från 60/70-talet. Kanske som att jämföra äpplen med päron men fortfarande en rolig klocka som inte ruinerar än fullständigt

14. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Vad kostar de då, på ett ungefär?

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

15. JS

JS Friends of KS

16. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
  17. Johan M

Johan M Borgare

Nja de ser riktigt billiga ut. Jag gillar inte siffrorna och det är likadant på explorer. 3-6-9 är snyggt men de skall vara målade i så fall.

18. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Jag gillar den gamla air-kingen mer, tycker den ser cleanare ut. Här är en bild på frugans minst sagt sparsamt använda 14000M
    som vi köpte 2011 (tror jag), då hade den legat osåld hos AD:n i 4 år.

19. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Står i valet och kvalet mellan en DJ och en AK. Som present till mig själv när jag fyller 30 nästa år. Då jag har riktiga flickhandleder, på 17 cm. Så sitter båda modellerna bra. Har en vintage Tärnan-dressare på 35mm som sitter perfekt.
    Känns som ett angenämt problem.

20. JS

JS Friends of KS

Det var en stor flicka i såna fall...

21. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Mätte om med måttband och fick det till 16 blankt. :oops:

22. JS

JS Friends of KS

He he - då hamnar du rätt långt ner på listan :)

23. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Inte så konstigt då att 35mm Tärnan sitter perfekt. Samtidigt som 39mm Longines Hydroconquest ser sportigt oversized ut.

Tur att jag håller dressrolex före pannor och Breitling. Inget ont om 38mm colt och SOH 38an, som är de enda jag provat på armen. Där jag behöll någon som helst värdighet.

För att gå back to topic. Kan inte ni bära rolex AK. Köp en till mamma eller till kvinnan i ert liv. Då jag tycker att Ak förtjänar sin plats i historien och i produktkatalogen.

24. Gillar fortfarande den här, tycker den är riktigt cool...

25. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Den i 38 hade inte varit fel.

26. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
  27. Sond

Sond Friends of KS

28. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Provade leben hockeydinka sist som låg på 34 och den flög som fan.

leben och Micke Ni gillar detta.
  29. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Jag gillar AK, har alltid gjort. En 50-talare skulle inte vara fel. Håller med om att blått och orange är snyggt tillsammans. Kör masterkiller, kör! :)

Aquaracer2 gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield