• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alla med Rolex no date urtavlor se hit!

Mangusta

Cartier
Kan inte alla ni som har nyare no date urtavlor lägga ett kreditkort tvärs över klockan vid 3 och 9 för att mäta om sifforna sitter på samma höjd? På min sprillans nya Oyster och på 3 andra likadana hos Rolexhandlaren så sitter 3an för högt jämfört med 9an. Mät både ovanför 3an och under 9an. Har varit i kontakt med Rolex huvudkontor som ska titta på det men sa att det inte ska vara så. Handlaren har beställt en ny till mig som tur är men jag vill gärna veta hur det ser ut för er andra med samma urtavla.
 

Mangusta

Cartier
Du har just nu bytt bort en förmögenhet. Om ett antal tavlor är fel så lär de få ett namn och kosta 10x mer när barnbarnet ska sälja..;)

Vaaaaa? Men den kändes som en kopia eftersom att man såg att dom inte var på samma höjd. :( 3 till hos handlaren såg likadana ut på 31, 26 mm och Air King.
 

Mangusta

Cartier
Har någon lust att förklara varför något som ser ut som en dålig Kinakopia skulle bli värdefull? Inte för att jag vill ha den iaf men jag bara undrar. Jag skulle bli galen av att titta på en klocka med sneda siffror resten av livet. Och har någon haft tillfälle att titta på era klockor om siffrorna sitter på exakt samma höjd?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har någon lust att förklara varför något som ser ut som en dålig Kinakopia skulle bli värdefull? Inte för att jag vill ha den iaf men jag bara undrar. Jag skulle bli galen av att titta på en klocka med sneda siffror resten av livet. Och har någon haft tillfälle att titta på era klockor om siffrorna sitter på exakt samma höjd?

Typ tillgång och efterfrågan... Om det nu är en äkta tavla som det blivit fel på sp kan du ge dig tuSan på att samlare kan tänkas betala multum för att äge en sådan sällsynt pjäs i framtiden..
 

Mangusta

Cartier
Typ tillgång och efterfrågan... Om det nu är en äkta tavla som det blivit fel på sp kan du ge dig tuSan på att samlare kan tänkas betala multum för att äge en sådan sällsynt pjäs i framtiden..

Herregud. Fattar inte varför man skulle vilja ha en dålig tavla. Äkta borde den sannerligen vara då den är köpt sprillans ny från en auktoriserad Rolexhandlare. Ska hämta upp den nya lite senare. Fast är den också fel så tar jag inte hem den vare sig jag förlorar en förmögenhet eller inte. Vad menar ni med multum förresten? På ett ungefär i procent jämfört med en "vanlig" klocka av samma modell och årsmodell.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det vill man för att den är mer ovanlig än en vanlig, antagligen har man flera av samma modell ändå om man är den typen av samlare:)
Vad multum betyder i detta specifika fall har jag ingen aning om. Jag menade bara att en sån klocka kan betinga ett högre värde på samlarmarknader än motsvarande klocka med ok tavla..
Om det är 2 000, 20 000 eller 200 000 har jag inte den blekaste aning om..
 

Mangusta

Cartier
Det vill man för att den är mer ovanlig än en vanlig, antagligen har man flera av samma modell ändå om man är den typen av samlare:)
Vad multum betyder i detta specifika fall har jag ingen aning om. Jag menade bara att en sån klocka kan betinga ett högre värde på samlarmarknader än motsvarande klocka med ok tavla..
Om det är 2 000, 20 000 eller 200 000 har jag inte den blekaste aning om..

Jag förstår. Ja, ja, någon annan får väl bli rik på den då. :greedy: Själv har jag ingen lust att reta mig på den resten av livet för att en eventuell arvinge ska få extra tillskott i kassan. :) Det var verkligen en stor skillnad på säkert 3 mm och syntes väldigt tydligt när den satt på armen och man blev skräckslagen när man satte ett papper under och över siffrorna och kollade skillnaden.
 

UNO

Panerai
13 Daytonan var ju fel på ett kul sätt men visst är det kul med fel på perfekta produkter.
 

UNO

Panerai
Det var en helguld som var med i CronoPassion mars/april.
Ägare upptäckte efter ett par dagar att den hade 13 istf 15 och klagade och fick ett brev från Rolex USA president som lovade en ny tavla och iochmed detta skrev ett lika värdefullt som kul intyg...
99.225 euro.....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror att kRååålex helt enkelt kände sig oälskad av dig och såg till att få komma tillbaka till moderskeppet genom att sabba sig själv.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det var en helguld som var med i CronoPassion mars/april.
Ägare upptäckte efter ett par dagar att den hade 13 istf 15 och klagade och fick ett brev från Rolex USA president som lovade en ny tavla och iochmed detta skrev ett lika värdefullt som kul intyg...
99.225 euro.....

Kan du förtydliga vad 13 istf 15 betyder?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Det var en helguld som var med i CronoPassion mars/april.
Ägare upptäckte efter ett par dagar att den hade 13 istf 15 och klagade och fick ett brev från Rolex USA president som lovade en ny tavla och iochmed detta skrev ett lika värdefullt som kul intyg...
99.225 euro.....

Luddig tråd. Utveckla
 

UNO

Panerai
Saxat från nätet.
Jag får inte till bilden...
Among the various vintage Daytona models of the Rolex section, lot 108 – a unique version of the gold cosmograph wristwatch (ref. 16528) with a printing error on the dial brought $138,291. Called the “Daytona 13”, it was accompanied by a letter from Rolex Chairman Heiniger confirming the printing error – the chronograph seconds register shows a 13 rather than a 15 at 3 o’clock.
 

UNO

Panerai
Saxat från nätet.
Jag får inte till bilden...
Among the various vintage Daytona models of the Rolex section, lot 108 – a unique version of the gold cosmograph wristwatch (ref. 16528) with a printing error on the dial brought $138,291. Called the “Daytona 13”, it was accompanied by a letter from Rolex Chairman Heiniger confirming the printing error – the chronograph seconds register shows a 13 rather than a 15 at 3 o’clock.
 

Mangusta

Cartier
Jag tror att kRååålex helt enkelt kände sig oälskad av dig och såg till att få komma tillbaka till moderskeppet genom att sabba sig själv.

Jag tror samma sak. Sa ju att det var skitklockor. ;) De tre andra handlaren hade var likadana. Får se hur dagens skörd ser ut om några timmar. Är det ingen som råkar ha en hemma och kan kolla sin???
 

max

Dancing Queen

http://www.watchtime.com/wristwatch-industry-news/auctions/sothebys-geneva-sale-brings-8-7-million/

Det står 13 istället för 15 kl 3
daytona_13.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror samma sak. Sa ju att det var skitklockor. ;) De tre andra handlaren hade var likadana. Får se hur dagens skörd ser ut om några timmar. Är det ingen som råkar ha en hemma och kan kolla sin???

Det behövs en bild för att kunna se om det är ett non issue eller inte. Alla klockor är inte helt perfekt tillverkade och små fel går ibland att hitta om man tar fram en linjal och lupp.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hoppas att du tog bilder på de felaktiga nu när du hämtat din nya? Skulle vara kul att se, dessutom är 3mm hysteriskt mycket på ett ur. Det måste ju se helt vimsigt ut. Upp med bilder annars blir det bara "Bigfoot" av alltihop.
 

Mangusta

Cartier
Tog inga bilder och ni får tro att jag är big foot om ni vill för vi lever i ett fritt land. (Vet inte vad jag skulle ha för nöje av att skriva denna tråd bara för att trolla dock.) Den nya var likadan till min stora besvikelse. :arghh: 3 personer tittade noga och det verkar som att storleken på 3an och 9an och rundningen får det att se ojämnt ut. Eventuellt kan 9an vara liiiite större än 3an trodde säljaren. Hur det än är så är jag för ocd för att klara att se på den resten av mitt liv. Var så ledsen när jag gick därifrån att jag glömde att fråga om samma (billiga) modell kommer med romerska siffror för det skulle ju lösa problemet. Tycker Rolex hemsida är lite rörig och att man inte ser alla tavlor som erbjuds eller så är det jag som inte hittar ordentligt. Jag som hade börjat gilla klockan senaste dagarna. :(

Är det INGEN som har en hemma och kan kolla sin?????????
 

Rivalen

Rolex
Nån som kan - ta en bild som illustrerar detta. Misstror ingen, men en bild skulle vara kul.

På dotterns 114060 är alla index och pilmarkörer på tavla och vridring helt i sync enligt hennes skarpa öga med ett vitt A4 som hjälpmedel. Hade gärna haft en Sonds "Crooked dial" som dubblar värdet på klockan och visar att perfektionisten är inte mer än människa.:cool:
 
Topp