• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allround klocka 5-10k.

Hej!

I nuläget har jag endast Orient Dykare, G-shock och parfym dressare. Skulle gärna utöka med något vettigare båda i pris och ursprungsmässigt.

Jag har fått mersmak för Rolex Explorer I. I mina ögon verkar den vara något av den ultimata klockan, sportig och tålig nog för det mesta ("explorer" trots allt), men kan lika gärna slinka in under manschetten. Fram tills dagen ekonomin tillåter en sådan (och jag antagligen blir OWG) undrar jag om någon har några idéer på liknande klockor, halvsportiga men diskreta klockor på länk, för 5-10k.
 
Den finns i tankarna, men då bästa vännen införskaffat en sådan vill jag försöka vara lite originell :)

Även Longines Conquest och Hydro Conquest men tycker de verkar vara för sportiga, och conquest vara för "klumpiga".
 
Är i lite av samma situation själv även om min budget ligger under din. Jag har kollat på Seikos SARB och SARX modeller och gillar dem. Annars kanske standardtipset Certina DS-1 day date kan vara något. Inga tips påminner dock speciellt mycket om Explorer I.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Sinn 556i är ett bra val tycker jag. Sportig, tålig och funkar till det mesta.
image.jpg
 

PCB

Audemars
lätt en hydro" 3,6,9 dial" i svart,lagom sportig och samtidigt lite bling ,så den passar till finare tillfällen
en verklig allrounder!
 

JuBi

Omega
2-Faktor
Longines hydroconquest
Tag aquaracer, antingen lätt beggad eller ny med kvarts lär du få för runt budget
 
  • Like
Reactions: PCB

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag röstar också på Certina DS1 Day date eller Taggen som @Peter cerwin tipsar om. Vet dock inte modellbeteckningen på de, men tycker de ser riktigt fina ut.

EDIT: Taggen (Automataren har betydligt snyggare tavla än quartzaren IMHO.) med svart tavla, är inom räckhåll om du kan lägga till några tusen... http://www.chrono24.se/tagheuer/acq...=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
EDIT2: Och en beggad för 1095 usd... http://forums.watchuseek.com/f29/fs...calibre-5-automatic-newest-style-2121218.html

Har lite lånade bilder på Certinan. Ser ut att funka bra på läder också, om du bildgooglar lite. På länk går de att få för ca 6k.


 
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
Många schysta klockor! Skulle jag handla för max tio skulle jag absolut titta lite extra på Sinn.
104 st sa känns som väldigt mycket klocka. Att den är lite större än Sinn 556 med sina 41 mm är ju också ett plus i min värld. 556 är 38,5 mm vilket känns en smula futtigt.
Vill man ha bra kvalitet och inhouse så har ju Seiko många fina modeller. Sumo kostar under 5k men är jämförbar med många dyrare klockor.
 

Point Blank

Cartier
Den är helt klart aktuell. Några tankar om länken? Hört att seiko 5 orna fått mycket skit men detta kanske förbättras när man kommer upp i pris?

Inte testat Seiko 5 så kan inte jämföra helt ärligt men Seiko 5-länkarna verkar rätt sladdriga. Den här känns solid och bra, finns inget behov av att köpa en aftermarket-länk som många gör till SKX-klockorna.
 
Topp