• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allround klocka för 10k som inte tappar mycket i värde

Subby

Rolex
Hej allihoppa,

Nu är det bestämt att jag ska sälja en större del av min samling för att sedan köpa en Rolex Datejust. Men som en student med väldigt begränsad inkomst kommer det ta några månader innan jag kan köpa min första rolle!

Jag har sedan jag blrjade samla klockor alltid haft ett par klockor som jag varierade som nu kommer försvinna. Jag kommer ha kvar en Tissot PRS516 chrono och en longines dressare. Tissot fungerar jättebra som en allround klocka i mitt tycke men jag gillar helt enkelt variera.

Så nu behöver jag eran hjälp, en allround klocka för runt 10tkr.

Krav:

-Datum
-Minst 100m vattentäthet
-Länk
-Inte tappa så mycket i värde
-Jag har väldigt smala handleder så den ska inte vara så huuuge.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Köp en beggad Oris Aquis i valfri färg!
Oris-Aquis-Date-Gradient-Blue-1.jpg

(Stulen bild från nätet)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Du har redan två klockor att bära tills du köper din DJ? Varför sådan brådska? Som någon redan nämnt, köp beg om du vill tappa så lite som möjligt. Annars, skit i DJ och köp en Grand Seiko istället.
 

Subby

Rolex
Du har redan två klockor att bära tills du köper din DJ? Varför sådan brådska? Som någon redan nämnt, köp beg om du vill tappa så lite som möjligt. Annars, skit i DJ och köp en Grand Seiko istället.

Jag har ingen brådska, jag vill ta min tid innan jag köper en av mina favoritklockor, jag har i dagsläget 11 klockor att variera mellan och 10 av de är påväg ut. Jag är van vid variation och Longines dressaren används nästan aldrig då den känns för dressig för min vardagliga klädstil.
 

Bazsy

Cartier
Seiko har flera klockor begagnad även långt under din budget. SARB033 / 035 / 017 dyker upp rätt ofta här. Även några presage kostar under 10k ny men det finns inte så många begagnade av dessa. Vintage Seiko KS Hi-beat också fint.
 

christer12

Cartier
Säger som jag alltid gör i sådana här trådar: Longines Hydroconquest! Köp begagnad (runt 5k) så kan du flippa den för samma peng när det blir dags för datejusten.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Den absolut ballaste klockan jag ägt för 10k är Doxa. Av någon konstig anledning är begagnade Doxa billigast i världen just på klocksnack...
IMG_5096.JPG


De har flera 42mm-modeller och jag tycker att min 1000T inte bär särskilt stort. Ligger slick och skönt mot armen. Mer info om andra modeller och skillnader fås bäst i Doxa-tråden för jag är inget Doxa-proffs (än), bara ett glad ägare.
 

Subby

Rolex
Tacksam för alla tips. Jag kommer prova följande klockor i veckan och de är kandidaterna i dagsläget;

-Longines Conquest
-Longines Hydroconquest
-Oris Aquis
-Oris 65
-Sinn(U1,556,104,103)
-MM300
-Squale 1521

Men Squale och MM300 går inte att hitta i vanliga butiker. Så någon Stockholmare som äger någon av dessa och vill ta en fika? :D
 

christer12

Cartier
Tacksam för alla tips. Jag kommer prova följande klockor i veckan och de är kandidaterna i dagsläget;

-Longines Conquest
-Longines Hydroconquest
-Oris Aquis
-Oris 65
-Sinn(U1,556,104,103)
-MM300
-Squale 1521

Men Squale och MM300 går inte att hitta i vanliga butiker. Så någon Stockholmare som äger någon av dessa och vill ta en fika? :D
Här är min sons blåa Hydroconquest 41mm men finns också i 39mm
upload_2017-2-13_16-39-14.jpeg
 

Case

Panerai
Tacksam för alla tips. Jag kommer prova följande klockor i veckan och de är kandidaterna i dagsläget;

-Longines Conquest
-Longines Hydroconquest
-Oris Aquis
-Oris 65
-Sinn(U1,556,104,103)
-MM300
-Squale 1521

Men Squale och MM300 går inte att hitta i vanliga butiker. Så någon Stockholmare som äger någon av dessa och vill ta en fika? :D
MM300 finns hos Klockmaster i Globen. Jag var där förra veckan och en mycket trevlig kille vid namn Robert lät mig klämma och känna på en. Grym, meni högsta laget.
 

Subby

Rolex
MM300 finns hos Klockmaster i Globen. Jag var där förra veckan och en mycket trevlig kille vid namn Robert lät mig klämma och känna på en. Grym, meni högsta laget.

Jag är rädd att den ska kännas för stoor. Men frågade på seikotråden för inte längesen och fick svar att den bärs nästan lika stor som en skx, bara att den är högre och tyngre. Tar en titt förbi globen i veckan!
 
Topp