Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Allt går i princip att polera.

Diskussion i 'Vintage' startad av Spencer, 18 augusti 2013.

  1. Spencer
    Trådstartare

    Spencer Gustav II Adolf Admin

    Inlägg:
    18.698
    Varför sägs det att mineralglas inte går att polera?
     
  2. jabla

    jabla Förgöraren

    Inlägg:
    22.579
    Från:
    Helsingborg
    Förstår inte heller! till och med safirglas går att polera med diamantpasta har jag läst.
     
  3. Desmond_Malone

    Desmond_Malone Friends of KS

    Inlägg:
    1.547
    Från:
    Värmdö
    Bra fråga, det borde gå men jag vet dock inte hur..
     
  4. McGyver

    McGyver Biskop

    Inlägg:
    1.538
    Från:
    Lund
    Pasta + slip/polertrissa + tålamod och noggranhet = repfritt glas!

    [​IMG]
     
    Camo00 och easy rider gillar detta.
  5. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.580
    Från:
    Vettet.
    Dom gånger jag försökt har det gått att slipa på men det är väldigt svårt att få det jämnt .Sen när man tittar närmare ser glaset it som ett månlandskap .Och det är ite snyggt .:oops:
     
  6. _jonte

    _jonte Friends of KS

    Inlägg:
    5.495
    Precis detta jag läst är orsaken till att man ogärna polerar mineralglas. Såvida man inte har möjlighet att spänna upp glaset i en svarv för poleringen. Med macgyver lyckades ändå?
     
  7. McGyver

    McGyver Biskop

    Inlägg:
    1.538
    Från:
    Lund
    Det går bra med polertrissa om man tar det försiktigt och jobbar med HELA glaset - inte endast den del som har repan!
    Ta gärna en så stor trissa som det bara går - den på bilden ovan är egentligen lite liten, men då glaset hade en datumbubbla, så var jag tvungen att använda en lite mindre modell!

    Med en "vanlig" polertrissa (polerytan 90grader mot axeln) så måste man vara väldigt duktig på att fördela tryck och röra trissan över glaset, annars blir det lätt vågigt!

    Optimalt är ju att spänna upp glaset i en svarv, men då glaset då måste demonteras från boetten => lika bra att sätta in ett helt nytt glas istället !;)
     
  8. CaptainOats

    CaptainOats Friends of KS

    Inlägg:
    5.044

    Jag har också provat enl herren ovans tips.
    Går att få bra med tålamod, tycker nog det tog en 30-40 min för mig att få det bra utan att stressa på och värma för mycket.