• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allt om beatern!

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Fast emergency måste väl vara det ultimata valet?
I alla fall om "beating" och "battelscars" sträcker sig utanför kontoret och villaidyllen.
equipement-breitling-emergency-1407507380.jpg

Två av mina favoriter :)
 

Gurgel

Cartier
Hur är det med stötar såsom från en rekyl? Jag skjuter ibland med både gevär och enhandsvapen. Brukar normalt sätt använda min g-shock då. Men ibland på bättre jakter vill jag ha en finare klocka, har någon gång använt min skx007. Inte märkt att den tagit stryk. Men hur är det, dumt att använda en mekanisk klocka vid skytte med tanke på rekyl?

Edit: G-shocken tål fan allt. Min har bland annat varit inne i olika djur, åkt motorcross och enduro (vilket leder till rätt tuffa smällar ibland) och de enda symptomen den uppvisat är att den luktat illa efter att ha tagit ur inälvor...
 
  • Like
Reactions: JLW
Bör inte beatern i princip vara klockan du skiter i vad som händer med och som lätt kan ersättas, sen lever vi ju alla olika liv men jag skulle bli lite ledsen om jag fick tex batterisyra på min 50tkr klocka eller om jag skulle tappa den över relingen pga att länken öppnar sig när jag meckar båtmotor? Sen kan ju beatern i andras liv vara klockan som på sin höjd ska klara av en joggingtur, inomhus, på löpband ....
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
"Problemet" är väl att ordet beater missbrukas så friskt? Den allmänna uppfattningen här på forumet verkar vara att en beater är en klocka som pallar att inte bara hänga med på kontoret, utan även på AW...
Även om en sub säkert fixar Hiltikörning, stolpspettning och svetsning lika bra som min beater (Monster) så känns det väl som ren kapitalförstöring att helsikesslita på den? Oavsett vilken ekonomi man har?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Ok, trodde att du släppte ned den frivilligt :)
Dåligt formulerat, ofrivilligt fall mot stengolv alltså :D

Hur är det med stötar såsom från en rekyl? Jag skjuter ibland med både gevär och enhandsvapen. Brukar normalt sätt använda min g-shock då. Men ibland på bättre jakter vill jag ha en finare klocka, har någon gång använt min skx007. Inte märkt att den tagit stryk. Men hur är det, dumt att använda en mekanisk klocka vid skytte med tanke på rekyl?

Edit: G-shocken tål fan allt. Min har bland annat varit inne i olika djur, åkt motorcross och enduro (vilket leder till rätt tuffa smällar ibland) och de enda symptomen den uppvisat är att den luktat illa efter att ha tagit ur inälvor...

Skjuter en del, mest hagel o studsare upp till 375HH och lite enhands kan hända. Använder ofta 16710 eller 16800, nån gång daydate och det funkar fint. Klart du ska ha en mekanisk klocka på jakt! Nu tål de jag har (80 tal och uppåt) mer än tex. en gammal speedy, så vilken mekanisk som helt ska du inte slänga på dig under en dag med 6-700 bulor förbrukade ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
"Problemet" är väl att ordet beater missbrukas så friskt? Den allmänna uppfattningen här på forumet verkar vara att en beater är en klocka som pallar att inte bara hänga med på kontoret, utan även på AW...
Även om en sub säkert fixar Hiltikörning, stolpspettning och svetsning lika bra som min beater (Monster) så känns det väl som ren kapitalförstöring att helsikesslita på den? Oavsett vilken ekonomi man har?
Jag tror detta är huvudproblemet.

Tycker många slänger med uttrycket vardagsbeater här på KS. För mig är det alla klockor jag har. Men min beater är beater dels för att den är lite tåligare men också för att jag egentligen skiter i om jag skulle råka pajja den om jag drar den i generatorn på en bil så glas, tavla och troligen urverk demoleras när den där fastrostade muttern släpper.
 

fello

Breitling
Letar efter beater i 60-70k-kronorsklassen. Förslag som inte är Rolex Sub? Är lite inne på AP 14790 även om den kanske klassas lite väl känslig för att kallas beater?
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag jobbar som snickare och har en rolex explorer som beater. Bankar och slår, köttar med tigersågen vilket ger rejäla skakningar, bilar och borrar med hiltin vilket får händerna att domna av vibbarna i längden. Kan ärligt säga att klockan tickar på som vanligt. Och jag förväntar mig inget annat heller! Så ett skott eller två är nog inga som helst problem :)

Hur är det med stötar såsom från en rekyl? Jag skjuter ibland med både gevär och enhandsvapen. Brukar normalt sätt använda min g-shock då. Men ibland på bättre jakter vill jag ha en finare klocka, har någon gång använt min skx007. Inte märkt att den tagit stryk. Men hur är det, dumt att använda en mekanisk klocka vid skytte med tanke på rekyl?

Edit: G-shocken tål fan allt. Min har bland annat varit inne i olika djur, åkt motorcross och enduro (vilket leder till rätt tuffa smällar ibland) och de enda symptomen den uppvisat är att den luktat illa efter att ha tagit ur inälvor...
 
Senast ändrad:

fello

Breitling
Där är vi igen. En fråga i alla nyfikenhet, vad ska du pyssla med med din beater på armen, och vad har du för finklocka som du tar av då det blir tuffa tag?
Jobb på kontor, bilresa fram och tillbaks till jobbet, blöjbyten, strandhäng, bad i saltvatten. Nu kör jag rolex sub om jag är på stranden men använder Patek Aquanaut för övriga sammanhang. Skulle vilja ha ett bra alternativ till suben.
 

mouqvist

Rolex
För min är en beater en klocka som man inte bli för ledsen ifall något händer (repa, ding, osv), en klocka som man kan ersätta i värsta fall utan att behöva sälja en njure!
Antar att vilken klocka som folk använder sig av som beater beror på deras ekonomi. Jag som sparar hårt för att skaffa en Sjöö skulle inte tänka mig ha den på stranden eller snickra med den.
 

mouqvist

Rolex
Hur är det med stötar såsom från en rekyl? Jag skjuter ibland med både gevär och enhandsvapen. Brukar normalt sätt använda min g-shock då. Men ibland på bättre jakter vill jag ha en finare klocka, har någon gång använt min skx007. Inte märkt att den tagit stryk. Men hur är det, dumt att använda en mekanisk klocka vid skytte med tanke på rekyl?

Edit: G-shocken tål fan allt. Min har bland annat varit inne i olika djur, åkt motorcross och enduro (vilket leder till rätt tuffa smällar ibland) och de enda symptomen den uppvisat är att den luktat illa efter att ha tagit ur inälvor...
Kan tänka mig att chockvågen minskar rejält i intensitet genom din hand/handled. Skulle din klocka placeras precis bakom vapnet när du skjuter får den ta hela smällen
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
5000G klarar suben, lite kass på att räkna men den borde palla 2m + kakel? :banghead::D Även om en casiobeater klär bättre i battlescars ;)

Edit: @Compiss har en poäng, vi borde snacka mer seriösa fall. Även om en beater ska sitta på handleden när olyckorna sker :)
Sent svar men 5000 G?

jag är ytterst skeptisk till att urverket klarar det. Tror inte någon av axlarna kan ta impulsen från 5000 ggr vikten av de delar som sitter på dem.

EDIT:// inser att urverket troligen inte utsätts för 5000 g bara för att boetten gör det. Men även om de "bara" utsätts för 500 eller tom 50 g så kvarstår min skepsis

EDIT2:// sorry för ninjaedit @JLW
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Sent svar men 5000 G?

jag är ytterst skeptisk till att urverket klarar det. Tror inte någon av axlarna kan ta impulsen från 5000 ggr vikten av de delar som sitter på dem.

EDIT:// inser att urverket troligen inte utsätts för 5000 g bara för att boetten gör det. Men även om de "bara" utsätts för 500 eller tom 50 g så kvarstår min skepsis

EDIT2:// sorry för ninjaedit @JLW
Edita på bara! ;)

Jag är också skeptisk men de påstår det :watching:

"THE CRASH TEST
Shock resistance

Rolex watches have to pass more than 20 different drop tests before their launch. The most severe homologation test is the bélier, tellingly named after the ram. This exclusive shock-testing equipment submits the watch to an impact equivalent to 5,000 G – hundreds of times more than a car crash test. Yet the watch has to remain unharmed and fully functional afterwards, maintaining the highest real-life standards of accuracy and appearance befitting of a Rolex."

Källa:
http://m.rolex.com/watches/rolex-watchmaking/tested-to-extremes.html
 
Topp