Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Alternativ till dressers (toolklockar till skjorta)

Diskussion i 'Diskussion' startad av tokyo tapes, 20 augusti 2015.

1. tokyo tapes
    Trådstartare

tokyo tapes Bonde

Jag har alltid använt och ägt stora dykarur och kronografer och har aldrig varit intresserad av tunna och/eller små klockor. Detta för naturligtvis med sig att jag ofta har problem när jag använder skjorta/kostym med mina klockor. Jag vill påpeka att jag till skillnad från många andra inte har problem med att använda sportiga och tooliga ur med kostym utan gillar krocken mellan tool och "finklätt"

Min fråga är: Vad finns det för klockor som behållit sin "toolighet" men som kan komma under skjortan hyffsat smidigt?

2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Datejust, reverso eller en mindre vintagekronograf kanske...

McFly gillar detta.
  3. m0klos

m0klos Torpare

Nu är det som allt annat en smakfråga, men jag personligen tycker att C44an från Breitling kommer in i krocken mellan tool och finklätt. [​IMG]

thewallin gillar detta.
  4. don segundo

don segundo Biskop

Om man gillar krocken mellan tool och finklätt och har en försmak för rejäla dykare säger jag Ploprof 600. Jävligt badass att bära till kostym, den bygger inte så mycket på höjden som den nyare versionen och bör glida in under manschetten utan problem.

Fabian, Moorflax, Seikosthlm och 4 andra gillar detta.
  5. Tjänstemannen

Tjänstemannen Bonde

Jag skulle kunna tänka mig att en rolex 14060 funkar utmärkt till kostym. På tal om detta, var på en "gask" i Uppsala en gång, blev placerad mitt emot en kille som tyckte sig kunna allt om klockor osv. På dessa gasker råder kostymtvång och till detta bar jag en omega Speedmaster. Döm till min förvåning när snubben mitt under en konversation om klockor kläcker ur sig till mig. - "du är ju diskvalificerad från att ha en åsikt eftersom du bär ett racingur till kostym". Jag garvade, sa skål och svepte en shot sen var det bra med det...

Tao, meo_swe och eriksson850 gillar detta.
  6. don segundo

don segundo Biskop

Lite bilder, tyvärr bär jag sällan kostym, men här i alla fall med skjorta...

Fabian, Bramserud, Jax och 8 andra gillar detta.
  7. nöt

nöt Biskop

nja ;)

8. don segundo

don segundo Biskop

Om det är min klädstil du syftar på instämmer jag :), vidhåller dock att det är svalt med Ploprof till kostym

tokyo tapes och nöt gillar detta.
  9. McFly

McFly Stadsbo

Från:
    Norr om stan
    Sinn 356 finns ju alltid. Jag har själv 358:an, som är en 42mm version av 356:an som är 38mm. Riktigt vass klocka som har mycket toolkänsla över sig.

Sedan tycker jag aldrig att det fungerar med en dykare till varken kostym eller kavaj. Det fungerar helt enkelt inte. En kronograf på läder är en annan sak till kavaj, men är det mörk kostym som gäller så är det dressare eller inget.

10. nöt

nöt Biskop

Ploprof vardags på vänster hand. Till skjorta höger hand. Så långt kan jag gå :)

11. don segundo

don segundo Biskop

Ha ha, jag kör alltid höger - men köper att Ploppen kanske gör sig bättre på vänstern som den är byggd för.
    Snodde en bild som bättre illustrerar min poäng med kontrast (inser också det parodiska i att jag stövlar omkring i den här tråden och ger råd när jag är så långt ifrån stilmedveten i den egna klädseln men va fan...)

Landshark, Seikosthlm, Spincini och 1 annan gillar detta.
  12. nöt

nöt Biskop

Jag ändrar mig. Det bryter av på ett tufft sätt!

Seikosthlm, JLW, tokyo tapes och 1 annan gillar detta.
  13. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Plexi sub/gmt, såklart!

jabla gillar detta.
  14. YearZero

YearZero Bonde

Från:
    Göteborg
    Tycker att min Monaco Cal. 12 (den som 1 mm större och med safirglas istället för Plexiglas) gör sig bra till kostym. Den är sådär mys-tuff till kostymen. Kanske som ni säger inte regelrätt, men jag gillar det!

Jonaz och skallagrimson gillar detta.
  15. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vad var det lustiga? Att det var ett racingur eller att han kategoriskt sågade dig för bära sportklocka till kostym?

Tips till TS beror ju helt på budget. Men nu IWC Ingenieuren är riktigt fin, sporting och tunn (de äldre ganska tjocka). Eller en AP ROC, bra storlek och tjocklek!

Vidare håller jag med de flesta här, jag känner till stilregnerna men dessa känns ganska förlegade numera tycker jag. Nu bär jag ofta klassiska herrur 34-36mm, men inte bara till kostym utan även kortärmat och ledigt. På samma sätt kan jag bära en större klocka till kostym om andan faller på. Den enda stilregeln jag idag skulle hedra vore vid bärandet av frack. Detta sker så väldigt sällan och då hade jag helt avstått armbandsur och plockat fram farfars gamla guldfickur. Sedan när jag bär smoking (som faktiskt sker oftare) så åker tunna Jumbon på men jag skulle gärna vilja skaffa mig en riktigt fin liten extratunn klocka i guld, typ 33mm med snyggt svart armband till.
    tux.jpg

BadkarsPiraten, Tao, Simpatico och 2 andra gillar detta.
  16. KenKun

KenKun Biskop

SubC!! :)

FullSizeRender (5) copy 8.jpg

Moorflax, Taxman, Brutus och 3 andra gillar detta.
  17. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Exp 1 tycker jag fungerar fint :)

IMG_20150807_084321.jpg

Räven, newk15, davhei och 17 andra gillar detta.
  18. Tjänstemannen

Tjänstemannen Bonde

Tyckte att den kategoriska sågningen var lustig. Människor som sågar rakt av sådär är ju i allmänhet ofta lustiga, utan att de själva vet om det.
    Själv bar han en Rolex oyster perpetual om jag minns rätt. Svårt för mig att slå tillbaka då den klockan verkligen kan bäras till allt..

Räven och Rozzy gillar detta.
  19. Kairo

Kairo Friends of KS

B1884 gillar detta.
  20. galácticon

galácticon Biskop

Det finns en hel del klockor som passar fint men det beror, som sagts ovan, på budget. Glömde (jag vet att det är en dödssynd) i all hast klockrullen när vi åkte på bröllop senast och fick bära min GMT (Pepsi) till kostymen - utan klocka visar jag mig inte ute offentligt - och det funkade förvånansvärt bra. Givetvis var det en blå kostym.

Kan också tycka att det är ganska nice att bryta av ibland och köra kostymklocka till en t-shirt och ett par jeans - det ger en lite annan känsla, som jag gillar.

JLW och Rozzy gillar detta.
  21. Janne2000

Janne2000 Präst

Från:
    Söderort
    Det är riktigt snyggt med kavaj/kostym till Plopp:
    image.jpeg
    Dock så ska inte klockan "gömmas" under manchetten! Ärmarna ska sys upp så att de slutar vid handleden..

nöt, Skolläraren, tokyo tapes och 1 annan gillar detta.
  22. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Royal Oak, Nautilus, Aquanaut, Hublot CF, IWC Portuguese funkar emellanåt om man vill vara lite halvgalen :D
    Åtminstone casual Friday.

JLW gillar detta.
  23. christian-h

christian-h Biskop

Datejust, givetvis 36 mm. Mångsidig och ändå sportig när du behöver vara snabb.

24. Chami

Chami Friends of KS

Vet inte om den räknas men jag kör min flinga till kostym och den passar fint!

JLW gillar detta.
  25. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag körde med min Seadweller till kostym en gång. Funkade perfekt, helt seriöst, trots den är en ganska hög (15,5mm) dykarklocka.
    Dock föredrar jag min Daydate 36mm med presidentlänk..

26. Shadyboy

Shadyboy Stadsbo

Från:
    Stockholm
    IWC Aquatimer. Borstat stål, gummi, gula inläggen i bezel som även har safirglas över, polerade detaljer i urtavla... Den ligger kanske mer på den sportiga sidan av balanspunkten (som mer kanske är en graderad yta och inte en punkt) mellan sportigt och dressat, men en findykare går alltid hem. Och gummi funkar bättre än man tror i mina ögon! Även IWC Ingenieur som föreslagits nyligen också är ett briljant (kanske ännu bättre) val om kostymen är frekvent förekommande. Men OM man plötsligt skulle dyka ner till 2000 m djup med kostymen så... ;)

27. Såkkett

Såkkett Bonde

Daytona och speedy pro på läderband, i den mån de kan kallas tooliga.
    Grövre klockor än det är inget jag tycker passar till långärmad skjorta eller pråprare klädsel, viss brasklapp för uppkavlad flanell hipster style men det är inget jag själv skulle ge mig på men där funkar en dykare.

28. Landshark

Landshark Borgare

Allt funkar! Sluta läsa stilguider från början av 1900-talet! (Höll själv på med sådant fjanteri i typ 20 år: Inget armbandsur till frack, inga bruna skor kvällstid, inte klinka i glasen vid skål, inte smälla i väg champagnekorken etc etc). Sedan, vid pass fyllda 40+ så skiter jag fullständigt i alla konventioner och gör som jag vill. Kör rosa Crocs på jobb sommartid... Tycker "Ploprof-exempel" här ovan var lysande. Snyggt som fan!

tomva1, Parabellum, Janne2000 och 1 annan gillar detta.
  29. Krostiffer

Krostiffer Borgare

Kör på en Hublot CF! Stilrent och riktigt fräckt :) sticker ut i mängden gast ändå inte

Mårtenssons ur Brookfield