• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alternativ till dressers (toolklockar till skjorta)

Jag har alltid använt och ägt stora dykarur och kronografer och har aldrig varit intresserad av tunna och/eller små klockor. Detta för naturligtvis med sig att jag ofta har problem när jag använder skjorta/kostym med mina klockor. Jag vill påpeka att jag till skillnad från många andra inte har problem med att använda sportiga och tooliga ur med kostym utan gillar krocken mellan tool och "finklätt"

Min fråga är: Vad finns det för klockor som behållit sin "toolighet" men som kan komma under skjortan hyffsat smidigt?
 

m0klos

Breitling
Nu är det som allt annat en smakfråga, men jag personligen tycker att C44an från Breitling kommer in i krocken mellan tool och finklätt.
qXNEVCX.jpg
 
Jag skulle kunna tänka mig att en rolex 14060 funkar utmärkt till kostym. På tal om detta, var på en "gask" i Uppsala en gång, blev placerad mitt emot en kille som tyckte sig kunna allt om klockor osv. På dessa gasker råder kostymtvång och till detta bar jag en omega Speedmaster. Döm till min förvåning när snubben mitt under en konversation om klockor kläcker ur sig till mig. - "du är ju diskvalificerad från att ha en åsikt eftersom du bär ett racingur till kostym". Jag garvade, sa skål och svepte en shot sen var det bra med det...
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Sinn 356 finns ju alltid. Jag har själv 358:an, som är en 42mm version av 356:an som är 38mm. Riktigt vass klocka som har mycket toolkänsla över sig.

Sedan tycker jag aldrig att det fungerar med en dykare till varken kostym eller kavaj. Det fungerar helt enkelt inte. En kronograf på läder är en annan sak till kavaj, men är det mörk kostym som gäller så är det dressare eller inget.
 
Ploprof vardags på vänster hand. Till skjorta höger hand. Så långt kan jag gå :)

Ha ha, jag kör alltid höger - men köper att Ploppen kanske gör sig bättre på vänstern som den är byggd för.
Snodde en bild som bättre illustrerar min poäng med kontrast (inser också det parodiska i att jag stövlar omkring i den här tråden och ger råd när jag är så långt ifrån stilmedveten i den egna klädseln men va fan...)
image-jpg.143770
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Ha ha, jag kör alltid höger - men köper att Ploppen kanske gör sig bättre på vänstern som den är byggd för.
Snodde en bild som bättre illustrerar min poäng med kontrast (inser också det parodiska i att jag stövlar omkring i den här tråden och ger råd när jag är så långt ifrån stilmedveten i den egna klädseln men va fan...)
image-jpg.143770
Jag ändrar mig. Det bryter av på ett tufft sätt!
 

YearZero

Omega
Tycker att min Monaco Cal. 12 (den som 1 mm större och med safirglas istället för Plexiglas) gör sig bra till kostym. Den är sådär mys-tuff till kostymen. Kanske som ni säger inte regelrätt, men jag gillar det!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag skulle kunna tänka mig att en rolex 14060 funkar utmärkt till kostym. På tal om detta, var på en "gask" i Uppsala en gång, blev placerad mitt emot en kille som tyckte sig kunna allt om klockor osv. På dessa gasker råder kostymtvång och till detta bar jag en omega Speedmaster. Döm till min förvåning när snubben mitt under en konversation om klockor kläcker ur sig till mig. - "du är ju diskvalificerad från att ha en åsikt eftersom du bär ett racingur till kostym". Jag garvade, sa skål och svepte en shot sen var det bra med det...
Vad var det lustiga? Att det var ett racingur eller att han kategoriskt sågade dig för bära sportklocka till kostym?

Tips till TS beror ju helt på budget. Men nu IWC Ingenieuren är riktigt fin, sporting och tunn (de äldre ganska tjocka). Eller en AP ROC, bra storlek och tjocklek!

Vidare håller jag med de flesta här, jag känner till stilregnerna men dessa känns ganska förlegade numera tycker jag. Nu bär jag ofta klassiska herrur 34-36mm, men inte bara till kostym utan även kortärmat och ledigt. På samma sätt kan jag bära en större klocka till kostym om andan faller på. Den enda stilregeln jag idag skulle hedra vore vid bärandet av frack. Detta sker så väldigt sällan och då hade jag helt avstått armbandsur och plockat fram farfars gamla guldfickur. Sedan när jag bär smoking (som faktiskt sker oftare) så åker tunna Jumbon på men jag skulle gärna vilja skaffa mig en riktigt fin liten extratunn klocka i guld, typ 33mm med snyggt svart armband till.
tux.jpg
 
Vad var det lustiga? Att det var ett racingur eller att han kategoriskt sågade dig för bära sportklocka till kostym?

Tips till TS beror ju helt på budget. Men nu IWC Ingenieuren är riktigt fin, sporting och tunn (de äldre ganska tjocka). Eller en AP ROC, bra storlek och tjocklek!

Vidare håller jag med de flesta här, jag känner till stilregnerna men dessa känns ganska förlegade numera tycker jag. Nu bär jag ofta klassiska herrur 34-36mm, men inte bara till kostym utan även kortärmat och ledigt. På samma sätt kan jag bära en större klocka till kostym om andan faller på. Den enda stilregeln jag idag skulle hedra vore vid bärandet av frack. Detta sker så väldigt sällan och då hade jag helt avstått armbandsur och plockat fram farfars gamla guldfickur. Sedan när jag bär smoking (som faktiskt sker oftare) så åker tunna Jumbon på men jag skulle gärna vilja skaffa mig en riktigt fin liten extratunn klocka i guld, typ 33mm med snyggt svart armband till.
tux.jpg

Tyckte att den kategoriska sågningen var lustig. Människor som sågar rakt av sådär är ju i allmänhet ofta lustiga, utan att de själva vet om det.
Själv bar han en Rolex oyster perpetual om jag minns rätt. Svårt för mig att slå tillbaka då den klockan verkligen kan bäras till allt..
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Det finns en hel del klockor som passar fint men det beror, som sagts ovan, på budget. Glömde (jag vet att det är en dödssynd) i all hast klockrullen när vi åkte på bröllop senast och fick bära min GMT (Pepsi) till kostymen - utan klocka visar jag mig inte ute offentligt - och det funkade förvånansvärt bra. Givetvis var det en blå kostym.

Kan också tycka att det är ganska nice att bryta av ibland och köra kostymklocka till en t-shirt och ett par jeans - det ger en lite annan känsla, som jag gillar.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Royal Oak, Nautilus, Aquanaut, Hublot CF, IWC Portuguese funkar emellanåt om man vill vara lite halvgalen :D
Åtminstone casual Friday.
 
  • Like
Reactions: JLW

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag körde med min Seadweller till kostym en gång. Funkade perfekt, helt seriöst, trots den är en ganska hög (15,5mm) dykarklocka.
Dock föredrar jag min Daydate 36mm med presidentlänk..
 

Shadyboy

Cartier
IWC Aquatimer. Borstat stål, gummi, gula inläggen i bezel som även har safirglas över, polerade detaljer i urtavla... Den ligger kanske mer på den sportiga sidan av balanspunkten (som mer kanske är en graderad yta och inte en punkt) mellan sportigt och dressat, men en findykare går alltid hem. Och gummi funkar bättre än man tror i mina ögon! Även IWC Ingenieur som föreslagits nyligen också är ett briljant (kanske ännu bättre) val om kostymen är frekvent förekommande. Men OM man plötsligt skulle dyka ner till 2000 m djup med kostymen så... ;)
 

Såkkett

Omega
Daytona och speedy pro på läderband, i den mån de kan kallas tooliga.
Grövre klockor än det är inget jag tycker passar till långärmad skjorta eller pråprare klädsel, viss brasklapp för uppkavlad flanell hipster style men det är inget jag själv skulle ge mig på men där funkar en dykare.
 

Landshark

Cartier
Allt funkar! Sluta läsa stilguider från början av 1900-talet! (Höll själv på med sådant fjanteri i typ 20 år: Inget armbandsur till frack, inga bruna skor kvällstid, inte klinka i glasen vid skål, inte smälla i väg champagnekorken etc etc). Sedan, vid pass fyllda 40+ så skiter jag fullständigt i alla konventioner och gör som jag vill. Kör rosa Crocs på jobb sommartid... Tycker "Ploprof-exempel" här ovan var lysande. Snyggt som fan!
 
Topp