• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alternativ till Explorer 1:an

aljung

Panerai
2-Faktor
Är sugen på något i storleken 36-37mm med svart tavla, som passar på länk, inte har datum/dag visning och som är lite sportig. Ska gärna gå att bada med också.

Det självklara valet är såklart en Explorer 1:a (14270/114270). Men om man inte har råd/vill köpa en sådan, vad finns det då för alternativ? Säg i prisspannet 5 000 - 10 000 kronor.

Ös på med förslag :)
 

F-L-P

Panerai
Tudor ranger? CWC
Är sugen på något i storleken 36-37mm med svart tavla, som passar på länk, inte har datum/dag visning och som är lite sportig. Ska gärna gå att bada med också.

Det självklara valet är såklart en Explorer 1:a (14270/114270). Men om man inte har råd/vill köpa en sådan, vad finns det då för alternativ? Säg i prisspannet 5 000 - 10 000 kronor.

Ös på med förslag :)
Sinn 556? datumet är så litet att det inte räknas....

img57913847.jpg
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Tudor ranger? CWC
Sinn 556? datumet är så litet att det inte räknas....

Ranger är väl tyvärr svårare än svårast att få tag på och kostar nog tyvärr för mycket, annars vore det ett perfekt alternativ. CWC G10 har jag kollat lite på men den har väl fasta bandstift (ingen länk möjlig). Sinnen är grymt snygg, (gillar 556i) men fel storlek tyvärr, vill ha något mindre.

Tack för tipsen :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tycker inte Sinn modellen ovan är rolig alls.
Har dålig koll på Omega men finns det inte den äldre varianten av AT som kostar där någonstans ?
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Måste hålla med, testade Sinn 556 förra veckan och den är GRYM!

8900 SEK List på länk hos Eriksson Urhandel om jag kommer ihåg rätt...

bild från nätet...

Som sagt den är grymt snygg, tickar alla boxar utom storleksmässigt. Har sett den jämsides en Explorer 1:a och den upplevs som mycket större.
 

F-L-P

Panerai
Ranger är väl tyvärr svårare än svårast att få tag på och kostar nog tyvärr för mycket, annars vore det ett perfekt alternativ. CWC G10 har jag kollat lite på men den har väl fasta bandstift (ingen länk möjlig). Sinnen är grymt snygg, (gillar 556i) men fel storlek tyvärr, vill ha något mindre.

Tack för tipsen :)


Kom på det med. trodde att jag tog bort dom men de hängde visst kvar ovanför bilden..
 

JayJay

Rolex
Är sugen på något i storleken 36-37mm med svart tavla, som passar på länk, inte har datum/dag visning och som är lite sportig. Ska gärna gå att bada med också.

Det självklara valet är såklart en Explorer 1:a (14270/114270). Men om man inte har råd/vill köpa en sådan, vad finns det då för alternativ? Säg i prisspannet 5 000 - 10 000 kronor.

Ös på med förslag :)
Med den specen är Sinn 556 det självklara valet. Du får helt enkelt leva med datum. Den finns dessutom med en annan tavla än den som visas ovan, bild på den och mer info hittar du här http://www.klocksnack.se/threads/recension-sinn-556-i.8765/

I förhållande till vad det är så är den galet billig tycker jag.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Datum är väl egentligen ingen dealbreaker, det är mest storleken på de föreslagna alternativen som är fel enligt den spec jag satt up för mig själv. De där 2,5-3 mm i skillnad gör rätt mycket för hur klockan upplevs på handleden.

Kanske får bita i det sura äpplet och helt enkelt avvakta tills pengarna till en 14270 finns på kontot :)
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Gamla ATn? Finns ju 39 och 36mm. Dock har de datum, vilket jag ser som pluss. Jag hittad min för under 10-lappen, men kanske med lite flyt.

Annars har du ju Certina DS-1 och då är du sub 5000kr, men dessa är 39mm men har väl alla datumfönster?
Min svåger har köpt två, en vit och en svart;
http://www.pantbanken.se/auktioner/visa-avslutad-auktionsvara/?f_id=117829&fritext=Certina DS-1&f_Typ=&pris_min=&pris_max=&length=100&offset=&kontor=&sortering=&listposition=1

AT:n vore ju grym om den gick att hitta i 36mm för under 10K. Får hålla koll efter den. Datum är som sagt ingen deal-breaker.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Kvarts? Varför det? Jag föredrar automatiska. Min är automat precis som den 36:an jag länkade dig. Lika så med Certinorna.

Har mycket hellre en automatisk :) Gjorde en snabbsökning på ebay och de enda som dök upp under 10K var kvarts-varianten. Får söka vidare och bredare.
 

SJ Smythe

Cartier
Inser att priset kan vara ett problem men jag kommer att tänka på 36 mm Omega Railmaster, gillar den skarpt. Var ytterst nära att köpa den en gång, fingrade på den i butik när de precis slutat tillverka den. Ångrar nästan jag att jag inte gjorde det...

Målade index och toolig, enkel look. Bra storlek och passar på alla möjliga band eller länk. Vore en fin beater.

http://www.omegawatches.com/collection/seamaster/railmaster-chronometer/28045237
 

Johan M

Cartier
Fan det finns en som är jäkligt lik Explorer men jag minns inte vilket märke det var. Skall söka lite på tapatalk (där jag sett det) och se om jag kan finna den igen.
 

BME

Cartier
Det finns väl bara ett korrekt tillvägagångssätt!?
Spara till den klocka du verkligen vill ha det blir aldrig bra med "nästan" varianten imho.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Inser att priset kan vara ett problem men jag kommer att tänka på 36 mm Omega Railmaster, gillar den skarpt. Var ytterst nära att köpa den en gång, fingrade på den i butik när de precis slutat tillverka den. Ångrar nästan jag att jag inte gjorde det...

Målade index och toolig, enkel look. Bra storlek och passar på alla möjliga band eller länk. Vore en fin beater.

http://www.omegawatches.com/collection/seamaster/railmaster-chronometer/28045237

Den var riktigt snygg, har helt missat denna.
 
Topp