• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Altona -ett till klockmärke som inte tillför någonting? Eller alternativet för den med liten plånka?

Altona

  • Bra skit

    Röster: 6 8.0%
  • Bara skit

    Röster: 35 46.7%
  • Ingen aning låt mig va

    Röster: 34 45.3%

  • Totala väljare
    75

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Såg denna länk på Facebook precis..

http://www.altonawatches.com/collections/all
ANACREON_IMG_5776_FINAL_grande_fa5adef0-a3f4-42ad-848c-f569710108c9_1024x1024.jpg


Hur tänker jag?

Uppenbarligen "svenskt".
Sitter ett verk från Ronda i.
Menar på klassisk stil och design.
Blånerade visare på en modell
Priset ligger på 890 pixx

Made up Corporate story bullshit som används för att göra något historielöst och kasst, bättre och enklare att relatera till kommer här:

The name, ALTONA, stems from an old tavern that used to exist in the 18th and 19th century in a beautiful house with a big garden in the northern parts of Stockholm, Sweden, only a few kilometers from the city centre. Apart from grandiose and vivid dinner parties, the place was well-known for being frequently visited by the famous poet, songwriter and composer Carl-Michael Bellman, patronized by the King Gustav III and compared to Shakespeare, Beethoven and Mozart. It is said, that Bellman visited the tavern ALTONA due to its character of great style and tradition, but also, although a bit ambiguous, of its spirit of openness and avant-gardism – characteristics and values that also reflected Bellman as a person. This is a view of seeing the world as open for poetic interpretations of its historic ancestry and as a place for joyfulness; unbound and not restricted of the definition of time, all in all in a timeless character – a view that also we share in every piece of our work here at ALTONA WATCHES. Today, our office is located only a few metres from the old site of the tavern in Stockholm.

Jag är inte imponerad, men detta kan också vara ett trevligt alternativ med ett OK verk för en smal slant, vad fan tycker du? -för all del, berätta...
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Man kan få väldigt mycket mer klocka för pengarna är min tanke.. Så likadant skit som man ser många små nya märken spotta ut. Trevligt att de i alla fall inte skriver ut ett riktigt högt pris minus 80%, det ska de ha credd för.

Summa summarum, gillar man designen så visst men för mig tillför dessa klockor ingenting!
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Köper folk bakgrunderna som dessa märken envisas med? Vart på flera partihandelsmarknader här i Kina och du väljer boett, urtavla, visare och Tavla sen ger du dom en logga alternativt så hjälper dom till att ta fram en. Kostar ca 8-15usd styck.

Det tråkiga är att det finns bra tillverkare här också som har safirglas, seagullverk. Jag har bland annat pratat med tillverkarna av Helson Klockorna och deras kataloger är riktigt intressanta men maximal profit är väl det som räknas. Dock tycker jag http://cornichewatches.com/ är rätt schyssta men det är 4x priset av Altona.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Vad hade man tyckt om man inte vetat priset? :)
Tycker den funkar ok ändå. Kanske som nån dressklocka typ?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Skulle gärna vilja se en reklamfilm på detta.

"The name, ALTONA, stems from an old tavern that used to exist in the 18th and 19th century in a beautiful house with a big garden in the northern parts of Stockholm, Sweden, only a few kilometers from the city centre. Apart from grandiose and vivid dinner parties, the place was well-known for being frequently visited by the famous poet, songwriter and composer Carl-Michael Bellman, patronized by the King Gustav III and compared to Shakespeare, Beethoven and Mozart. It is said, that Bellman visited the tavern ALTONA due to its character of great style and tradition, but also, although a bit ambiguous, of its spirit of openness and avant-gardism – characteristics and values that also reflected Bellman as a person. This is a view of seeing the world as open for poetic interpretations of its historic ancestry and as a place for joyfulness; unbound and not restricted of the definition of time, all in all in a timeless character – a view that also we share in every piece of our work here at ALTONA WATCHES. Today, our office is located only a few metres from the old site of the tavern in Stockholm."
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tycker den skulle varit helt OK (sett till designen) om det inte var för SHSen klockan lider av. Men visst inte jättespännande.

Prismässigt ligger den ju som en festina, DW etc så även det är inget att bråka om.
 

Frosse

Cartier
Har inget problem med klockor i den prisklassen och utseendemässigt är det inget fel på den. Det jag har problem med är påhittade och tomma brands som bygger historia på ingenting. Det lyser så klart igenom direkt och man behöver inte vara klocknörd för att förstå att det inte finns något genuint bakom detta varumärke.

Det är min uppfattning att alla varumärken kan bli genuina, och till och med "lyx" om man vill det, men att det krävs en genuin önskan och riktig grund att stå på. Och på något ställe finns det alltid en grund att ställa sig på. Tillsammans med en skicklig brand architect (läs: mig, haha) går det att lyckas.

Så, nu har jag raljerat klart :cigar: Glad tisdag! :)
 
Lämnar mig oberörd helt enkelt. En klocka som den som inte är klockintresserad skulle kunna köpa i jakten på något "enkelt och klassiskt". Håller med om att "historieskrivningen" känns väldigt tunn och smakar lite bajs dock.
 

Ponlarsson

Panerai
Ännu ett märke som med en klassisk design, lågt pris och nån påhittad historia om något påhittat arv som försöker rida på vågen av retroinfluenser och populariteten för klassisk mode. Folk har väl insett att det finns pengar att tjäna på detta efter den internationella succén Daniel Wellington gjort och priset gör väl att många som bara vill ha en klocka som accessoar kan tänka sig att handla. Kanske kan det leda in någon på ett större intresse för klockor, men i övrigt är det väl mest skräp. Jag säger som alltid, dubbla budgeten och köp en Certina eller Tissot, alternativt köp den här istället.
 

Ale

Cartier
Såg denna länk på Facebook precis..

http://www.altonawatches.com/collections/all

......

Hur tänker jag?

Uppenbarligen "svenskt".
Sitter ett verk från Ronda i.
Menar på klassisk stil och design.
Blånerade visare på en modell
Priset ligger på 890 pixx

Made up Corporate story bullshit som används för att göra något historielöst och kasst, bättre och enklare att relatera till kommer här:

Jag är inte imponerad, men detta kan också vara ett trevligt alternativ med ett OK verk för en smal slant, vad fan tycker du? -för all del, berätta...

"Blånerade visare", jasså?

På hemsidan står det "Hands color: Azur-blue"

Har svårt att tro att det skulle vara just blånerade visare, alltså termisk behandlade för att få den speciella ton som skiftar så fint mellan svart och blått beroende på vilket ljus som träffar visarna. Det här är cheapo-varianten, målade med blå färg. Credd för att de skriver just det och inget annat.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
"Blånerade visare", jasså?

På hemsidan står det "Hands color: Azur-blue"

Har svårt att tro att det skulle vara just blånerade visare, alltså termisk behandlade för att få den speciella ton som skiftar så fint mellan svart och blått beroende på vilket ljus som träffar visarna. Det här är cheapo-varianten, målade med blå färg. Credd för att de skriver just det och inget annat.

Oj.
 

SSL

Audemars
Ett till tråkigt svenskt märke. Hur svårt ska det vara med ett namn som är svenskklingande?

Nej! Jag vägrar sån här skit.
 

SSL

Audemars
Skulle gärna vilja se en reklamfilm på detta.

"The name, ALTONA, stems from an old tavern that used to exist in the 18th and 19th century in a beautiful house with a big garden in the northern parts of Stockholm, Sweden, only a few kilometers from the city centre. Apart from grandiose and vivid dinner parties, the place was well-known for being frequently visited by the famous poet, songwriter and composer Carl-Michael Bellman, patronized by the King Gustav III and compared to Shakespeare, Beethoven and Mozart. It is said, that Bellman visited the tavern ALTONA due to its character of great style and tradition, but also, although a bit ambiguous, of its spirit of openness and avant-gardism – characteristics and values that also reflected Bellman as a person. This is a view of seeing the world as open for poetic interpretations of its historic ancestry and as a place for joyfulness; unbound and not restricted of the definition of time, all in all in a timeless character – a view that also we share in every piece of our work here at ALTONA WATCHES. Today, our office is located only a few metres from the old site of the tavern in Stockholm."

Ok mer än vad jag visste. Aldrig hört talas om Altona. Låter mer italienskt/schweiziskt än svenskt.
 

Tomten01

Breitling
Det är väl ett svenskt namn? Tror inte det är Hamburgstadsdelen som det syftas på här.

http://bokenomvasastan.blogspot.se/2010/08/norrtull.html
"Norrtull
STF:s årsbok 1929, om Norrtullsgatan: "Över gatan vilar en säregen stämning, intimt förbunden med dess trafik: glada lustfarande på väg till Hagaparken, kapplöpningsfälten vid Järva, friluftsteatern i Norrbackabergen eller Stallmästaregården blanda sig med de långa och många begravningstågen som i dyster högtidlighet skrida ut mot Norra kyrkogården."

Denna kullerstensgata kantades ännu i mitten av 1800-talet av lantegendomar, lador och bergknallar, samt ett och annat värdshus; Tre Liljor, Altona och Stallmästaregården är alla omsjungna av Bellman. I epistel 44 sitter Movitz på Tre Liljor, helt allena, med harpan mellan bena' glimmandes "bred och lång". Värdshuset brann 1869, men namnet finns bevarat i Tre Liljors plan, beläget något norr om det ursprungliga värdshuset, vilket låg där Borgerskapets enkehus idag finns. "
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Hehehe spelar ingen roll om det är Bellman eller Jesus uppståndelse, klockan ser för eländigt tråkig ut.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Altona har ingenting att sätta emot super budget dressaren orient bambino. Som faktiskt enligt mig är en prisvärd snygg klocka
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag bara undrar varför den känns så bekant. Nästan som jag sett något liknande förut. Juste, Patek Philippe 5227.:D

patek-philippe-reference-5227-11.png
 
Topp