Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Aluminium 3d printad klocka

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av SuperAnka, 29 februari 2016.

1. SuperAnka
    Trådstartare

SuperAnka Torpare

Från:
    Lund
    Hej,

Jag brukar mest läsa på forumet men nu tycket jag att det var läge att visa upp mitt projekt som jag har jobbat med de senaste månaderna, en 3d printad klocka! Eftersom jag inte har tillgång till någon verkstad men fortfarande ville bygga min egna klocka så fick jag hitta något annat sätt att tillverka boetten till min klocka så det blev att få den printad hos Shapeways. Shapeways använder "direct laser melting" för att printa i aluminium vilket gör att man får hyfsat bra toleranser till ett helt ok pris, kostade ca 700 kr att få boetten tillverkad.

Let mer om klockan: Urverket (Vostok 2414A), krona och visare kommer från en Vostok Komandirskie som jag slaktade. Urtavlan skrev jag ut på fotopapper som jag sen klarlackade och limmade ovan på den gamla urtavlan. Tanken var att ha urglaset "pressfit" men p.g.a. toleranserna i 3d printnings processen fick jag ta och limma dit det med lite epoxy.

DSC04882.JPG
    DSC04876f.jpg
    DSC04890.JPG
    DSC04894.JPG DSC04897.JPG
    Baksida printade jag i plast på min printrbot simple 3D printer som jag har hemma. Jag printade också en hel hög med olika storlekar och design prototyper på min egna 3d printer innan jag skickade iväg min slutgiltiga design för att få den printade i aluminium. 2016-02-28 17.26.33.jpg

Stomatologen, Savagear114, Stetes och 40 andra gillar detta.
  2. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis till första inlägg! Spännande och kul projekt. Skall bli intressant att se hur det utvecklas och material förbättras.

3. Gurgel

Gurgel Stadsbo

Kul och roligt projekt! Hur bedömer du att aluminium kommer hålla som material, det är ju ganska mjukt menar jag.

4. SuperAnka
    Trådstartare

SuperAnka Torpare

Från:
    Lund
    Yta som blir när man 3d printar är ganska ojämn så man ser inte repor och liknande så mycket men ja det är ganska mjukt och kommer antagligen få "patina" ganska snabbt. Shapeways hade även rostfritt stål som alternativ men då var toleranserna alldeles för dåliga så det gick inte att använda...

Jimpa och Camo00 gillar detta.
  5. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Kul projekt, hoppas att vi får se mer detaljer..!!

6. Sparvel

Sparvel Bonde

Grymt! Har hört om detta spännande projekt! Kul att få se! Tyckte ytan blev cool!

7. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Oerhört häftigt! Skall bli intressant att se hur boetten ser om om några veckor!

8. Stormgaard

Stormgaard Torpare

Riktigt häftigt projekt!

9. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Keep it up! Mkt roliga fixare det finns här på KS!

10. Sjömästarn

Sjömästarn Torpare

Riktigt spännande projekt och snyggt slutresultat! :)

11. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Kul! Du måste hålla oss uppdaterade på hur boetten håller!

12. Sommarkatten

Sommarkatten Bonde

Mycket intressant!
    Hur blir 3d printad aluminiums struktur? Är den relativt solid och går att högglans polera utan att det syns luftgropar som kan förekomma vid exempelvis traditionell gjutning?

13. Bramserud

Bramserud Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kul projekt! Kan du lägga upp lite close-ups där man ser hur strukturen på ytan blir?

14. farni

farni Torpare

tuff!

15. SuperAnka
    Trådstartare

SuperAnka Torpare

Från:
    Lund
    Det är ganska stor skillnad på var ifrån man tittar på klockan, Rakt ovanifrån så är de platta ytorna väldig släta men tittar men på den från sidan så är den mer grov.
    Jag försökte ta lite bilder med makroobjektivet DSC04919.JPG DSC04920.JPG

Savagear114, jarrebarre99, nydén och 2 andra gillar detta.
  16. SuperAnka
    Trådstartare

SuperAnka Torpare

Från:
    Lund
    Det ända jag har gjort med ytan är att polera den lite med stålull för att få lite metallglans, Jag får se om jag vågar mig på att polera upp den till högglans framtiden. Just nu gillar jag att den ser lite rå ut :)

jabla och Sommarkatten gillar detta.
  17. Sommarkatten

Sommarkatten Bonde

Det är läckert med den råa ytan!

18. cycleMagnus

cycleMagnus Bonde

Från:
    Stockholm
    Liknar lite grov blästring, häftigt!

19. PhilemonArthur

PhilemonArthur Bonde

kul projekt! Det kanske går att eloxera boetten efter print om man vill ha hårdare yta?

20. ross.zachary87

ross.zachary87 Torpare

Roligt projekt, blev bra resultat tycker jag, man kan alltid efter bearbeta det om man vill få till en snyggare finish.

21. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Kul projekt, tack för att du delar!

22. Fido1

Fido1 Friends of KS

Från:
    Täby
    Kul läsning! Coolt att printa i aluminium, visste inte det gick.
    Jag gillar också den rå ytan.

23. livhusaren

livhusaren Torpare

Kul projekt !

24. Mattias71

Mattias71 Bonde

Från:
    Göteborg
    Man blir ju garanterat ensam om sin klocka.