• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ana digi -klockor

Urkul

Cartier
Många fina finns det, har själv länge burit en T-touch i många år, och har en ny liggandes.
Det har ju även kommit några nya från Tissot de sista åren.
20170414_223933.jpg
 

SVENUR

Omega
2-Faktor
Går och funderar på om inte en ana digi skulle funka fint för mig. Mer specifikt handlar det om antingen Sjöö Sandström Skydiver eller Breitling Aerospace Evo.
Hur tänker forumet kring detta? Hur skulle en duell mellan dessa klockor sluta?
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Slängt ut 3 certina på auktion och en av dom min Multi-8. Nu sitter och har svårt och välja en ersättare av T-touch Expert Solar modellerna. Stör mig lite på de där fasta väderstrecken. Det lutar åt den hel svarta eller orange som man byter armband på. Glott lite på Pro-Trek och G-shock men dom är för stora att bära på kontoret.

Gillar storleken på digitala siffrorna som är rejält tilltaget på Tissot.
t091.420.46.051.01.jpg

t091.420.47.057.01.jpg


t091.420.47.051.01.jpg


Dessa är Expert Solar II och har keramisk Bezel och är smått uppgraderade från Bazel 2017.
t110.420.47.041.00.jpg


t110.420.47.051.00.jpg
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Går och funderar på om inte en ana digi skulle funka fint för mig. Mer specifikt handlar det om antingen Sjöö Sandström Skydiver eller Breitling Aerospace Evo.
Hur tänker forumet kring detta? Hur skulle en duell mellan dessa klockor sluta?
Du kan hitta en begagnad KHAKI AVIATION FLIGHT TIMER QUARTZ ref: H64554331 samma urverk som Skydiver men Amerikanskt märke. De borde finnas för halva priset mot Skydiver och finns i lite olika färger.
 

SVENUR

Omega
2-Faktor
Du kan hitta en begagnad KHAKI AVIATION FLIGHT TIMER QUARTZ ref: H64554331 samma urverk som Skydiver men Amerikanskt märke. De borde finnas för halva priset mot Skydiver och finns i lite olika färger.
Jasså, det är samma ETA i Khakin som i Skydivern. Har Sjöö Sanström gjort något speciellt med sin version som gör den vassare än Hamiltons månne?

Khakin fanns med som ett alternativ ett tag - flygare, rätt lik Skydivern designmässigt, halva priset, etc. Det som gjorde att den föll bort var nog X-factorn/det subjektiva estetiska. Men, har inte haft Khakin på handleden, faktiskt inte Skydivern heller så min uppfattning om Skydiverns estetik kommer enbart från bilder och recensioner. Gillar annars Hamilton, men kanske främst deras field watches.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Jasså, det är samma ETA i Khakin som i Skydivern. Har Sjöö Sanström gjort något speciellt med sin version som gör den vassare än Hamiltons månne?

Khakin fanns med som ett alternativ ett tag - flygare, rätt lik Skydivern designmässigt, halva priset, etc. Det som gjorde att den föll bort var nog X-factorn/det subjektiva estetiska. Men, har inte haft Khakin på handleden, faktiskt inte Skydivern heller så min uppfattning om Skydiverns estetik kommer enbart från bilder och recensioner. Gillar annars Hamilton, men kanske främst deras field watches.

Om man följer lite inlägg i denna tråd finns det lite roliga historier om just Eta E20.321
https://klocksnack.se/threads/eta-verk-e20-321-kvarts-skydivern-mfl.31686/

Sen råkade jag hitta att Mårtensson säljer Skydiver med E20.321 och inte SS G5, Tror Sjöö & Sandströms PR avdelning blir lite ledsen i ögat nu :D.
http://www.martenssons.se/klockor/s...iver/sjoo-sandstrom-utc-skydiver-44-2-mm.html
 

SVENUR

Omega
2-Faktor
Om man följer lite inlägg i denna tråd finns det lite roliga historier om just Eta E20.321
https://klocksnack.se/threads/eta-verk-e20-321-kvarts-skydivern-mfl.31686/

Sen råkade jag hitta att Mårtensson säljer Skydiver med E20.321 och inte SS G5, Tror Sjöö & Sandströms PR avdelning blir lite ledsen i ögat nu :D.
http://www.martenssons.se/klockor/s...iver/sjoo-sandstrom-utc-skydiver-44-2-mm.html
Tackar för länkarna! informativ och rolig läsning!
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Då kom äntligen den nya klockan jag beställt. Sålde av Certina Multi-8 som vart i trogen tjänst sedan 2014. Den har fungerat perfekt men "skärmen" har varit i minsta laget och lite för pixligt.
Som "GMT" kräver Multi-8 färre knapptryckningar för att växla visarna mellan 2 olika tidszoner emot Tissot.

Tissot T-touch Expert Solar sprider kraftiga skugsmulle vibbar vilket jag får härda ut med. Innehåller ju massa funktioner man kan leka med när man har tråkigt som alla ABC-klockor har.
  • (A-Altimeter)
  • (B-Barometer)
  • (C-Compass). Samt kompass riktning.
  • Kronograf Split/lap, loggbok
  • Timer x 2.
  • Alarm per veckodag.
  • Nedräkning 99 dagar och 23:59:59.
  • Visning av kalendervecka
  • Grafisk batteri indikator
  • Regatta timer
  • Mått. 77 gram titan. 45mm bredd, 13mm på höjden.
  • Bezel svart PVD på titan.
  • Urverk ETA E84.301 soldrivet quartz verk med touch-funktion.
  • Manualen är imponerande lätt att följa
Men som sagt stor digitaldisplay och har dubbla tidszoner då jag använder det i jobbet. Jag lägger nog upp en mer utförlig paketöppning när jag får tid.

Certina Multi-8.
1.png


Tissot Expert Solar
2.png


schema.png
 

mega

Rolex
Då kom äntligen den nya klockan jag beställt. Sålde av Certina Multi-8 som vart i trogen tjänst sedan 2014. Den har fungerat perfekt men "skärmen" har varit i minsta laget och lite för pixligt.
Som "GMT" kräver Multi-8 färre knapptryckningar för att växla visarna mellan 2 olika tidszoner emot Tissot.

Tissot T-touch Expert Solar sprider kraftiga skugsmulle vibbar vilket jag får härda ut med. Innehåller ju massa funktioner man kan leka med när man har tråkigt som alla ABC-klockor har.
  • (A-Altimeter)
  • (B-Barometer)
  • (C-Compass). Samt kompass riktning.
  • Kronograf Split/lap, loggbok
  • Timer x 2.
  • Alarm per veckodag.
  • Nedräkning 99 dagar och 23:59:59.
  • Visning av kalendervecka
  • Grafisk batteri indikator
  • Regatta timer
  • Mått. 77 gram titan. 45mm bredd, 13mm på höjden.
  • Bezel svart PVD på titan.
  • Urverk ETA E84.301 soldrivet quartz verk med touch-funktion.
  • Manualen är imponerande lätt att följa
Men som sagt stor digitaldisplay och har dubbla tidszoner då jag använder det i jobbet. Jag lägger nog upp en mer utförlig paketöppning när jag får tid.

Certina Multi-8.
1.png


Tissot Expert Solar
2.png


schema.png

Tissoten verkar hur schysst som helst. Gillar verkligen när manualerna är lätta att följa och förstå, just multifunktionsklockornas manualer verkar ibland vara skrivna av teknikerna själva.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Efter lång väntan fick jag på det svarta armbandet. Och det är med delade känslor jag bytte ut det oranga mot svart. Lite skrikig färg men jag kommer nog sakna den skarpa färgen och tvingas byta igen :( men jag ser inte ut som en orienterare på kontoret längre ;)

1.png


IMG_20171012_200931365~2.jpg

3.png
 
Topp