• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Andra paketöppningen

V

Cartier
Ni som läste min första paketöppning minns eventuellt att det första "stora" köpet föregicks av en hel del tankearbete gällande val av klocka. Till slut föll valet på en Sinn U1, ett val som jag fortfarande är mycket nöjd med.

Men...det skapade också en hel del problem. I min enfald trodde jag att det skulle bli lättare med nästa val när korken så att säga väl var ute ur buteljen, men ack så man kan bedra sig.

Efter en smula självransakan insåg jag att nästa logiska steg var tvunget att genomföras med rätt känsla i hjärtat. En hel del potentiella kandidater ratades efter att ha kryssat mellan diverse urhandlare.

En klocka som har varit återkommande både nu på senare tid när klockintresset har tagit fyr, men som jag även lagt märke till tidigare var Sjöö & Sandströms Chronolink, och när leben postade sitt isblå exemplar kunde jag inte stå emot utan PM:ade att jag gärna ställde mig på kö att få köpa. Min tanke vara egentligen inte att köpa nu men efter en del turer blev det skarpt läge och det var bara att bestämma sig. Till slut insåg jag att graden av hur mycket jag skulle gräma mig om jag missade chansen vida skulle överstiga eventuella finansieringsproblem.

Denna gången behövde jag inte köra lika långt.

image.jpg


Ingen McDonalds som mötesplats utan en rendezvous i en Toyota Prius fick duga. Efter en genomgång av tillbehör och trevligt snack begav jag mig hemåt glad som en mellanstadielärare första dagen på sommarlovet.

Och nej, jag var inte alls 30 sekunder från att ringa och fråga hur i h-vete man får upp det dolda länklåset utan det var glasklart från första början!

image.jpg


Ett första wristshot.

image.jpg


Väl hemma rensade jag köksbordet och började detaljgranska mitt inköp.

Box, klocka, cert och instruktionsbok.

image.jpg


Medföljande vit tavla och visare.

image.jpg


Jag kände på en gång att mitt val var 100% rätt och att länken dessutom passade helt perfekt var som en ytterligare bekräftelse på att det var a match just waiting to happend.

Lite hårdfakta om klockan:

Sjöö & Sandström Chronolink Worldtimer UTC, årsmodell 2010.

Stållänk och boett, 40mm, men med en baksida i titan. Baksidan är upphöjd och med en typ av luftspalt som jag antar bidrar till komforten.

image.jpg


Det mekaniska urverket är manuellt, har ca 48timmars gångreserv med subsekund. 21.600 svängningar/minut.

image.jpg


Urverk nummer två är ett quart som vad jag förstår är från S&S med assistans av Bofors. Funktioner är bland annat visning av olika tidszoner, alarm, timer, kodminne och den fantastiska golf-funktionen som i brist av utövande av riktig golf säkert kommer användas på minigolfbanan i sommar.

image.jpg


Chronolinken slutade tillverkas 2013 och med tanke på S&S senaste strategibyte mot ett dyrare segment känns det utmärkt att nu äga denna klocka då de nya priserna inte är i synk med min plånbok. Att spekulera i vad som håller i framtiden är nog en smula omöjligt men känslan är ändå att jag har landat en blivande klassiker med tanke på dess udda sammansättning.


Den isblå sunburst-tavlan är alldeles fenomenal att skåda men likväl som sin nuvarande ägare kommer den inte helt till sin rätt på bild utan måste upplevas live. Men här kommer ett skamlöst stulet kort för att försöka visa effekten.

image.jpg


Nu i eftermiddags satt jag och bildgooglade på Chronolinkar och vad skådar jag då om inte en relativt ny annons på Blocket att två urtavlor är till salu. Som en bekräftelse på min mindre utvecklade impulskontroll har jag efter en ToR till Sibirien nu ytterligare två tavlor och vi får väl se om nästa sommar går i ett rosa skimmer.

image.jpg


Så...om du har orkat läsa så här långt...tack för visat intresse. Till sist avslutar jag med ett wristshot med de klockor som hittills köpts via Klocksnack. De är presenterade i kronologisk ordning från vänster till höger.

image.jpg


Tack för ordet...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    252.5 KB · Visningar: 93

V

Cartier
Den isblå tavlan är snyggast. Visst finns det en orange också, eller?

Ja, det finns en orange på forumet om jag inte har helt fel. Finns även en del andra färger...brun, gul, röd m.m. är i alla fall vad jag har läst mig till att det finns. Och inte att förglömma....det finns en isad rosa tavla :)
 

V

Cartier
Hur bygger den på höjden?

Tack för dina inlägg. De flesta är utav hög kvalitet, genomtänkta och seriösa svar. Kul att du hittat hit, V.

Tack och tack för påminnelsen....hade ju en jämförelsebild med min U1:a. Den är ju helt klart hög men jag tycker inte på något sätt att det stör och inga problem med att den är topptung.


image.jpg
 

Brogren

Cartier
Tack och tack för påminnelsen....hade ju en jämförelsevis med min U1:a. Den är ju helt klart hög men jag tycker inte på något sätt att det stör och inga problem med att den är topptung.


Jag jämför alla klockor med min Royal Oak så det är svårt för mig att inte få en topptung klocka.
 
  • Like
Reactions: V

brr

Omega
Häftig klocka och gillar verkligen den isblåa tavlan. Måste kolla över alternativen till min Royal Steel Classic. Galet sugen på ett tavelbyte för att liva upp klockan lite!
 
  • Like
Reactions: V

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tack för trevlig läsning. Jag gillar SS och är själv sugen på en Utc Extreme. Grattis till den nya klockan.
 
  • Like
Reactions: V

Syven

Panerai
2-Faktor
Trevlig tavla den där blå.
Men omväxling förnöjer ju som bekant och det blir ju inga problem nu!
Grattis.
 
  • Like
Reactions: V

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Den blå tavlan är väldigt fin! Kul att du slog till på 2 tavlor till! Kommer bli mycket spring hos urmakarn kan jag tänka mig!

Grattis!
 
  • Like
Reactions: V

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Kul att kunna variera lite men tror ändå att den blå vinner. ;)
 
  • Like
Reactions: V

Icaras

Rolex
Vilken klocka! Nog på tiden jag tar en titt på deras modeller... :).

Finns det någon AD i Skåneland? Har sett att Stjärnurmakaren har på vissa ställen men bara ett fåtal modeller.
 
  • Like
Reactions: V
Topp