Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Andra paketöppningen

Diskussion i 'Diskussion' startad av V, 2 november 2014.

1. V
    Trådstartare

V Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ni som läste min första paketöppning minns eventuellt att det första "stora" köpet föregicks av en hel del tankearbete gällande val av klocka. Till slut föll valet på en Sinn U1, ett val som jag fortfarande är mycket nöjd med.

Men...det skapade också en hel del problem. I min enfald trodde jag att det skulle bli lättare med nästa val när korken så att säga väl var ute ur buteljen, men ack så man kan bedra sig.

Efter en smula självransakan insåg jag att nästa logiska steg var tvunget att genomföras med rätt känsla i hjärtat. En hel del potentiella kandidater ratades efter att ha kryssat mellan diverse urhandlare.

En klocka som har varit återkommande både nu på senare tid när klockintresset har tagit fyr, men som jag även lagt märke till tidigare var Sjöö & Sandströms Chronolink, och när leben postade sitt isblå exemplar kunde jag inte stå emot utan PM:ade att jag gärna ställde mig på kö att få köpa. Min tanke vara egentligen inte att köpa nu men efter en del turer blev det skarpt läge och det var bara att bestämma sig. Till slut insåg jag att graden av hur mycket jag skulle gräma mig om jag missade chansen vida skulle överstiga eventuella finansieringsproblem.

Denna gången behövde jag inte köra lika långt.

image.jpg

Ingen McDonalds som mötesplats utan en rendezvous i en Toyota Prius fick duga. Efter en genomgång av tillbehör och trevligt snack begav jag mig hemåt glad som en mellanstadielärare första dagen på sommarlovet.

Och nej, jag var inte alls 30 sekunder från att ringa och fråga hur i h-vete man får upp det dolda länklåset utan det var glasklart från första början!

image.jpg

Ett första wristshot.

image.jpg

Väl hemma rensade jag köksbordet och började detaljgranska mitt inköp.

Box, klocka, cert och instruktionsbok.

image.jpg

Medföljande vit tavla och visare.

image.jpg

Jag kände på en gång att mitt val var 100% rätt och att länken dessutom passade helt perfekt var som en ytterligare bekräftelse på att det var a match just waiting to happend.

Lite hårdfakta om klockan:

Sjöö & Sandström Chronolink Worldtimer UTC, årsmodell 2010.

Stållänk och boett, 40mm, men med en baksida i titan. Baksidan är upphöjd och med en typ av luftspalt som jag antar bidrar till komforten.

image.jpg

Det mekaniska urverket är manuellt, har ca 48timmars gångreserv med subsekund. 21.600 svängningar/minut.

image.jpg

Urverk nummer två är ett quart som vad jag förstår är från S&S med assistans av Bofors. Funktioner är bland annat visning av olika tidszoner, alarm, timer, kodminne och den fantastiska golf-funktionen som i brist av utövande av riktig golf säkert kommer användas på minigolfbanan i sommar.

image.jpg

Chronolinken slutade tillverkas 2013 och med tanke på S&S senaste strategibyte mot ett dyrare segment känns det utmärkt att nu äga denna klocka då de nya priserna inte är i synk med min plånbok. Att spekulera i vad som håller i framtiden är nog en smula omöjligt men känslan är ändå att jag har landat en blivande klassiker med tanke på dess udda sammansättning.

Den isblå sunburst-tavlan är alldeles fenomenal att skåda men likväl som sin nuvarande ägare kommer den inte helt till sin rätt på bild utan måste upplevas live. Men här kommer ett skamlöst stulet kort för att försöka visa effekten.

image.jpg

Nu i eftermiddags satt jag och bildgooglade på Chronolinkar och vad skådar jag då om inte en relativt ny annons på Blocket att två urtavlor är till salu. Som en bekräftelse på min mindre utvecklade impulskontroll har jag efter en ToR till Sibirien nu ytterligare två tavlor och vi får väl se om nästa sommar går i ett rosa skimmer.

image.jpg

Så...om du har orkat läsa så här långt...tack för visat intresse. Till sist avslutar jag med ett wristshot med de klockor som hittills köpts via Klocksnack. De är presenterade i kronologisk ordning från vänster till höger.

image.jpg

Tack för ordet...

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      269,7 KB
      Visningar:
      79
    M.L., Beastie, vonbahr och 70 andra gillar detta.
  2. Chuck

Chuck Friends of KS

Stort grattis skitsnyggt!

V gillar detta.
  3. finnirgens

finnirgens Friends of KS

Tummen upp! Fin!

V gillar detta.
  4. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Den isblå tavlan är snyggast. Visst finns det en orange också, eller?

V gillar detta.
  5. marconimotet

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    Grattis! Riktigt läcker! Hade gärna sett den med svart urtavla.

V gillar detta.
  6. Vesper

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Grattis :) Snygg tavla!

V gillar detta.
  7. par

par Friends of KS

Kul, grattis! Den är jäkligt ball

V gillar detta.
  8. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Gillar den där riktigt mycket! Grattis

V gillar detta.
  9. V
    Trådstartare

V Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ja, det finns en orange på forumet om jag inte har helt fel. Finns även en del andra färger...brun, gul, röd m.m. är i alla fall vad jag har läst mig till att det finns. Och inte att förglömma....det finns en isad rosa tavla :)

10. Brogren

Brogren Friends of KS

Hur bygger den på höjden?

Tack för dina inlägg. De flesta är utav hög kvalitet, genomtänkta och seriösa svar. Kul att du hittat hit, V.

Carolin och V gillar detta.
  11. leben

leben El Patrón

Känns ju riktigt bra att få sälja till en riktig entusiast!

Grattis!

V och Omen gillar detta.
  12. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Härlig öppningstråd och trevlig klocka, grattis :)

V gillar detta.
  13. V
    Trådstartare

V Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tack och tack för påminnelsen....hade ju en jämförelsebild med min U1:a. Den är ju helt klart hög men jag tycker inte på något sätt att det stör och inga problem med att den är topptung.

image.jpg

Brogren gillar detta.
  14. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Såja!! Nu snackar vi. Fin klocka och lyxträff! Inte varje dag man dealar i en prius. :)

V gillar detta.
  15. Sonos

Sonos Friends of KS

Från:
    Sundbyberg
    En trevlig liten saga, grattis! Den blåa tavlan är spot on, men gillar även den svarta!

V gillar detta.
  16. Brogren

Brogren Friends of KS

Jag jämför alla klockor med min Royal Oak så det är svårt för mig att inte få en topptung klocka.

V gillar detta.
  17. V
    Trådstartare

V Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Blev lite strul med bilden men nu går det att se jämförelsen.

18. Omen

Omen Goldmember

Grattis!

V gillar detta.
  19. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Stort grattis, tavlan är så fin! Även kul att variera med lite olika tavlor. :)

V gillar detta.
  20. jhallb

jhallb Bonde

Häftig klocka och gillar verkligen den isblåa tavlan. Måste kolla över alternativen till min Royal Steel Classic. Galet sugen på ett tavelbyte för att liva upp klockan lite!

V gillar detta.
  21. rotvold

rotvold Friends of KS

Shit vilken snygg tavla! Och en cool klocka :) bra köp!

V gillar detta.
  22. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Tack för trevlig läsning. Jag gillar SS och är själv sugen på en Utc Extreme. Grattis till den nya klockan.

V gillar detta.
  23. Syven

Syven Friends of KS

Trevlig tavla den där blå.
    Men omväxling förnöjer ju som bekant och det blir ju inga problem nu!
    Grattis.

V gillar detta.
  24. MJ24

MJ24 Friends of KS

Den är fin, grattis!

V gillar detta.
  25. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Ball trippletta

V gillar detta.
  26. wojtecki

wojtecki Borgare

Grattis!!!

V gillar detta.
  27. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Den blå tavlan är väldigt fin! Kul att du slog till på 2 tavlor till! Kommer bli mycket spring hos urmakarn kan jag tänka mig!

Grattis!

V gillar detta.
  28. Feskarn

Feskarn Kingen av Feskekörka

Från:
    Göteborg
    Grattis! Kul att kunna variera lite men tror ändå att den blå vinner. ;)

V gillar detta.
  29. tengel26

tengel26 Borgare

Blått e magiskt!Grattis!

V gillar detta.
  30. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Vilken klocka! Nog på tiden jag tar en titt på deras modeller... :).

Finns det någon AD i Skåneland? Har sett att Stjärnurmakaren har på vissa ställen men bara ett fåtal modeller.

V gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield