• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Andra tidzon med count up bezel!

Smulan

Rolex
Följer upp GMT-tråden med denna:) Klockan på bilden har vridningen inställd så att man kan läsa av en andra tidzon i 12-timmarsformat. Här är andra tidszonen 7 timmar efter. Dela med 5 eller lite enklare kanske, dubbla och släng en nolla!

stz.jpg
 

Smulan

Rolex
Måste säga att jag tycker det är betydligt enklare att räkna bak 7 h på timvisaren...


Det är ju också ett sätt men reser man mycket är det lätt att glömma hur många timmar som ska kompenseras. Den risken slipper du med den här metoden. Ganska snabb lär man sig också att 55 är kl 11 och då går det hur snabbt som helst.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Det är ju också ett sätt men reser man mycket är det lätt att glömma hur många timmar som ska kompenseras. Den risken slipper du med den här metoden. Ganska snabb lär man sig också att 55 är kl 11 och då går det hur snabbt som helst.
Ok. Så du behöver inte ställa om vridringen menar du? ...
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Känner sällan behovet av att ha koll på mer än två max tre tidszoner på samma gång.
Ge gärna exempel på när man behöver >3. :)
 
Detta förstår jag inte...

Om jag ställer tiden en gång så kommer den ju bara visa rätt just då?

Som i exempel 1 i TS. Här står timvisare på 14.00 (/02.00) och bezel på 35 som indikerar 7h. Då är alltså tiden i andra zonen 07.00/19.00... OK so far. Väntar man en timme till så kommer timvisare stå på 15.00 / 03.00, och den kommer peka på Bezel 40. Alltså ska man dra av 8h, och hamnar då på... 07.00/19.00 igen... ?? Eftersom timvisare rör sig en timme och då ökar avdraget 1h så kommer man alltid hamna tillbaka på samma tid. Förstår inte riktigt här :)
 

Starship

Cartier
Detta förstår jag inte...

Om jag ställer tiden en gång så kommer den ju bara visa rätt just då?

Som i exempel 1 i TS. Här står timvisare på 14.00 (/02.00) och bezel på 35 som indikerar 7h. Då är alltså tiden i andra zonen 07.00/19.00... OK so far. Väntar man en timme till så kommer timvisare stå på 15.00 / 03.00, och den kommer peka på Bezel 40. Alltså ska man dra av 8h, och hamnar då på... 07.00/19.00 igen... ?? Eftersom timvisare rör sig en timme och då ökar avdraget 1h så kommer man alltid hamna tillbaka på samma tid. Förstår inte riktigt här :)


Bezel 35 indikerar inte 7h, utan 07:00/19:00 (alltså 35/5=7). När timvisaren har flyttat sig en timme så pekar den på 40 på bezel, dvs 40/5=8, alltså är klockan 08:00/20:00 i den andra tidszonen.
 

Smulan

Rolex
Det kanske blir en GMT-kris nu i hela industrin?

Hehe, ja men då går det väl upp för dykarna istället ;)

Reser en hel del i jobbet mellan Asien och Sydamerika och tar lika gärna tex Gavoxen som en GMT-klocka på resan. Å andra sidan är ju nästan lika enkelt att använda 24H bezeln på en GMT för tidtagning om man inte har mattefobi :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Haha ja... Det är ju lite som att använda klockan som kompass Det går....men frågan är om någon kommer ihåg hur man gör när det väl behövs! A for effort though! :)
 
Topp