• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Andra ur än armbandsur

Rolfen

Rolex
Mitt intresse är för armbandsur men ibland kommer andra klockor med hem av någon konstig anledning. Jag gissar att jag inte är ensam om detta fenomen så jag tänkte att det behövdes en tråd för vintage väckarklockor, väggklockor och andra klockor ni har i erat hem så ös på med dom.

Sparur är en lite mysko och udda grej för oss som inte levde när dom brukades. Som jag förstått det delades dom ut av försäkringsbolag och dom fungerade inte utan mynt. För att hålla liv i klockan behövdes som sagt mynt och detta var ett sätt att spara ihop till tex hemförsäkringen. Klockan var plomberad och vid jämna mellanrum kom det hem en man från försäkringsbolaget och tömde den, pengarna gick till en försäkringen. Sparur är inget ovanligt, jag har sprungit på ett helt gäng på loppisar under åren och det är nog väldigt få som har något intresse för dom. Men eftersom denna är en Zenith fick den följa med hem.

Zenith sparur
Sparur.jpg


Observera stavningen: Lifförsäkrings-Aktiebolaget Victoria
Sparurtopp.jpg


Sparurbotten.jpg


Omega Constellation väggur som har tjänstgjort som reklam hos någon uraffär. Plastig och rätt hemsk men den har svepande sekundvisare vilket är lite coolt.
OmegaConstellation.jpg


Smyckesklockor som jag absolut inte vet varför jag har men dom är små, mekaniska och funkar. En Glycine och en Jean Perret
Smyckerur.jpg
 
Topp