Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Angående 116610LN och 114060...

Diskussion i 'Diskussion' startad av 80talisten, 20 augusti 2013.

1. 80talisten
    Trådstartare

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Hur tänker ni angående modellerna och särskilt ni som äger någon av dem..? Personligen tycker jag att 114060 har en så fin och ren tavla att den nog är snyggast i mina ögon av de två, men att datum är en viktig komplikation går ju ej att frångå (och även viktig för mig) och har man en annan klocka/andra klockor man använder i stort sätt kontinuerligt som har datum så tror jag att avsaknaden av datumet på nodate-SubC:n blir mindre "chockerande" än om man skulle ha en 114060 som den enda klockan, och då isåfall skulle nog en 116610 vara ett mycket bättre val. Dessutom verkar det som att en del med 114060 sålt dessa, berodde det på avsaknaden av datumet?

Slutsats: 116610 om man skulle vara en OWG.
    114060 om man har en annan klocka/andra klockor som man använder som har datum.

2. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    114060 är snyggare. Nodate är alltid snyggare på Submariner.

krämbulle, Micke Ni, yonsson och 1 annan gillar detta.
  3. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Min 114060 fick lämna endast pga. avsaknaden av datum.

Edit: Pannan lika så, tror jag nu har lärt mig att i alla fall jag inte kan ha en klocka utan datum och vara helt nöjd!

Ninen79 och MJ24 gillar detta.
  4. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Hade du andra datumklockor vid sidan av då du hade no-daten? (sådana som används mycket)

5. Snårtas

Snårtas Friends of KS

Från:
    Västerort
    Jag tycker inte jag saknar datum på min Milgauss, och jag sällar mig till de som tycker att 114060 är mer clean. Ett självklart val mellan de två i min bok.

nardin och 80talisten gillar detta.
  6. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Då hade jag inte det men nu sålde jag ju pannan fast jag har en 216570 och en Oris kronograf med datum..

7. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Inte direkt svårt att ha datumet i huvudet, alt. kolla på mobilen de gånger man behöver veta.
    114060 FTW, även om brodern med datum är snygg den med, dock lite mer toolig.

80talisten gillar detta.
  8. David

David Bödeln

Båda är bra val, jag tycker det är en ren smaksak. Visst är 114060 renare, men 116610 är också klassisk om man inte kan vara utan datum. De enda som går bort för mig är avarterna Sea-Dweller, en Rolex med datum ska ha bubbla, punkt. (Och samtidigt kan jag tycka att en klocka med HEV som ska föreställa ett riktigt verktyg inte ska behöva en datumkomplikation.)

80talisten gillar detta.
  9. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Svårt det här... men det är ju en fråga om smak i slutändan.

10. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Kanske beror på vad man jobbar med!

11. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Tycker att datum är en helt meningslös komplikation, i synnerhet på en dykare.

Personligen ställer jag aldrig datum när jag slänger på mig en klocka.

J

12. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Hehe, faktumet är att datumet använder jag ofta! speciellt när jag är i affären och ska handla mjölk, bröd m.m. för att få det så färskt som möjligt, sen är jag usel på att hålla reda på rätt datum :p men som jag sa innan, har man andra kockor med datum som man använder tror jag att problemet blir minimalt.

13. Eftersom Subben är min vardagsklocka så använder jag datumet och dessutom så gillar jag bubblan, den är ett kännetecken för Rolex...

Ninen79 och 80talisten gillar detta.
  14. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Svårt det här. Jag tillhör ju dem som anser att en Rolex SKA ha datumbubbla. Fast nu har jag ju en som saknar datum...
    Tycker nog som easy rider, datumet kan man ha i huvudet och tavlan blir ju mer clean utan. Men, men, det är ju som andra redan sagt en smaksak.

80talisten gillar detta.
  15. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Köper jag en SUB i stål någon dag blir det originalet, dvs utan datum.

80talisten gillar detta.
  16. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Jag tror att du överanalyserar (och kategoriserar utifrån rätt lösa slutsatser).

Andrew gillar detta.
  17. MJ24

MJ24 Friends of KS

För min del är datum självklart, men visst är 114060 väldigt snygg med ren tavla!
    Men, som sagt...jag behöver datum...

80talisten gillar detta.
  18. JS

JS Friends of KS

114060 är snyggare, helt klart! Den ser cleanare och mer toolig ut. Enkelt val för min del

80talisten gillar detta.
  19. MJ24

MJ24 Friends of KS

Mobilen ringer man med!;)

20. easy rider

Smsar och klocksnackar också. ;)

21. nardin

nardin Torpare

Håller med till 100%
    Någon dag så blir det en sub utan datum.
    Men är jävligt nöjd med min milgauss

80talisten gillar detta.
  22. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Är du van med datum på andra klockor och är kass på att hålla reda på datumet samt använder komplikationen ofta? Jag skulle gått på datum.

23. MJ24

MJ24 Friends of KS

Sant!:)
    Blir bara så full i skratt i bland när man hör säljare av mobiltelefoner prata med kunder, och ställa frågan "vad skall du använda din mobil till?"
    Det får mig att få en vanvettig lust att bara gå fram och skrika "vad tror du man använder en telefon till...ringa givetvis!:)

Nu vet ju att man använder mobilen till mer an att ringa på, men ändå. Så jag kunde bara inte låta bli!:D

Micke Ni och easy rider gillar detta.
  24. easy rider

Svaret på den frågan är ju i dag ganska enkel.

- Allt

MJ24 gillar detta.
  25. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Den kommentaren gör det inte lättare :p iof är det nog rätt långt till en Sub i dagsläget, bara spånar lite...:)

26. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Jag är dement och kan inte hålla datum i huvudet. Ville nog från början haft en sub no date men pga min bristande förmåga att komma ihåg vilket datum det är så blev det en 116610 och jag är skitnöjd. Det är en grymt behaglig och mångsidig klocka.
    Med det sagt så tycker jag fortfarande att en 14060 hade varit grymt att ha som reserv klocka.

80talisten gillar detta.
  27. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Exakt så resonerar jag... 116610 är perfekt om man är en OWG, 114060:s avsaknad av datum är nog lättare att komma över om man har andra klockor som har datum som används flitigt...

28. Breitling1

Breitling1 Stadsbo

29. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Jag har haft båda och tittade ofta på datum som inte fanns på 114060.

Mårtenssons ur Brookfield