• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Angående: Drott

Pontus Espe

Breitling
Hej, det är så att jag vann en auktion med en hel drös med klockdelar. Allt från mögel till fina mekaniska urverk. Nu till saken, med kom det också en hel del gamla vintage klockor, dock ej i jätte bra skick. En av dem som jag inte kan finna så mycket information på nätet om är en Drott klocka. Har någon lite mer information angående Drott, inte bara specifikt denna klocka utan i allmänhet?
 

Pontus Espe

Breitling
Foto 2015-01-11 17 51 20.jpg
Foto 2015-01-11 17 51 36.jpg
 

Pontus Espe

Breitling
Hittade:

Drott är bara ett namn på urtavlan som den svenska importören lät märka sina no brand ur med. Vanligen är klockorna tillverkade i Schweiz. De flesta jag har kommit i kontakt med har haft urverk från AS (A. Schild S. A. i Grenchen)
 

Svanen

Omega
Hittade:

Drott är bara ett namn på urtavlan som den svenska importören lät märka sina no brand ur med. Vanligen är klockorna tillverkade i Schweiz. De flesta jag har kommit i kontakt med har haft urverk från AS (A. Schild S. A. i Grenchen)
A. Shield har jag för mig är rätt vassa på urverk. I Haldas Space Discovery, mekaniska urverk, sitter det urverk från AS. När Mikael Sanström startade upp Halda igen för några år sedan och gjorde Space Discovery tillsammans med Krister Fugelsang hittades det 128 urverk från AS som jag har för mig var runt 50-60 år gamla. Halda gjorde om verket en del. Men min poäng är att om det sitter ett A. Shield verk i Drott klockan tycker jag att det inte är fy skam :)

För övrigt kan jag inget om Drott som varumärke.
 
Topp