• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Angående köp om klocka, tips osv

mts1

Omega
Hallo!
Ny på forumet och har lite frågor, rätta mig gärna om jag gjort något fel angående denna tråd.

Efter ha ägt under några års tid billigare klockor (Daniel Wellington, Gant, Ck osv) blev jag väldigt sugen på ny klocka.

Skall tilläga innan jag skriver av mig att jag ej är någon klockexpert så tips är välkomna.

Här har ni några jag är sugen på, iallafall det stuket:

- http://imgur.com/prqPui9
- http://imgur.com/kirJR6s
- http://imgur.com/RStSIUK

Bild 1, Certina DS action driver
Bild 2, Äldre Certina DS (Om någon vet mer vad modellen heter hojta gärna till)
Bild 2, Någon Orient klocka (Samma här, funderar vad denna heter)

Jag tycker dom klockorna är oerhört snygga, både nyare och äldre modeller. Skulle helst vilja skaffa mig en automatisk.

Vad tycker ni om dem? någon som haft erfarenhet om dessa? Några andra, liknande modeller ni skulle kunna tipsa mig om?
Har tyvärr inte riktigt stålarna till en riktig rolex submariner som ni förstår men ;)

Mvh
 

mts1

Omega
Hej! tack för ditt svar. Jo jag förstår det, bra att du nämnde det för jag har en fundering kring detta.
Är det vanligt med kopior på certina och andra märken? Tänkt mig att det var mer vanligt med rolex, breitling osv.
Man vill ju inte köpa tex via blocket och få en kopia hem liksom.
Mvh
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jodå visst finns det kopior på klockor i Certina klassen med, men det är inte lika vanligt. Men om du köper från exempelvis uret.se så får du äkta vara för en lite billigare peng.
 

mts1

Omega
Okey tack så mycket för ditt svar :)
Har allt handlat från dom, men tänkte denna gång kanske satsa på en bättre begagnad, är osäker ännu men.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Du skall alltså ha en Rolex Submariner i slutändan, det blir alltid så.
Vad ligger budgeten på? Flesta tillverkare har submariner 'liknande' klockor.

Seiko snzf17, dryga 1000kr från watchhubs eller creationwatches. Finns flertal liknande på de hemsidorna, går att lita på. Kolla även in Seiko SKX007 där.

SNZF17K1-1.jpg


Longines hydroconquest. Finns både quartz & automatisk i lite olika storlekar, pris 6-8k beroende på urverket dvs.

180406d1291037393-longines-hydro-conquest-l3-642-4-56-6-41-mm-longines-hydro-conquest-1.jpg


Annars är första certinan du länka också ett bra val, går köpas ny för runt 5k. Lite större dock,, ~43mm?

Undvik Steinhart, Invicta osv skräp..
 

mts1

Omega
Snoozarn, sånna som dig <3
Älskar sånna tips, tack så mycket, skall verkligen kolla vidare på klockorna du länkade.
Ja i slutändan blir det väl en submariner, men inte än ;)
Har alltid varit förtjust i dom modellerna men aldrig blivit av att jag köpt en sådan, hållt mig som sagt till sånna ck, gant, DW osv men tänkte ändra på det nu.
Kollade på en skön serie häromdagen där matthew mcconaughey hade en liknande submariner, mitt intresse väcktes till liv igen, bild nedan:
http://imgur.com/TiUOAXN
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Snoozarn, sånna som dig <3
Älskar sånna tips, tack så mycket, skall verkligen kolla vidare på klockorna du länkade.
Ja i slutändan blir det väl en submariner, men inte än ;)
Har alltid varit förtjust i dom modellerna men aldrig blivit av att jag köpt en sådan, hållt mig som sagt till sånna ck, gant, DW osv men tänkte ändra på det nu.
Kollade på en skön serie häromdagen där matthew mcconaughey hade en liknande submariner, mitt intresse väcktes till liv igen, bild nedan:
http://imgur.com/TiUOAXN
Låter som en bra förändring, finns väldigt mycket kul i prisklassen ~1-5k.
Många som undrar vad det var för klocka. En liknande som bilden nedan iaf. :)

http://forums.watchuseek.com/f2/matthew-mcconaugheys-watch-true-detective-968956.html
attachment.php
 

mts1

Omega
Du verkar insatt inom detta område, väldigt bra :)
Ja jag sökte runt, några trodde rolex, några orient och så.
Skulle kunna tänka köpa mig en nyare eller äldre i det stuket begagnad också faktiskt, så om någon läser detta som har en liknande modell av klocka pm:a gärna.

tack för svaret snoozarn! :)
 
Senast ändrad:

mts1

Omega
Sorry för dubbelpost!
En fråga till dig snoozarn eller någon annan som kanske vet, är inne och kollar på sidorna du tipsade, watchhubs och creationwatchers, är detta legit sidor? står free shipping worldwide, så det blir inga extra kostnader?

Är väldigt sugen på seiko snzf17 som du tipsade, men den verkar bara följa med plastarmbandet, är detta ett plus eller minus? går kanske att köpa metallarmband i efterhand om man skulle vilja kanske?

Mvh
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Kör på Certinan! köpte själv den som första "riktiga" klocka förra året, efter att precis som du ägt ett gäng Gant,Armani osv!
Ska du köpa ny så rekommenderar jag dig att köpa den på klockia.se, du hittar nog inte bättre pris och dem är dessutom AD :)
IMG_1772.JPG
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kör på Certinan! köpte själv den som första "riktiga" klocka förra året, efter att precis som du ägt ett gäng Gant,Armani osv!
Ska du köpa ny så rekommenderar jag dig att köpa den på klockia.se, du hittar nog inte bättre pris och dem är dessutom AD :)
IMG_1772.JPG
Jag gjorde en snabbkoll, och det verkar inte som klockia.se har den på sin hemsida. Det behöver ju inte betyda att de inte för modellen. Ring/maila och fråga. På uret.se kostar den 5895:-
 

mts1

Omega
Tack för tipsen allihopa! Har riktigt mycket beslutångest över vad man skall handla alltså :)
Ja, riktigt fin klocka den där certinan alltså!
 

Marhoi

Friends of KS
Tack för tipsen allihopa! Har riktigt mycket beslutångest över vad man skall handla alltså :)
Ja, riktigt fin klocka den där certinan alltså!
Fortsätt spara och köp dig en Rolex Sub istället, du kommer hamna där ändå. Alt. Tudor Sub/Pelagos. Kanske t o m en Black Bay? :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Köp en DS diver beggad, surfa runt här så kommer du inte behöva fråga vilken nästa klocka ska bli ;) Ha begäret kommer leda dig framöver
 

mts1

Omega
Bumpar tråden lite med några frågor.
Har kollat runt lite och kan ej bestämma mellan seiko skx007/009 och orient mako/ray.
Men nu kom en annan tanke krypandes, smala handleder som man har, kanske blir seikons 43mm lite mycket?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Bumpar tråden lite med några frågor.
Har kollat runt lite och kan ej bestämma mellan seiko skx007/009 och orient mako/ray.
Men nu kom en annan tanke krypandes, smala handleder som man har, kanske blir seikons 43mm lite mycket?

Jag upplever att skx007/9 bär mindre än måtten antyder, då sidorna går lite inåt, vilket ger en lite mindre tavla. Den har också ganska korta luggar.
 
Bumpar tråden lite med några frågor.
Har kollat runt lite och kan ej bestämma mellan seiko skx007/009 och orient mako/ray.
Men nu kom en annan tanke krypandes, smala handleder som man har, kanske blir seikons 43mm lite mycket?

Skulle absolut inte säga att 007n är för stor. Tycker den är perfekt storlek och om nåt är den nästan liten. Den är inte så stor som måtten antyder
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Håller med om skx007 bär mindre än måtten anger, sen är väl skx 41mm och inte 43mm utan kronan! Tycker du ska köra på skx, modellen är en klassiker som alltid är kul att äga har kvar min fast massa annat trillat in i klocklådan! :)
 

mts1

Omega
Tack så hemskt mycket för alla svar! Skönt att veta, blev lite skrämd när jag läste 43 mm.

En annan fråga, har någon sett seikos snzf29?
Den är som en snzf17 fast mindre, men finner den inte någonstans, är lite nyfiken på den med.
 

morrism

Audemars
Köp en Tudor pelagos, Tudor ägs av Rolex och är typ deras "instegsmärke". Har du tur hittar du en runt 20k. Tänk på att du förlorar inga cash om du köper en sån klocka begagnat, det är bara att du låser kapitalet tills det är dags att sälja. På så sätt är den billigare än t.ex. att köpa en ny Certina DS Action diver för 6k, och sen sälja för typ 3k.

Tudor-Pelagos-Blue-4.jpg


728930d1384965057-tudor-pelagos-vs-omega-seamaster-planet-ocean-vs-rolex-submariner-nodate-img_0051.jpg


Sen finns det ju aquaracer som är en sub-liknande klocka.
De kan du hitta för 12-15k. Min favorit är den blå.

images


wak2110.ba0830_mirror.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köp en Tudor pelagos, Tudor ägs av Rolex och är typ deras "instegsmärke". Har du tur hittar du en runt 20k. Tänk på att du förlorar inga cash om du köper en sån klocka begagnat, det är bara att du låser kapitalet tills det är dags att sälja. På så sätt är den billigare än t.ex. att köpa en ny Certina DS Action diver för 6k, och sen sälja för typ 3k.



Sen finns det ju aquaracer som är en sub-liknande klocka.
De kan du hitta för 12-15k. Min favorit är den blå.
Att man alltid får igen pengarna stömmer ju inte eftersom det självklart beror på vad man köpte klockan för. En skx007 kostar typ 1500kr. Knappast ovanligt att man tappar 1500kr på att ha ägt en klocka.
 
Topp