• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Angående seriositet i annonser

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Många med sviktande beskrivningar i köp och sälj nu. Jag tar ett exempel annars blir tråden helt meningslös:

@MånsT säljer sin Heuer
"Dags att sälja denna för att sakta men säkert ta mig till en Rolex. Plexiglas och läderband visade sig inte vara något för mig.

Ursprungligen köpt 1996 enligt certifikatet, köpt begagnad av mig från Chrono.dk i augusti 2015.

Skicket är väldigt bra, plexiglaset är repfritt och boetten likaså så när som de absolut minsta hairlines (syns endast i direkt solljus). Det perforerade läderbandet är nyköpt av mig i september hos AD i Malmö, Tag Heuer original alltså. Klockan är sällan använd sedan detta köp och lädret är därför mer eller mindre i nyskick.

Servicehistoriken var när jag köpte den okänd. Med tanke på att klockan är från 1996 och urmakare i Malmö bedömde urverket som "håller tiden mycket väl" bör den dock ha fått service minst 2 gånger på 19 år. Kronograffunktionerna (start, stopp, återställning) är felfria. Fungerar 100% som de ska. Boetten har aldrig blivit polerad.

Gångavvikelse:
+17 sekunder efter 34 timmar stillaliggande i box. Har inte möjlighet att bära klocka från morgon till kväll för att mäta exaktare. Om man gör det och balanshjulet hamnar i olika positioner kan det nog hamna på +10 sek per dag (~14h).

Vad som ingår:
Box, yttre kartong, certifikat från 1996, samt tre läderband (originalet från TH, ett racingband med större hål, samt ett "vanligt" svart läder)
Boxen är sliten och jag misstänker att den dessutom inte är korrekt för själva modellen, dock korrekt från tillverkaren.

Klockan finns i södra Skåne och affär kan göras upp F2F eller skickas av mig. Banköverföring eller Swish som betalning, dock endast Swish vid F2F. Allting postas av mig när jag ser att pengarna finns på mitt konto. Frakt kan jag stå för.

Full retur inom 24 timmar om objektet inte skulle överensstämma med min beskrivning här i bilder & text.

Jag har inga tidigare referenser från Köp/Sälj på KS. Någon gång måste dock vara den första och jag har givetvis endast ärliga avsikter.

Prisidé: 21 000 kronor.
Byte:
Njäe, pengarna är öronmärkta för annat men du kan givetvis komma med förslag.

Modell: Tag Heuer Carrera re-Edition (CS3110)
Typ: Vintage sportmodell
Diameter: Ø 36mm
Tjocklek: 12mm
Baksida: Solid, stål
Armband: Svart perforerat läder
Urtavla: Silver
Spänne: Tag Heuer original, stål
Glas: Plexi
Urverk: Lemania 1873, samma beprövade och stabila verk som i Omega Speedmaster. Manuell mekanisk kronograf utan datum.
Gångreserv: ca 40 timmar

Vid frågor eller annat är det bara att skicka PM, samma sak vid intresse och eventuellt köp. Mer bilder på något specifikt kan också fixas.

Tack till KS för annonsplats! Nu, dags för bilder"



Kommentarer:
1: Hur i hela h-vete kan säljaren göra bedömningen att den troligtvis blivit servad minst två gånger? Minst TVÅ gånger! WHUT?

2: Hur kan +17 sekunder på 34 timmar vara OK? Och hur sker uppskattningen att den BORDE gå +10spd?

3: Hur vet säljaren att den inte blivit polerad? Servad två gånger tydligen men aldrig polerad.

4: Returpolicyn är ju skön med tanke på alla gissningar säljaren gör.


Så vad vill jag då med detta? Sluta gissa i annonser!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nog borde du kunna hitta ett bättre exempel än detta? När jag läser det så tolkar jag inte in lika mycket i gissningarna som du. Jag läser det snarare som att säljaren försöker ge sin bild av objektet så gott han kan!
Men jag är kanske mer en "glaset är halvfullt" människa..:)
Men nog faan har jag sett annonser som lämnat betydligt mer att önska än denna.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Kan tillägga att boxen inte stämmer för klockan, inte heller certifikatet. Om säljaren är medveten om det vet jag inte, men som "fullsetsnörd" blir man besviken.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nog borde du kunna hitta ett bättre exempel än detta? När jag läser det så tolkar jag inte in lika mycket i gissningarna som du. Jag läser det snarare som att säljaren försöker ge sin bild av objektet så gott han kan!
Men jag är kanske mer en "glaset är halvfullt" människa..:)
Men nog faan har jag sett annonser som lämnat betydligt mer att önska än denna.
Detta var ETT exempel som sagt. Tycker det är illa nog när man utan något annat underlag än +17 på 34 h och ett vagt utlåtande börjar gissa vilt på hur en klocka blivit servad.
 
Hur en klocka presterar sett till gångprecisionen behöver inte säga något om servicebehovet - ett urverk kan vara spot on och uppvisa en fin amplitud men ändå ha helt torra oljor och skrika efter service. Det finns ingen på den här planeten som kan avgöra hur många gånger en 19 år gammal klocka blivit servad med utgångspunkt hur klockan presterar här och nu - det får man hoppas varenda KS'are inser. För mig är det här köpet att likställa med alla andra "nyligen servad av förra ägaren, men saknar kvitto på det". Finns ingen dokumentation på service på en 19 år gammal klocka får man helt enkelt utgå från att servicebehovet finns där och inkludera kostnaden för en sådan när man överväger köpet av klockan.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

plattfot

Rolex
1: Hur i hela h-vete kan säljaren göra bedömningen att den troligtvis blivit servad minst två gånger? Minst TVÅ gånger! WHUT?!

Det finns ingen på den här planeten som kan avgöra hur många gånger en 19 år gammal klocka blivit servad med utgångspunkt hur klockan presterar här och nu - det får man hoppas varenda KS'are inser.
Vänligen
Forumets undersköterska

Vet inte - men det kanske finns minst två markeringar/ristningar/graveringar i bettlocket som indikerar att någon varit inne i klockan och kikat?
 

MånsT

Rolex
Kommentarer:
1: Hur i hela h-vete kan säljaren göra bedömningen att den troligtvis blivit servad minst två gånger? Minst TVÅ gånger! WHUT?

2: Hur kan +17 sekunder på 34 timmar vara OK? Och hur sker uppskattningen att den BORDE gå +10spd?

3: Hur vet säljaren att den inte blivit polerad? Servad två gånger tydligen men aldrig polerad.

4: Returpolicyn är ju skön med tanke på alla gissningar säljaren gör.


Så vad vill jag då med detta? Sluta gissa i annonser![/QUOTE]

Oj, vilken uthängning! Men visst, jag kan acceptera kritik så länge jag får chansen att försvara mig.

Efter vad jag har lärt mig kan gångavvikelsen på en klocka svikta med åren, det vill säga att den tappar eller fortar sig x antal sekunder inom en viss period (exempelvis ett dygn). Eftersom jag inte är någon expert inom området har jag gjort uppskattningar, vilket jag inte är oärlig med. Det är möjligt att klockan bara har blivit servad en gång, eller ingen gång. 19 år känns som lång tid för ett urverk att vara oservat och jag tror att man hade märkt detta om så var fallet.

Angående 17sek/34h, vad jag gjorde var vrida upp klockan fullt, ställde tiden och lade den i sin box. Som sagt har jag inte möjlighet att bära mina klockor en hel dag i sträck så istället för att skriva en avvikelse på x sekunder på 7-8 timmar var jag ärlig med vad jag hade gjort. Jag vet även att en klocka mår bäst av att vara i rörelse på en arm i olika positioner. Med andra ord är en avvikelse på 17sek/34h något som bör tas med en nypa salt eftersom den inte rörde sig ur fläcken på de 34 timmarna. När jag bär mina klockor lägger jag märke till avvikelsen när jag tar av dem och jag vet att om jag istället hade låtit dem ligga stilla hade de inte hållit tiden lika bra som när man bär dem.

Polerad eller inte grundar jag på att klockans bandhorn ser tjocka ut och jämförbara med flera bilder på olika exemplar jag har sett. Visst, jag erkänner att den kan vara polerad men med vad jag har sett och jämfört med som grund så tror jag ärligt talat att den inte har blivit det.

Returpolicyn är det enda jag inte förstår av din kritik, vad är det med full retur inom 24 timmar som är förvirrande?

Avslutningsvis vill jag säga att detta är min första annons på KS, jag har endast varit seriöst insatt i klockor i ca 1 1/2 år samt att jag uppenbarligen inte verkar ha samma expertis som dig. Alternativet till min beskrivning vore "jag vet inte" på många punkter. Hur bra skulle en sådan annons mottas? Istället har jag gjort en beskrivning som inte är på expertisnivå men ändå så ärlig jag har kunnat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kommentarer:
1: Hur i hela h-vete kan säljaren göra bedömningen att den troligtvis blivit servad minst två gånger? Minst TVÅ gånger! WHUT?

2: Hur kan +17 sekunder på 34 timmar vara OK? Och hur sker uppskattningen att den BORDE gå +10spd?

3: Hur vet säljaren att den inte blivit polerad? Servad två gånger tydligen men aldrig polerad.

4: Returpolicyn är ju skön med tanke på alla gissningar säljaren gör.


Så vad vill jag då med detta? Sluta gissa i annonser!

Oj, vilken uthängning! Men visst, jag kan acceptera kritik så länge jag får chansen att försvara mig.

Efter vad jag har lärt mig kan gångavvikelsen på en klocka svikta med åren, det vill säga att den tappar eller fortar sig x antal sekunder inom en viss period (exempelvis ett dygn). Eftersom jag inte är någon expert inom området har jag gjort uppskattningar, vilket jag inte är oärlig med. Det är möjligt att klockan bara har blivit servad en gång, eller ingen gång. 19 år känns som lång tid för ett urverk att vara oservat och jag tror att man hade märkt detta om så var fallet.

Angående 17sek/34h, vad jag gjorde var vrida upp klockan fullt, ställde tiden och lade den i sin box. Som sagt har jag inte möjlighet att bära mina klockor en hel dag i sträck så istället för att skriva en avvikelse på x sekunder på 7-8 timmar var jag ärlig med vad jag hade gjort. Jag vet även att en klocka mår bäst av att vara i rörelse på en arm i olika positioner. Med andra ord är en avvikelse på 17sek/34h något som bör tas med en nypa salt eftersom den inte rörde sig ur fläcken på de 34 timmarna. När jag bär mina klockor lägger jag märke till avvikelsen när jag tar av dem och jag vet att om jag istället hade låtit dem ligga stilla hade de inte hållit tiden lika bra som när man bär dem.

Polerad eller inte grundar jag på att klockans bandhorn ser tjocka ut och jämförbara med flera bilder på olika exemplar jag har sett. Visst, jag erkänner att den kan vara polerad men med vad jag har sett och jämfört med som grund så tror jag ärligt talat att den inte har blivit det.

Returpolicyn är det enda jag inte förstår av din kritik, vad är det med full retur inom 24 timmar som är förvirrande?

Avslutningsvis vill jag säga att detta är min första annons på KS, jag har endast varit seriöst insatt i klockor i ca 1 1/2 år samt att jag uppenbarligen inte verkar ha samma expertis som dig. Alternativet till min beskrivning vore "jag vet inte" på många punkter. Hur bra skulle en sådan annons mottas? Istället har jag gjort en beskrivning som inte är på expertisnivå men ändå så ärlig jag har kunnat.

Problemet är ju just att du chansar hej vilt. Du har ingen aning om ifall den är servad eller inte, hur du kom fram till minst två gånger är för mig en gåta. En klocka som inte varit servad på 30 år kan fortfarande hålla tiden bättre än din klocka verkar göra. Jag har två exempel från min egen låda på Omegor från 60-talet som jag VET inte är servade någon gång och som håller sig inom +-10spd.

Vet man inte så ska man inte plocka gissningar ur luften utan istället nämna det man vet. Vad du vet är att klockan går +17 sekunder på 34 timmar när den ligger i en viss position, resten har du hittat på.

Angående din returpolicy så är ju den helt meningslös i och med att din beskrivning till största delen består sv rena gissningar.
 

MånsT

Rolex
Problemet är ju just att du chansar hej vilt. Du har ingen aning om ifall den är servad eller inte, hur du kom fram till minst två gånger är för mig en gåta. En klocka som inte varit servad på 30 år kan fortfarande hålla tiden bättre än din klocka verkar göra. Jag har två exempel från min egen låda på Omegor från 60-talet som jag VET inte är servade någon gång och som håller sig inom +-10spd.

Vet man inte så ska man inte plocka gissningar ur luften utan istället nämna det man vet. Vad du vet är att klockan går +17 sekunder på 34 timmar när den ligger i en viss position, resten har du hittat på.

Angående din returpolicy så är ju den helt meningslös i och med att din beskrivning till största delen består sv rena gissningar.

Som sagt, vad jag har gjort är amatörmässiga uppskattningar för att ge en hint om skicket på klockan. Jag vet att det är gissningar och inget annat, men som sagt tycker jag en hint om skicket är bättre än en tom annons utan info. Retur på 24 timmar betyder att jag är beredd att ta tillbaka klockan och skicka tillbaka pengar om det skulle visa sig att klockan går rent åt skogen och att den är så extremt polerad att där knappt finns något stål kvar.

Erkänner nu för andra gången att jag inte är expert och att detta var min första annons. Tråkigt intryck man får av hela forumet när man ska bli uthängd och analyserad av klockpolisen när man har försökt göra så gott man kan.

Jag kan ta kritik, jag gillar kritik eftersom det ofta förbättrar saker och ting. Dock är det skillnad på konstruktiv kritik och något i form av en utskällning där man känner sig som en jävla idiot.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Som sagt, vad jag har gjort är amatörmässiga uppskattningar för att ge en hint om skicket på klockan. Jag vet att det är gissningar och inget annat, men som sagt tycker jag en hint om skicket är bättre än en tom annons utan info. Retur på 24 timmar betyder att jag är beredd att ta tillbaka klockan och skicka tillbaka pengar om det skulle visa sig att klockan går rent åt skogen och att den är så extremt polerad att där knappt finns något stål kvar.

Erkänner nu för andra gången att jag inte är expert och att detta var min första annons. Tråkigt intryck man får av hela forumet när man ska bli uthängd och analyserad av klockpolisen när man har försökt göra så gott man kan.

Jag kan ta kritik, jag gillar kritik eftersom det ofta förbättrar saker och ting. Dock är det skillnad på konstruktiv kritik och något i form av en utskällning där man känner sig som en jävla idiot.
Ta det inte så hårt, jag tror alla blivit tillrättavisade någon gång när det kommer till köp&sälj. Att du fick en så hård känga har nog mest att göra med att det är ett underliggande problem med gissningar, inte att din annons var särskilt illa. Eftersom du dessutom bemött allt i denna tråd på ett bra sätt kan du göra lite smärre justeringar och så borde det inte vara några mer problem
 

N.Bathes

Cartier
T låter ju oss veta att han gissar och tror
DEt är ju det viktigaste, så att det inte låter som att han VET!
Sen måste ju priset motsvara gissningarna.
Som @Undersköterskan skrev får man ta det osäkra före det säkra och serva klockan!!!
 

Samps

Cartier
Som sagt, vad jag har gjort är amatörmässiga uppskattningar för att ge en hint om skicket på klockan. Jag vet att det är gissningar och inget annat, men som sagt tycker jag en hint om skicket är bättre än en tom annons utan info. Retur på 24 timmar betyder att jag är beredd att ta tillbaka klockan och skicka tillbaka pengar om det skulle visa sig att klockan går rent åt skogen och att den är så extremt polerad att där knappt finns något stål kvar.

Erkänner nu för andra gången att jag inte är expert och att detta var min första annons. Tråkigt intryck man får av hela forumet när man ska bli uthängd och analyserad av klockpolisen när man har försökt göra så gott man kan.

Jag kan ta kritik, jag gillar kritik eftersom det ofta förbättrar saker och ting. Dock är det skillnad på konstruktiv kritik och något i form av en utskällning där man känner sig som en jävla idiot.

Tycker inte att det är några större fel på annonsen i sig. Saklighet är dock det bästa. Vet man inte kan man skriva att man inte vet. Hade det varit min annons hade jag nog strukit antagandena om antal servicetillfällen, om hur den troligtvis går när man använder den på armen, ändrat till "ser ut att inte blivit polerad".
Lycka till med försäljningen, den är grymt snygg!:)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Som sagt, vad jag har gjort är amatörmässiga uppskattningar för att ge en hint om skicket på klockan. Jag vet att det är gissningar och inget annat, men som sagt tycker jag en hint om skicket är bättre än en tom annons utan info. Retur på 24 timmar betyder att jag är beredd att ta tillbaka klockan och skicka tillbaka pengar om det skulle visa sig att klockan går rent åt skogen och att den är så extremt polerad att där knappt finns något stål kvar.

Erkänner nu för andra gången att jag inte är expert och att detta var min första annons. Tråkigt intryck man får av hela forumet när man ska bli uthängd och analyserad av klockpolisen när man har försökt göra så gott man kan.

Jag kan ta kritik, jag gillar kritik eftersom det ofta förbättrar saker och ting. Dock är det skillnad på konstruktiv kritik och något i form av en utskällning där man känner sig som en jävla idiot.
Tråkigt Första mottagande måste jag säga. Vi är många medlemmar på forumet och du har fått lite kritik(konstruktiv eller inte) av en eller ett par av alla 8000 medlemmar. Stanna kvar och bekanta dig med oss andra! :)
Välkommen!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tycker nog att du @yonsson är lite väl hård kanske, och tycker inte alls att just denna annons var så farlig, då han verkligen försökt beskriva den på ett sätt som han trodde var bra. Det finns dock en hel del gissningar i @MånsT 's annons, men det framgår ju ganska tydligt. Tycker det är bra att vi försöker göra köp- och säljdelen så bra som möjligt, och han har nu förklarat läget, så ni båda kan tagga ner lite nu, och bara förbättra annonsen. Easy peasy :)

"Boetten har inte blivit polerad." Är dock ett påstående, som lätt kan tolkas som fakta, vilket verkar vara felaktigt, och bör omedelbart korrigeras. Kanske med något i stil med... "Jag anser att boetten inte blivit polerad".
 

Quaker

Panerai
2-Faktor
Eller skriva i annonsen att nått är unikt och inte visa just det unika, som skall göra klockan lite mer unik....
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Tycker det märks att du försökt göra en så bra annons som möjligt, men som yonsson påpekar så är det några saker som är lite känsliga just på ett entusiastforum. Det är mycket snack om just polering och service och då detta ofta påverkar värdet till stor del är detta saker man verkligen bara ska återge fakta kring. Allt annat är rent krasst bara gissningar och upplevs då av entusiaster som oseriöst. På blocket hade detta varit en annons i toppklass ;)

Hur som helst, varmt välommen hit @MånsT
 

MånsT

Rolex
Jag har ändrat lite i min annons nu och sänkt priset en aning efter det. Påminner en sista gång om att det är min första annons och gjorde som jag trodde var bäst och acceptabelt. Skyller inte på detta utan konstaterar bara fakta.

Är också tacksam för kritiken men har även kritik till dem som kritiserade mig: den som mottar kritiken skulle i många fall inte känna sig förolämpad om formuleringen är trevligare, dvs. inte framstå om en utskällning. Därför får ni gärna kritisera mig i framtiden, men på "korrekt" sätt.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Eller skriva i annonsen att nått är unikt och inte visa just det unika, som skall göra klockan lite mer unik....
Det handlar om att det kanske ska vara lite privat att man sålt sin klocka(med tanke på omständigheterna), av hänsyn till första ägare, bara att PM:a mig om man är intresserad, som står tydligt i annonsen.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt, vad jag har gjort är amatörmässiga uppskattningar för att ge en hint om skicket på klockan. Jag vet att det är gissningar och inget annat, men som sagt tycker jag en hint om skicket är bättre än en tom annons utan info. Retur på 24 timmar betyder att jag är beredd att ta tillbaka klockan och skicka tillbaka pengar om det skulle visa sig att klockan går rent åt skogen och att den är så extremt polerad att där knappt finns något stål kvar.

Erkänner nu för andra gången att jag inte är expert och att detta var min första annons. Tråkigt intryck man får av hela forumet när man ska bli uthängd och analyserad av klockpolisen när man har försökt göra så gott man kan.

Jag kan ta kritik, jag gillar kritik eftersom det ofta förbättrar saker och ting. Dock är det skillnad på konstruktiv kritik och något i form av en utskällning där man känner sig som en jävla idiot.
Det är väl ganska meningslöst att starta en tråd som denna utan ett tydligt exempel?

Jag tog din annons som exempel just för att jag utgår ifrån att du inte försöker blåsa någon men däremot chansar fullständigt i din beskrivning.

Beskriver man en vara anser jag att man ska göra det sakligt, inte gissa angående servicehistorik, polering och dylikt. Det finns absolut ingen på detta forum som påstår att man ska veta allt om en klocka man säljer, däremot är min bestämda uppfattning att man inge ska gissa. Svårare än så är det inte.
 

MånsT

Rolex
Det är väl ganska meningslöst att starta en tråd som denna utan ett tydligt exempel?

Jag tog din annons som exempel just för att jag utgår ifrån att du inte försöker blåsa någon men däremot chansar fullständigt i din beskrivning.

Beskriver man en vara anser jag att man ska göra det sakligt, inte gissa angående servicehistorik, polering och dylikt. Det finns absolut ingen på detta forum som påstår att man ska veta allt om en klocka man säljer, däremot är min bestämda uppfattning att man inge ska gissa. Svårare än så är det inte.
Jag har läst och tagit till mig att du har skrivit.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Bu! för den här tråden. Annonsen som omnämns är i min mening bättre än måånga andra annonser. Klart bättre än annonser med bristfällig info ("Säljer min DD, 1978, går bra, opolerad, se bilf för skick" med en bifogad bild som är tagen med en mikrovågsugn). Han visar klart och tydligt att det är gissningar han gör. Personen som ovan nämnde att detta är nästan som bedrägeri borde tagga ner med anklagelserna. Tycker att såna här grejer borde lösas med PM till säljaren som i så fall kan göra små rättelser i annonsen utan att bli uthängd så här.
 
Topp