• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Angående seriositet i annonser

Limpas

Cartier
Håller med om att många (de flesta?) annonserna är för dåliga. Tycker att man kan anstränga sig lite när man annonserar här. I min mening finns det dock många mycket värre annonser än exemplet. Bättre med någon indikation om t ex gångavvikelse än ingen alls. Sedan får man ju ta det för vad det är. I mitt fall lägger jag inte mycket tyngd i vad som står angående skick i annonser. Tycker det är rätt enkelt egentligen:

Yttre skick: Bilder, bilder, bilder... Vad mer? ... BILDER!

Inre skick: Dokumentation, annars räkna med service. Undantag om du litar på säljaren (såsom att du handlat med denne tidigare eller har bra referenser).

Sedan är ju returpolicyn rätt meningslös tycker jag. Kravet kan likabra tas bort eller bytas ut mot två enkla alternativ: returrätt oavsett anledning (förutsätter samma skick som när säljaren skickade) eller ingen returrätt alls.
 
  • Like
Reactions: 007

alfgren

Rolex
2-Faktor
En enkel fråga. Hur köper man på distans så att detta inte händer? Jag känner inte till ett enda distansfall där detta inte är det som rådit. Jag som säljare skulle inte heller skicka tillbaka några pengar till "köparen" vid en ev retur innan klockan är åter. Hur tänker du? Det är väl köparen som står med mössan i hand. Eller?
Nej precis. Du som köpare är i praktiken maktlös även om säljaren skriver att du har rätt till retur i annonsen. Är säljaren på fel humör är den "rätten" inte värd någonting.
 

Hugii

Audemars
De här är också sköna: "Troligtvis originalvisare" eller "Gångreserven mäts upp just nu, men är säkerligen som förväntad". Hänger inte ut nån :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Som ny på det här forumet måste jag säga att den här tråden var riktigt otrevlig att läsa :(
Tyckte annonsen var jättebra och frågor kan ju tas via PM. Han skrev dessutom att det var hans första annons.

Funderade på att lägga ut en annons på en klocka men jag får väl lägga in en disclaimer om att den kanske inte uppfyller kraven för klocksnobbarna så man slipper bli uthängd :shifty:
Eller förresten, häng gärna ut mig, då får ju annonsen bättre spridning ;)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Som ny på det här forumet måste jag säga att den här tråden var riktigt otrevlig att läsa :(
Tyckte annonsen var jättebra och frågor kan ju tas via PM. Han skrev dessutom att det var hans första annons.

Funderade på att lägga ut en annons på en klocka men jag får väl lägga in en disclaimer om att den kanske inte uppfyller kraven för klocksnobbarna så man slipper bli uthängd :shifty:
Eller förresten, häng gärna ut mig, då får ju annonsen bättre spridning ;)
Nja, bara för att man textmässigt gör en lång och välskriven annons blir den inte bra om den innehåller vaga beskrivningar eller antaganden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gissar du inte lite själv @yonsson i din egen annons? ;)
Kanske ingen idé att nämna listpris om du inte faktiskt känner till det?
https://klocksnack.se/threads/seiko-sbbn031.46931/
Klockan säljs ju inte i Sverige än men generellt är ju svenska listpriset på SEIKO -/10 av yenlistrpiset.

Som ny på det här forumet måste jag säga att den här tråden var riktigt otrevlig att läsa :(
Tyckte annonsen var jättebra och frågor kan ju tas via PM. Han skrev dessutom att det var hans första annons.

Funderade på att lägga ut en annons på en klocka men jag får väl lägga in en disclaimer om att den kanske inte uppfyller kraven för klocksnobbarna så man slipper bli uthängd :shifty:
Eller förresten, häng gärna ut mig, då får ju annonsen bättre spridning ;)
Låt bli att gissa och hitta på massa bara så blir det säkert bra.
 

Hugii

Audemars
Låt bli att gissa och hitta på massa bara så blir det säkert bra.

Gissa? För mig är följande påståenden oxå gissningar!
"Gångreserven mäts upp just nu, men är säkerligen som förväntad."
https://klocksnack.se/threads/grand-seiko-sbgm001.34744/#post-783489

eller
"Troligtvis originalvisare."
https://klocksnack.se/threads/seiko-6309-7040-från-1979.9682/#post-170157

I övrigt håller jag med dig, "Låt bli att gissa och hitta på massa bara så blir det säkert bra." :)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag förstår yonssons poäng, men det är ju samtidigt amatörer som skriver och lägger in annonser. Sålänge vi inte anlitar ghost-writers och skapar en screening-process för alla annonser, så kommer dom vara väldigt varierande i kvalitet. Det faller då på köparna att använda sitt eget huvud. Jag hoppas och tror att alla här inne är tillräckligt kloka för att granska saker som skrivs på nätet och inte köpa grisen i säcken.

Hade jag varit intresserad av exempelannonsen så hade jag bara pm:at med frågor kring det jag tyckte var bristfälligt och beroende på hur annonsören svarat, gått vidare med ärendet.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Att det finns många oseriösa annonser är en sak...tycker den du nämner @yonsson är en av de bättre helt ärligt.

Någon som fanimig borde kickas från hela köp o sälj sektionen är @TouchingEvil med den här annonsen: https://klocksnack.se/threads/rolex-sub-11610ln.44010/

Om man helt ärligt inte ens kan skriva ner referensen rätt på en klocka i 50k klassen som man vill sälja, eller ens ta en bild som en människa..eller bara en så enkel grej som att skriva en vettig annonstext "SÄLJS INTE, BARA BYTE
SNÄLLA SLUTA MAILA OM ATT JA SKA SÄLJA, BARA BYTE LÄS FÖR BÖVELEN OCH BARA BYTE MOT BREITLING CHRONOMAT 41 MM
Pm om du har en" ja...då borde man ifrågasättas... Eller så har jag bara missat att TS till annonsen i mitt inlägg är ett troll..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att det finns många oseriösa annonser är en sak...tycker den du nämner @yonsson är en av de bättre helt ärligt.

Någon som fanimig borde kickas från hela köp o sälj sektionen är @TouchingEvil med den här annonsen: https://klocksnack.se/threads/rolex-sub-11610ln.44010/

Om man helt ärligt inte ens kan skriva ner referensen rätt på en klocka i 50k klassen som man vill sälja, eller ens ta en bild som en människa..eller bara en så enkel grej som att skriva en vettig annonstext "SÄLJS INTE, BARA BYTE
SNÄLLA SLUTA MAILA OM ATT JA SKA SÄLJA, BARA BYTE LÄS FÖR BÖVELEN OCH BARA BYTE MOT BREITLING CHRONOMAT 41 MM
Pm om du har en" ja...då borde man ifrågasättas... Eller så har jag bara missat att TS till annonsen i mitt inlägg är ett troll..
Ignoreknappen löste den annonsen för mig. :)

Jag tog som sagt ett random (inte så farligt men ändå talande) exempel från K&S.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Många borde läsa och FÖRSTÅ denna. Finns en del att reflektera över i den. Använder den ofta.
upload_2015-11-29_15-28-46.jpeg
 

paradis

Audemars
Rätt normalt förfarande även utan returer. Inte sant? Förslag på bättre lösning? Anlita Leif Silbersky som mellanhand för att hålla pengarna till dess både köpare och säljare är nöjda? KS-escrow?
Precis vad dom gjorde på VRF. Dom anlitade en advokat som höll i pengarna tills klockan kom, till advokaten. Sen skickades klockan ock pengarna. Kostnad i USA, tror det var 400 $. Minns inte hur dyr klockan var, men anledningen var att säljaren/ köparen kände inte varandra.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Egentligen inget fel på syftet med denna tråd. Problemet är nog angreppssätt och ton. Med lite större smidighet och ett annat tonläge hade vi nog fått fram en tydligare poäng. Istället är detta en lång tråd med en hel del personer som reagerat på formen snarare än innehållet. Sen finns det, som alltid på ett internetforum, ett beteende att man alltid ska ha sista ordet. Resultatet blir då en ändlös kedja av inspel/motangrepp. Visst, det kallas att diskutera kanske och som sagts ett 40-tal gånger i denna tråd är detta ett diskussionsforum. Å andra sidan och med risk för att framstå som en mjukis tror jag att vi kunde få ett mycket sundare diskussionsklimat om man någon gång per århundrade kunde säga "OK, fan, jag tycker fortfarande att nivån på annonserna måste höjas. Men jag fattar att jag kanske gick lite hårt fram och det blev lite fel". Typ. De flesta har nog förstått budskapet i trådstarten. Hade detta budskap navigerats framåt på ett annat sätt hade utväxlingen blivit högre. Tror jag. Jag respekterar det kunnande som finns här högt och också trådskaparen. Så, en vänlig feedback; även om du är helt övertygad om att du har rätt - fortsätt stå för detta men lyssna in din omgivning också. Tror att du ´kommer att gå vinnande ut över tid :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Nej, detta är ett diskussionsforum och man bör kunna stå för sin annonsbeskrivning. Alla kan göra fel och alla måste inte ha samma åsikt, inga konstigheter.

Hur kommer det sig då att även du själv gissar i dina annonser?
Man kanske ska rannsaka sig själv och ta sådana här diskussioner lite mer diskret innan man gör bort sig...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur kommer det sig då att även du själv gissar i dina annonser?
Man kanske ska rannsaka sig själv och ta sådana här diskussioner lite mer diskret innan man gör bort sig...
Men snark! Du är typ trea på bollen och att svenska listpriset är 1/10 av yenpriset har stämt de senaste 5 åren. Återkom gärna om du har något vettigt att skriva.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Men snark! Du är typ trea på bollen och att svenska listpriset är 1/10 av yenpriset har stämt de senaste 5 åren. Återkom gärna om du har något vettigt att skriva.

Syftade mer på det Hugii skrev ang. gångreserven och visarna! och ja jag är kanske trea på bollen, vadå då? eftersom du inte svarat honom (fastän han gjort 2 inlägg om det) så hade jag tyckt det varit intressant att veta hur du tänkte där?
Vettigt? tycker denna frågan är högst relevant i diskussionen när du hoppar på andra som gissar i sina annonser..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Syftade mer på det Hugii skrev ang. gångtiden och visarna! och ja jag är kanske trea på bollen, vadå då? eftersom du inte svarat honom (fastän han gjort 2 inlägg om det) så hade jag tyckt det varit intressant att veta hur du tänkte där?
Vettigt? tycker denna frågan är högst relevant i diskussionen när du hoppar på andra som gissar i sina annonser..
Har ingen aning om vad du pratar om, Hugii är på min ignorelist.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var det allt som fanns att gnälla på trots research från två års annonser från mig? :D
I så fall är jag imponerad av mina egna annonser. RÄTT stor skillnad att skriva att visarna troligtvis är original (vilket de ser ut att vara) jämfört med att börja chansa om hur ofta en klocka servats.

Tycker era försök att dissa mina tidigare annonser är patetiska. Jag förstår att mitt första inlägg var lite för hårt skrivet och att många därför missat poängen men poängen är fortfarande relevant.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Var det allt som fanns att gnälla på trots research från två års annonser från mig? :D
I så fall är jag imponerad av mina egna annonser. RÄTT stor skillnad att skriva att visarna troligtvis är original (vilket de ser ut att vara) jämfört med att börja chansa om hur ofta en klocka servats.

Tycker era försök att dissa mina tidigare annonser är patetiska. Jag förstår att mitt första inlägg var lite för hårt skrivet och att många därför missat poängen men poängen är fortfarande relevant.

Haha jisses! Det handlar ju inte om att dissa dina annonser..
Ang. researchen kan jag inte svara på då jag bara citerade Hugii's inlägg..

Självklart är poängen relevant! men du kunde ju lagt fram det på ett snyggare sätt, och när du dessutom själv har gissat i dina annonser blir det hela väldigt komiskt imo..
Skillnad och skillnad, det är gissningar! var det inte det tråden handlade om? eller "sviktande beskrivningar" som du själv skrev..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha jisses! Det handlar ju inte om att dissa dina annonser..
Ang. researchen kan jag inte svara på då jag bara citerade Hugii's inlägg..

Självklart är poängen relevant! men du kunde ju lagt fram det på ett snyggare sätt, och när du dessutom själv har gissat i dina annonser blir det hela väldigt komiskt imo..
Skillnad och skillnad, det är gissningar! var det inte det tråden handlade om? eller "sviktande beskrivningar" som du själv skrev..
Förstår inte varför du har ett behov av att upprepa allting hela tiden, jag skrev ju precis att jag kunde skrivit på ett snyggare sätt.

Angående gissningar finns det olika grader i helvetet, en kvalificerad gissning om något som är väldigt troligt men inte går att garantera som exempelvis den om visarna har jag inget problem med. Att däremot gissa hur många gånger en 19 år gammal klocka fått service blir löjligt.
 
Topp