• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Angående SMP-diskussionen

David

Bödeln
Från Nick Hackos nyhetsbrev:

For the last couple of months, I've noticed a strange new trend: some of you have started collecting Omega James Bond Seamasters.

And by 'collecting' I mean stockpiling. Quite frankly, this is a bit weird.

A typical scenario: someone will walk into our shop wearing a blue SMP. "Do you have an Omega James Bond?". My answer: you've already got one - are you now looking for a present?

It turns out (on at least 3 occasions so far) that the buyer is looking for EXACTLY the same model he already has. Reason: there is a strong belief that Omega prices will continue to rise, and the new SMP are going to be beyond the reach of the 'average Joe Bloke' or disappear completely of the market.

Of course, I would perfectly understand the need to upgrade from a quartz to an automatic or from a 10 year old one to a "like brand new" piece, but I am a bit bugged with twins and even triplets.

Your explanation: you are piling them up because James Bond blue is a great robust everyday watch. Which is fair enough, and quite honestly, a very valid reason to buy one in the first place.

Or a few more, if you wish so.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Hahaha det mest egendomliga jag läst i klockväg på ett tag.
 

Clocksauce

Cartier
Varför inte? Det säljs ju mer rolex submariner än Omega seamaster, verkar ju knappast förstöra samlarvärdet. Angående artikeln så tror jag nog att Omegas Seamaster är nog ändå tänkt som entry-diver eftersom dom i senaste uppdateringen valde att bestycka den med Cal 2500D istället för 8500..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inte för att vara så men det är en del skillnad på Rolex och Omega ur samlarsynpunkt.

Mvh
Kan du utveckla det? Rolex har fler samlare och priserna är högre men det känns mest som en tidsfråga innan folk kommer börja visa Omega mer intresse. Vi pratar då givetvis om vintagemodeller.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Klart du inte måste, blir svårt för mig att tvinga dig. Men jag förstår inte riktigt vad du menar?


:) Vad jag menar är ju att Rolex har som du säger fler samlare och ett högre värde generellt än Omega.
Jag tror inte att det på samma sätt kommer bli så för Omegas klockor, speciellt SMP, även om det är Bond klockan.
Sen är det bara en kortfattad version men du vet ju likväl som jag hur starkt Rolex är kontra Omega.

Sitter på jobbet så har inte tid att grotta ner mig just nu heller.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
:) Vad jag menar är ju att Rolex har som du säger fler samlare och ett högre värde generellt än Omega.
Jag tror inte att det på samma sätt kommer bli så för Omegas klockor, speciellt SMP, även om det är Bond klockan.
Sen är det bara en kortfattad version men du vet ju likväl som jag hur starkt Rolex är kontra Omega.

Sitter på jobbet så har inte tid att grotta ner mig just nu heller.
Ok, men det du nämner säger ju ingenting. Hur samlarvärdet blir på moderna ur vet vi ju inte och det beror på många faktorer. Vad vi däremot vet är att vissa Omegamodeller är extremt dyra, likväl tex gamla Longineskronografer. Det som skiljer Rolex från övriga är att de tokhypeas på en bredare front där även modeller som knappt är värda att hypeas gör det...
 

AndyK

Cartier
Såg en sådan på Tradera för några dagar sen med en massa suddiga bilder och lite märklig text.
Nu kan jag inte hitta annonsen längre...:bored:
 

Fabian

Patek
2-Faktor
kolla bara hur de äldre 50-60-tals seamaster ökat i pris. För 4-5 år sedan kunde man köpa hem en fin för tusenlappen och nu säljs de med 400% prisökning på tradera. Att Omega (och då självklart vintage) blir ett allt mer "samlarvänligt" är bara kul. Sen är Omegas klockor inte lika dyra i nypris (som rolex) vilket självklart ger vintagepjäserna ett lägre dagspris. Men jag tror verkligen Omega kommer att öka i världe.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag tvivlar inte på att de gamla kostymarna kommer öka, men jag var mer inne på Bond klockan som tråden handlade om.
 
C

China

Guest
Jag tycker nog att Aurum och Fabian är inne på rätt spår, priserna på vintage har ökat ganska kraftigt sedan Omega börjat att konkurrera med t.ex. Rolex i lyxsegmentet. Förmodligen har vi inte sett slutet än, något jag tycker märks tydligt när man ser alla putsvrak som går för höga priser på t.ex. Tradera. Börjar ett varumärke att hypeas så drar det ofta upp priserna över hela linjen.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Personligen är jag mycket tveksam på att Omega, generellt, når upp till Rolex avseende begagnatpriser...någonsin...
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Finner det intressant att det är så vedertaget inom svensk klockdiskurs att Omega står under Rolex. Detta är ju även en åsikt som jag delar. På något sätt så känns det som att Omega har en högre status i andra länder, utan att nämna några specifika.
 

Ajax

Omega
Rolex har ju vart ruskigt skickliga i sin marknadsföring, kombinerat med att inte släppa så många olika modeller. Därför tror jag inte Omega kommer ikapp, även om jag personligen skulle vilja det då jag föredrar Omegas formspråk före Rolex. Dock tycker jag, rent kvalitetsmässigt att Omega är jämsides, om inte över Rolex.
 

Ninen79

Audemars
Fan nu blir jag rik... :happyhappy: Nån som vill lägga ett bud på min 2531.80 som är svensksåld, nyservad, opolerad och tavlan är patinerad? Inköpts kvitto och service kvitto samt alla tillbehören man fick med vid nyköp:)
Får jag ett bra bud så blir det Rolex paket öppning i helgen haha...

SMP_zps70aa4b03.jpg
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Fan nu blir jag rik... :happyhappy: Nån som vill lägga ett bud på min 2531.80 som är svensksåld, nyservad, opolerad och tavlan är patinerad? Inköpts kvitto och service kvitto samt alla tillbehören man fick med vid nyköp:)
Får jag ett bra bud så blir det Rolex paket öppning i helgen haha...

SMP_zps70aa4b03.jpg

Blekt och fin!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Lage Larsson har större förtroende och verkshöjd i sitt siande om vädret...
 
Topp