• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ang. 16808

smulster

Cartier
2-Faktor
Hej på Er!

Bakgrund:
Farsan har en Rolex 16808 som han köpte i början på 80-talet. Den har varit på service med ojämna mellanrum sedan dess. Vad som är gjort utöver vanlig service är ytterst oklart då han mer eller mindre bara "okejat" AD's förslag. Hur som helst så har länken efter 30 års daglig användning helt gett upp och gått av. Enligt lokal guldsmed verkar det inte vara någon bra lösning att laga den. Så nu är den inlämnad hos svensk AD och skickad till Rolex. AD:n ville har 65 papp för ny länk + service, efter lite förhandlingar landar priset på 55 (givetvis så byts den trasiga länken in).

Det jag undrar är helt enkelt vad för länk man får? Hade det varit min klocka hade jag troligtvis försökt hitta en begagnad tidsenlig länk och sålt/smält ner den gamla länken.

Jag undrar också vad dom gör vid en service? Vore ju inte så kul om den kom tillbaka polerad och med någon snyggt patinerad del utbytt...

Tack på förhand!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Slugt förslag att nosa upp en äldre länk i ok skick! Beroende på vad som är bytt i övrigt så är det lite roligare att hålla allt tidsenligt om möjligt.

Vid service byts slitdelar som kugg odyl samt rengöring och nya oljor tillsätts. Standard är sedan fjäder,packningar, krona, tube, glas och en del skruvar.... finns säkert andra som har bättre koll på detaljerna.
 

Bolio

Panerai
Känns som du skulle ställt denna fråga innan den skickades iväg jag tycker det låter helt sjukt med 55.
Jag är dock ingen expert men Spenc, David el Vaniljglass kanske kan hjälpa dig.

Gick det inte bara att byta ut den länken som gått av? Annars har jag för mig att det ska finnas ett ställe långt till öst från oss som ska vara yber bra på att renovera länkar.

Jag hoppas verkligen att det löser sig och att slut notan blir betydligt mycket mindre.
MVH
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Känns som du skulle ställt denna fråga innan den skickades iväg jag tycker det låter helt sjukt med 55.
Jag är dock ingen expert men Spenc, David el Vaniljglass kanske kan hjälpa dig.

Gick det inte bara att byta ut den länken som gått av? Annars har jag för mig att det ska finnas ett ställe långt till öst från oss som ska vara yber bra på att renovera länkar.

Jag hoppas verkligen att det löser sig och att slut notan blir betydligt mycket mindre.
MVH

Jag tycker också att 55k för länken är i saftigaste laget (då dom också får den trasiga länken). Farsan tänkte aldrig på att visa mig länken innan han lämnade in den. Jag måste kolla upp exakt var den gått av. Att den var rejält slapp vet jag ju sedan innan. 30 års dagligt bruk av mjuka guldlänkar sätter ju sina spår.
 

smulster

Cartier
2-Faktor
vN51pOT.jpg


Tyvärr har jag bara en bild där jag är just nu... med min 14060M i bakgrunden.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Knepigt situation.

Guldpriset är lågt just nu - så jag hade valt att avvakta med att sälja guldet.

Annars kan man sälja delarna separat på t.ex VRM. Spännet etc.

Personligen hade jag inte betalat 55k för en ny länk. Men å andra sidan är dessa länkar inte lätta att hitta i bra skick begagnat.

Vad är det exakt som gått sönder på farsans länk?
 

djanbin

Omega
Är det 55k + den gamla länken? De har väl ett smältvärde på runt 20k så det låter ju dyrt tycker jag med, är det en länk med nya låset o solida mittlänkar man får isf eller gamla stilen?
 
Topp