Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ang. Glycine Airmans 24h visning

Diskussion i 'Diskussion' startad av Daruvar, 4 januari 2013.

1. Daruvar
    Trådstartare

Daruvar Stadsbo

Kanske en dum fråga, men jag är nyfiken på Glycine Airman och undrar hur tiden visas på denna häftiga klocka. När jag läser om den så låter det som att den visar tiden i 24h format, det jag undrar är om man kan ha sin "hemmatid" i 12h?
    För klockan tycker jag är riktigt snygg, men tycker det låter jobbigt att ha sin "hemmatid" i 24h.

Tack för att ni hjälper en novis!

2. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Det är grymma klockor!

Man kan grovt sett säga att det finns två varianter på Airman,

1) den klassiska pusrist-versionen med enbart 24H-visning (tim- och minutvisare där timvisaren går ett varv på 24H), ofta har denna version en vridbar bezel så att du kan ställa in en andra tidszon som läses av mot bezeln.

2) den moderna varianten med tim-, minut och 24H-visare. På denna går tim-visaren två varv på 24H och GMT-visaren snurrar ett. Du får då två tidszoner direkt och har ofta en tredje som kan visas med vridbar bezel (GMT-visaren kan ställas individuellt)

Sen har Glycine lite andra varianter med olika bezels etc men de två ovan är huvudvarianterna.

Hoppas det hjälpte!

ps. Jaganatas som ligger på Köp/Sälj måste nog vara årets deal på en limiterad Airman...

yonsson, Mekmek och par gillar detta.
  3. Daruvar
    Trådstartare

Daruvar Stadsbo

Tack för den snabba hjälpen! :D Nu fattar jag! Ska kolla in den nu :)

4. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Ursäkta om jag inte riktigt greppar... Men vad är det som är så jobbigt med att ha just "hemma-tiden" i 24-visning?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

5. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    +1 på Jaganatas och jag tycker en riktig Airman endast skall visa 24h.

6. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Att det är ett ovant format - när man sen barnsben är drillad på 12h-visning så tar huvet några extra varv när man inte kan se tiden på samma sätt.

7. Daruvar
    Trådstartare

Daruvar Stadsbo

+1 Singular, det var exakt så jag tänkte. Men självklart inte något problem egentligen utan en ren vanesak. Jag förstår det ni säger att en Airman skall ha 24h formatet och säger verkligen inget emot det. Det är ju trots allt jag som är nybörjaren här. :)

8. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Personligen har jag svårt för 24timmars dels för att det blir så tätt mellan siffrorna att det är svårt med en snabb blick att se vad hon är och dels är det väldigt enerverande att klockan i tex 4-position är kl 20 åter igen är det lätt att bli förvirrad vid en snabb blick när man kört 12h klockor hela livet.
    Säkert något man vänjer sig vid men under passaroundtiden han jag inte få in snitsen iaf.
    Väldigt fina klockor dock! Saknar passaroundglycinen runt min handled, man har ju mobilen om man nu måste veta vad tiden är ;)

9. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Jag gillar verkligen idén med 24h-visning. Känns självklart på något sätt men helt klart ovant. Tycker det är synd att det inte är vanligare. Det är dessutom kul när folk säger "Öööh, du din klocka går inte den fel?" och man kan svara "Oh does it really?" samtidigt som man höjer en aning på ögonbrynen ;)

10. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    På Passaround Glycinen tog det en dag sen vart jag van och tyckte det var ballt istället för jobbigt.

11. Viggen

Viggen Guest

Har du en Iphone så kan du ladda ner en app som heter Glycine Airman. :)

12. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Har nu bestämt mig för att behålla min Airman. Plockade fram den igår och insåg hur jäkla cool den är. Planen är nu att skaffa en stållänk till den. Någon som har en idé om vart man ska vända sig? Någon som har eller vet någon som har t.ex. en Base 22 vars länk inte används?

eriksson850 gillar detta.
  13. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Och när du hittat länken så hör du av dig till mig så kan vi kanske prata affärer. Jag är ju född -63... ;)

14. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Vi får väl se Richard, vi får väl se! Först ska jag få tag på den där förbenade länken. Tills dess funderar jag på om man ska tjacka något shysst nato. Svart är lite tråkigt tycker jag. Ett riktigt mörkgrått vore shysst eller kanske ett röd/vitt/grönt? Vad tror ni? Några förslag på combos som skulle passa?

15. CuslonGodibb

CuslonGodibb Bonde

Den var häftig! Den ser - som ofta är fallet - stor ut för mina handleder, men - - - Häftig! Fast man blir allt lite snurrig när man ska läsa av den!

/ CuslonGodibb

Jaggis gillar detta.
  16. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Inte alls. En ren vanesak. En Glycine i var mans låda! Otroligt cool klocka. Har haft en Airman 9, och där kan man snacka manlig pjäs, men nu beställt en Base 22 med länk och Gmt, svart tavla :)

laketwig gillar detta.
  17. CuslonGodibb

CuslonGodibb Bonde

Cool, absolut! Men ingenting för en lärare att försöka lära barn i första klass klockan med! :p

/ CuslonGodibb

18. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Det ska böjas i tid, sa någon ;)

19. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Skön bump av tråd! Jäkligt balla klockor om man kollar vintage då!

Daruvar gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield