• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Annorlunda paketöppning - Sommarklockan 2015 redo

M021

Rolex
2-Faktor
Dags för en mixad tråd, hoppas den är på sin rätta plats, är en liten mash up av allt möjligt :)

Bytte till mig en 116613 i vintras med planer på att göra den till årets sommarklocka.
Dock hade jag planer på att bära den utan TT länken.

För några veckor sedan tänkte jag, nu är det dags! Men så satt jag här och kom inte till skott. Insåg att risken att repa bandhorn etc var för stor när jag tog fram mina nuvarande bandverktyg. Klart man kan tejpa in hela klockan men tanken på att investera i något trevligare med bättre kvalité känns befogat då man trots allt är ett par klockor in i träsket så att säga,

Så efter ett par veckor fick jag tummen ur, måste ha klockan redo tills semestern tänkte jag.
Kikade runt på nätet, diverse forum, kollade med några medlemmar här på KS och 3 dagar senare låg ett paket i trappuppgången.

DSC_0309.JPG


Reklam..Tänk på miljön..
DSC_0310.JPG

Skymtar något!
DSC_0311.JPG


Javvist, Swiss made, BERGEON pryttlar.

DSC_0312.JPG

En hel påse! Det här mina vänner är definition av riktigt lördagsgodis.
DSC_0313.JPG


Så här har vi en översikt.
DSC_0314.JPG


Så vad har jag nu beställt och varför i hela friden alla dessa?
Vi börjar med bandverktygen, har bytt band och länkar med tveksamma verktyg en längre tid, har fått någon repa pga trubbiga spetsar och allmänt dålig passform. När jag då såg till de klockor man äger och att tanken är att detta är ett livslångt intresse så såg jag ingen anledning till att inte se till att jag har ett basutbud som kan tänkas behövas.

Började att läsa ang BERGEON 6767-F.
Skärmavbild 2015-07-04 kl. 12.34.48.png

Denna är deras 6767 verktyg med 1mm "gaffeln". Alltså den mindre varianten.
Dock så läste jag mig till att många föredrar det lite dyrare verktyget 6111.

Skärmavbild 2015-07-04 kl. 12.35.07.png


Detta verktyg har samma diameter på ena siden, samt en bredare "gaffel" på den andra, möter 4mm i total bredd.
Sedan har vi storebror till 6767-F, dvs 6767-S.
Skärmavbild 2015-07-04 kl. 12.35.29.png

Gruppbild.
DSC_0319.JPG




Enda skillnaderna är bredden på spetsarna.
Som ni även ser skiljer sig infästningen mellan 6111 och 6767. På 6111 klämmer du fast ändarna medan på 6767 sitter gängorna på den löstagbara spetsen.

Så varför köpa alla tre? Vissa funktioner blir lite kaka på kaka. Men när jag väl fick tummen ur vill jag ge alla en chans och prova hur dom känns. Annars får dom dyka upp på K&S helt enkelt. Såhär långt är 6111 favoriten, ligger bäst i handen då den inte smalnar av som 6767 modellen. Intrycket är generellt väldigt gott i jämförelse med de verktyg jag tidigare använt mig av. Beställde även extra "points and forks" ifall att.
Tiden får helt enkelt utvisa vad som används och ej.

Nu till mejslarna.
Har kikat lite och stått och klämt på mejslar på Hornbach för 4EUR styck. Tror dessa gör jobbet helt klart. Men samma här, vill ha min lilla hobbyhörna och förbättra mina fingerfärdigheter, och som gadgettokig är detta något jag unnar mig efter hårt jobb :)
Valet föll på Ref 30081-S09.
DSC_0317.JPG
DSC_0318.JPG


Ville ha några i Stainless steel för att ha lite tyngd. Vissa modeller är chromium plated aluminium.
Valde först mellan storebror och lillebror. Men här sa sunda förnuftet och plånboken ifrån då jag med största sannolikhet endast kommer använda en eller två frekvent. Som ni också ser på bilden ovan är det reservblad i mitten, 1 för varje mejsel.
Skärmavbild 2015-07-04 kl. 12.48.40.png

Så nu blir tjejen glad, äntligen kan jag korta länken och bjuda på en tvätt på hennes DJ.

Såhär långt är jag nöjd, bra kvalitetsintryck och värda den slant som gick åt. Måste väl erkänna att jag inte är någon klockexpert vad gäller det mekaniska. Men nu har jag i alla fall vad som behövs (och lite till) för att kunna byta kostym med ett leende på läpparna. Mejslarna i sig känns riktigt bra, det roterande skruvhuvudet känns gediget och är glappfritt gentemot själva mejseln.
Resultat?
Gav mig omgående på sommarklockan.

DSC_0320.JPG

Fram med nya klädseln.
DSC_0321.JPG

Slängde ner länken i Ultraljudstvätten omgående och rengjorde klockan med tandborste och YES.
Och med de nya vertygen gick det bra mycket lättare.
Här kan ni se skillnaden i Budget vs. Bergeon hur formen ser ut på spetsarna/ändarna.
Budget i mitten, Bergeon på sidorna. Fasningen gör att man får betydligt bättre grepp om bandstiften.
DSC_0322.JPG

Bergeon till höger.
DSC_0324.JPG


Resultat?
Voila!

DSC_0326.JPG

DSC_0337.JPG

DSC_0341.JPG


Vet att det finns många åsikter om perlon men jag tycker det bärs väldigt skönt. Skönt i värmen och blir inte så topptung enligt min mening.

Mycket text och bilder men hoppas det kunde bidra till trevlig läsning i solstolen.
 
Senast ändrad:

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Intressant paketöppning! Har själv tänkt tanken flera gånger att skaffa riktiga verktyg. Ungefär hur mycket går ett sånt paket loss på? Perlon är perfekt på sommaren förövrigt!
 

demondave

Rolex
Får man vara näsvis och fråga ungefär vad en sådan uppsättning går loss på?

Perlon på tvåton sitter som ett smäck! Älskar TT-Sub, men har väldigt svårt för TT-länken. Ett klart lyft i mina ögon, alltså :)


Edit: För seg, såg svaret ovan
 

M021

Rolex
2-Faktor
Får man vara näsvis och fråga ungefär vad en sådan uppsättning går loss på?

Perlon på tvåton sitter som ett smäck! Älskar TT-Sub, men har väldigt svårt för TT-länken. Ett klart lyft i mina ögon, alltså :)


Edit: För seg, såg svaret ovan
Riktigt nöjd med perlon bandet. Visst, kanske får beställa nytt snart beroende på kvaliten men vi får se :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Toys for boys. Mest verktyg när vi dör vinner. Jag har dock inte lyckats morivera mig tillräckligt för 30081, men en dag så...
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Måste också skaffa rejäla verktyg. Är ju bara idioti eg när man köper premiumklockor för stora pengar och sedan misshandlar dem med billiga mejslar av crap kvalitet
 

M021

Rolex
2-Faktor
Måste också skaffa rejäla verktyg. Är ju bara idioti eg när man köper premiumklockor för stora pengar och sedan misshandlar dem med billiga mejslar av crap kvalitet
Lite så jag resonerade, en bråkdel av pengarna man lagt på uren så känns som en befogad investering.
 

Simpatico

Rolex
Tackar för bilder, delning och tankar Ang verktyg.
I min bok blev det alla rätt. Bra verktyg, för bra och smidig arbete och snygg slutresultat.
Tummen upp.
 
Topp