• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Anses Bulova ok?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Dessa är några av designplankningar jag talar om

De modellerna hade jag icke koll på och ska självklart omgående bojkotta dessa. Att bojkotta Seiko och Citizen som märken och avfärda de som skitmärken på grund av dessa modeller är däremot lite väl drastiskt (imho).
 

Ministern

Founder
2-Faktor
yonsson skrev:
Spencer66 skrev:
Dessa är några av designplankningar jag talar om

De modellerna hade jag icke koll på och ska självklart omgående bojkotta dessa. Att bojkotta Seiko och Citizen som märken och avfärda de som skitmärken på grund av dessa modeller är däremot lite väl drastiskt (imho).

Jag har haft Seiko, den senaste för bara en månad sedan. Tycker de har gjort en hel del fina dykare med egen design. Så visst finns det en och annan Seiko jag kan tänka mig. Gillar dock inte att de gjort dessa designstölder som i mina ögon skitar ner ett företag och gör att man kan ifrågasätta deras integritet..
 
Man får väl göra skillnad på företag som har några enstaka modeller som liknar/hyllar någon annans desigs mot dom som HELA modell programmet är hommager...
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Anses Bulova ok?

masterkiller skrev:
Man får väl göra skillnad på företag som har några enstaka modeller som liknar/hyllar någon annans desigs mot dom som HELA modell programmet är hommager...
Håller med om att det är en rätt stor skillnad.

Sen kan man ju stilla undra om det finns någon produkt eller något företag som är fritt från gråzonen mellan kopiering och inspiration.

Jämför med bilvärlden. Är det en slump att dagens bilar till 99% liknar en annan modell? Lycka till att köpa en familjebil med 100% egen design och teknik! (Möjligen Hyundai Atos, men såå ful...)

Kläder likaså? Vem var först med den klassiska jeansmodellen, slipsen eller kepsen??

Inredning? Har Arne Jacobsen patent på stolar i fanér med metallben? Ska vi bojkotta alla som kopierat det?

Gränsen är grå och som Masterkiller nämnde är det viss skillnad på företag som snor designelement eller modeller, mot företag som bara kopierar och försöker ge sken av att vara originalet, tex med snarlik logga etc...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
masterkiller skrev:
Man får väl göra skillnad på företag som har några enstaka modeller som liknar/hyllar någon annans desigs mot dom som HELA modell programmet är hommager...

Här har du en poäng tycker jag med. Nya bulova blir ju bara löjligt (lite som Doxa Asia) medan det äldre då i Accutron har gjort så mycket fina klockor genom åren ex. Bulova Oceanographer.
 
Topp