• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ansvar säljare/köpare på KS

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Efter många trådar om där klockor som inte är 100%iga och köparen vill skicka tillbaka klockan till säljaren, är det dags att ha en vettig diskussion om ansvar för säljare/köpare.
En sak som försvårar diskussionen är att klockor oftast har bytt ägare tre/fyra gånger innan felen har upptäcks. Hur ser ansvaret ut egentligen?

Min personliga åsikt är att köparen har det största ansvaret att kolla klockans äkthet. Det finns många fall där säljaren av ren okunskap säljer något i tron om att det är en tex. MKII-tavla eller originalglas osv.

Jag har själv gått på några minor och lärt mig min läxa, som tur är rör det sig bara om några tusenlappar som gått förlorade. Kunde varit mycket värre.
Exempel på svar som jag har fått från säljare är, jag trodde kronan var original för den modellen... kan tyvärr inte hjälpa dig... vet inte så mycket om den modellen... blablabla...
Tillslut har jag själv fått stå för kostnaden för att fixa klockorna! och jag har lärt mig något.

Säljaren ska tydligt beskriva objektet och skriva om sin kunskapsnivå. Okänd servicehistorik = inte säkert att klockan är kosher.
Ljuger säljaren i sin annons är det brottsligt och kan leda till rättsprocess. Tänkvärt.

Skulle jag köpa en klocka är det självklart att få full returrätt tills jag har kollat klockans äkthet. Annars kan det vara. Eller kräva papper från AD att allt är OK.

Min slutsats är, köper jag en klocka och sen säljer den, är jag enbart ansvarig för objektet till nästa person. Säljer han den vidare och problem uppstår är det inte mitt problem. Kan låta svinigt, men hur vet jag att inte någon har pillat i klockan? Som köpare ska man alltid kolla upp klockan!
Sen finns det gråzoner och allt är inte svart eller vitt. men min utgångspunkt är i alla fall detta.

Vad tycker KS? Hur ser ansvaret ut? köpare/säljare? ett led? eller är man alltid ansvarig för en klocka i all tid?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grundregel #1 är ju att vara öppen med vad det är man säljer. Att man som säljare inte vet är också ett ärligt svar. Och en köpare kan alltid förhålla sig till ett ärligt svar. Vad man som köpare däremot inte ska behöva förhålla sig till är oärliga svar och utfästelser.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag kommer aldrig och då menar jag aldrig stå till svars för vad tidigare ägare sagt. Säger han som jag köper den av att klockan är servad så säger jag att den är servad. Var ärliga i era annonser så slipper vi allt jävla skit som dyker upp titt som tätt. Till er som skarvar och kör något jävla hittepåkör.. Dra ni åt HELVETE!
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Jag kommer aldrig och då menar jag aldrig stå till svars för vad tidigare ägare sagt. Säger han som jag köper den av att klockan är servad så säger jag att den är servad. Var ärliga i era annonser så slipper vi allt jävla skit som dyker upp titt som tätt. Till er som skarvar och kör något jävla hittepåkör.. Dra ni åt HELVETE!

Har du inga papper på att klockan är servad är det bäst att skriva att "den är servad enligt förra ägaren."
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tryck och gångtest kostar inte många kronor hus urmakare och berättar mycket om skick och funktion.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ange det man vet i annonsen, och vet man inte skriver man det också.
Håller med Denke ovan om att säga att man inte har vetskap om något också är ett ärligt svar.
Jag tycker inte man kan förvänta sig att alla som säljer/köper något via K&S skall vara experter på t ex originalglas till vintage-klockor eller själva urverket. Som säljare anger man då, enligt mitt tycke, det man ärligt kan svara på, och sedan kan ju köparen begära att klockan kollas hos urmakare för att säkerställa ett eller annat.
Upp till säljare/köpare att komma överens om det.
Håller med om att man inte kan vara ansvarig i fler led än ett bakåt som säljare.

Som jag tidigare postat om i tråden https://klocksnack.se/threads/rolex-vintage-inte-enkelt.31193/ råkade jag ut för något i den här stilen tidigare, och det jag lärt mig av det är att ALLTID kolla med urmakare om minsta tvivel finns!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Begagnathandel är och kommer alltid vara en snårig historia så öppna kort och dialog är nödvändigt.

En sak jag kan reagera på är hur säljare utformar sin returpolucy. Allt som oftast i stil med : "x dagars returrätt om klockan inte motsvarar beskrivningen och köparen står för frakten"
Så om jag köper en klocka som visar sig innehålla t ex falska delar så ska jag behöva betala returfrakt? Skulle inte tro det.

Säljer man en klocka för en eller ett antal månadslöner så måste man väl ha någorlunda koll på vad det är man säljer och om inte så bör man åtminstonde ha en generös returpolicy.
 

POO

Panerai
Går det att få mindre textstorlek tro? Så man kan göra hänvisningen* lite mindre?
















*enligt förra ägaren
 

cab

Audemars
2-Faktor
Har man full returrätt tills att köparen kan få den kollad hos urmakare/AD så slipper man nog de flesta tråkiga affärer.
 

CLT

Rolex
Begagnathandel är och kommer alltid vara en snårig historia så öppna kort och dialog är nödvändigt.

En sak jag kan reagera på är hur säljare utformar sin returpolucy. Allt som oftast i stil med : "x dagars returrätt om klockan inte motsvarar beskrivningen och köparen står för frakten"
Så om jag köper en klocka som visar sig innehålla t ex falska delar så ska jag behöva betala returfrakt? Skulle inte tro det.

Säljer man en klocka för en eller ett antal månadslöner så måste man väl ha någorlunda koll på vad det är man säljer och om inte så bör man åtminstonde ha en generös returpolicy.

Tror dom flesta skriver så för att man inte ska köpa klockan, prova den, se vad man tycker och gillar man den inte så skickar man tillbaka den.
Jag sålde en Speedy på blocket för ett tag sen där köparen hörde av sig efter en vecka och ville lämna tillbaka den då han hittat en snyggare klocka han tänkt köpa...

Om det skulle visa sig att man sålt en klocka med piratdelar eller något annat som inte blivit beskrivet borde det vara självklart med retur där säljaren står för frakten.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Strikt juridisk har köparen ett mycket större ansvar än många tror. Du kan inte köpa en klocka, lämna den AD för kontroll efteråt, och sedan kräva säljaren på pengar eller återköp.* Det måste du göra INNAN köpet. Säljaren klarar sig med ett "det visste jag inte" i nästan alla fall förutom där säljaren aktivt försökt dölja fel.

* Nu pratar jag främst om fel i varan, inte direkta förfalskningar.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
En sak jag kan reagera på är hur säljare utformar sin returpolucy. Allt som oftast i stil med : "x dagars returrätt om klockan inte motsvarar beskrivningen och köparen står för frakten"
Så om jag köper en klocka som visar sig innehålla t ex falska delar så ska jag behöva betala returfrakt? Skulle inte tro det.

Säljer man en klocka för en eller ett antal månadslöner så måste man väl ha någorlunda koll på vad det är man säljer och om inte så bör man åtminstonde ha en generös returpolicy.

Du har alldeles rätt där, jag ser det mer som i fall där man försöker förklara utvändigt skick, repor och sånt.
Där är vi ju alla olika vad gäller nivåer. Och då tycker jag nog att "köparen" kan pröjsa posten om den tycker annorlunda.
/j
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
En sak jag kan reagera på är hur säljare utformar sin returpolicy. Allt som oftast i stil med : "x dagars returrätt om klockan inte motsvarar beskrivningen och köparen står för frakten"
I samband med detta så borde man ta upp alla annonser tagna med kassa mobilkameror. All göra en bedömning av en klocka på tre bilder tagna med en mobilkamera är inte enkelt... Om bilderna är kassa, kan man då säga att klockan inte motsvarar beskrivningen.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Håller med de flesta ovan. Ärliga annonser ger ärliga affärer. Men man måste också inse att kvalitet/garantier kostar lite mer och då inte förvänta sig att man ska göra ett klipp varje gång man köper en klocka.

Jämfört med för några år sedan så köps det t.ex. väldigt mycket klockor från alla världens hörn (t.ex. USA). Där man köper en klocka osedd och oftast ganska snabbt då objekten kan vara ganska aggressivt prissatta av handlarna för att sälja objektet fort. Som oerfaren köpare sedan sälja klockan vidare till ytterligare en oerfaren köpare osv skapar mycket av denna hysterin som faktiskt börja florera på forumen(självklart undantaget de exempel där urmakare/säljare strulat till det som i AfSjodahls exempel t.ex.).

Köper man en Rolex av t.ex. Andrew Shear så kostar den lite mer men man kan nog nästan garantera att den är rätt igenom kosher. Men att köpa en Rolex baserat på en instagrambild från t.ex. en handlare i San Fransisco till ett "bra pris" så kan man inte förvänta sig att klockan är helt 100.

Då kan man se till att den blir servad själv via en rekommenderad urmakare så att man kan "stå för att klockan är kosher" om man säljer den vidare sen. Annars får man helt enkelt säga t.ex. "klockan går ok enligt mina preferenser dvs, jag är ingen sekundnazist och använder klockan i rotation med si å så många andra klockor".

Har sålt 100+ Rolex genom åren och fått kommentar om skick på en, då erbjöd jag mig direkt att ta tillbaka klockan och se till att den fick en service. Den hade i min ägo fungerat bra enligt mina preferenser och jag sålde den enligt dem men det visade sig att den behövde en service vilket vi då löste.

Som säljare får man bestämma själv vilket ansvar man vill ta i en affär. Var tydliga och ärliga i annonserna så blir det oftast inget strul i efterhand då köparen vet vad de köper. Ju tydligare, ju mindre risk att köpare blir besviken. Tydlighet kan även vara att "man helt enkelt inte vet skicket på verket", "om talvan är korrekt" osv. Köpare bestämmer priset då varan inte blir såld om den är prissatt för högt, så som köpare av en "osäker vara" ska man inte betala mer än att man har råd att få klockan korrekt igen om det är det man förväntar sig av produkten.
 
Topp