Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Antal klockor/anställda

Diskussion i 'Diskussion' startad av Glusch, 13 november 2014.

1. Glusch
    Trådstartare

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm

Vet nog inte riktigt vart jag vill komma med denna bild, men tycker ändock att den var tillräckligt intressant för att dela med sig av. Tänkte kanske att man skulle kunna resonera lite kring att desto fler klockor/anställd desto större risk att saker inte är in-house och/eller kanske även att desto fler klockor/anställd desto mer av klockskapandet är automatiserat.

Någon som har någon tanke kring detta? Kan man mäta kvalité hos ett märke i antal anställda/klocka? Vore intressant att hitta siffror som dessa om t ex DW eller något annat "fashionbrand".

JES1, yonsson, Sond och 5 andra gillar detta.
  2. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    DW och fashionbrands har antagligen 5 anställda i Stockholm och klockorna kommer klara till deras lager direkt från Asien.

Icaras och Knight gillar detta.
  3. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Vilken dimension talar vi om? Per år?

4. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Sedan framgår det inte vilken typ av anställda det handlar om.. Offentliga uppgifter? Då räknar de ju in assistenter, marknadsavdelning och allt möjligt folk som inte producerar varan de säljer.

yonsson gillar detta.
  5. Brutus

Brutus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Visar ändå vilken särställning Rolex har. Gångra snittpris med antal klockor så är Rolex i en klass för sig. Också intressant att märken som Lange, zenith mm. knappast prånglar ut några volymer och vänder sig mer till entusiaster som oss. Inte så konstigt att mannen på gatan inte känner till Lange när dem bara säljer 5000 klockor om året!

6. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag är entusiast, men tillhör knappast langes målgrupp.. Tror inte många på forumet gör det :)

7. Brutus

Brutus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Nej kanske prislappen sätter stopp om man inte är oligark. Plus att dem nog är för formella. Men det verkar ändå finnas några fans på forumet som lägger upp en bild då och då!

8. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Men att PP gör nästan dubbelt så många klockor som AP, trodde det var tvärtom. Intressant dock att alla "de stora tre, PP, AP och VC" har ca 30 klockor per anställd och år.

Sond gillar detta.
  9. Glusch
    Trådstartare

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jätteledsen men glömde att få med den information. Dessa siffror gällde för året 2013.

Och detta missade jag självklart också att förmedla. Totalt anställda inom företaget är det som gäller.

Knight gillar detta.
  10. Glusch
    Trådstartare

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    För er som undrar kommer fakta från Armbanduhren Katalog 2013.

David Eriksson gillar detta.
  11. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Undrade faktiskt. ;)

12. Korsvold

Korsvold Bonde

Blir naturligtvis intressant ur vissa aspekter om det är all personal som omfattas. Något säger mig att Rolex, Omega och Longines jobbar betydligt mer med marknadsföring än många andra.

13. Brutus

Brutus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Fortis, bell and ross och montblanc, 30 till 70 anställda, ryms det nåt annat än admin och marknadsföring ? Antar att det är nåt annat företag inom gruppen som tillverkar klockorna. Montblanc tillhör väl t.ex. nån stor koncern?

14. Glusch
    Trådstartare

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tänkte att det kanske var någon som faktiskt undrade, så att ni kunde försäkra er om att jag inte bara hittar på en massa fakta.

Eurenius och David Eriksson gillar detta.
  15. Glusch
    Trådstartare

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm

Jobbar man mer med marknadsföring borde det dra ned antalet klockor/anställd men Rolex tillhör ändock ett av lyxmärkerna med högst antal klockor/anställd. De måste ha en jäkligt effektiv produktion av sina klockor. Jag menar Rolex har fasen ~2700 klockor per dag som de gör, väldigt imponerande.

16. DrDre

DrDre Friends of KS

Det finns minst två ytterligare aspekter att beakta.

1) Antalet anställda, hur gör man med det? Räknar man om det till heltidsequivalelnter (tex två halvtidsanställda bli en heltid?).

2) Den andra stora punkter är ju graden av outsourcing, främst av verken. Om montering och tillverkning av verk sker hos underleverantörer så läggs det ju massor av tid på detta som inte kommer att ingå i beräkningarna. Tex Sjöö Sandströms nya har ju ett väldigt fint urverk, finare än mkt inhouse, men S&S har själva inte lagt så många timmar på det.

yonsson gillar detta.
  17. Chuck

Chuck Friends of KS

Onekligen intressant tråd, tackar!

18. Rearden

Rearden Bonde

PP vs AP ser sjukt spännande ut tycker jag. Vilka är det som köper PP? AP lär få en hel del draghjälp av allt ifrån hippa artister till ryska olgiarker till finanskillar. PPs målgrupp känns spontant mycket mindre (eller kanske bara äldre?) Skulle gärna se en hur det stora gapet kommer sig.

19. Rearden

Rearden Bonde

Mycket credd till Glusch för den här bilden, måste erkänna att det var väldigt spännande att se!

20. Glusch
    Trådstartare

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Vill ta och påpeka att det inte är jag som sammanställt fakta utan endast tänkte att folk här skulle vara intresserade av det här så bestämde att dela med mig av mitt fynd.

DrDre. Eftersom det inte är jag som sammanställt fakta vet jag tyvärr inte den exakta tekniken som använts vid beräknandet av antalet anställda. Som skrivet tidigare kommer all fakta från Armbanduhren Katalog 2013, men inte säker på att det förklaras där heller.

För att fortsätta att kommentera på vad du skrev om så tänkte jag att delar av det intressanta kanske just är hur mycket som är outsourceat eller inte. Sen behöver inte outsourceat betyda sämre, men ändock en intressant aspekt av det hela.

21. nissehult

nissehult Friends of KS

Näe. Viss korrelation kanske finns, men kvalitet är ett mer komplex begrepp som inte går att mäta enkelt... Trots att alla företag vill det.

22. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Jag är STARKT tveksam till att Patek säljer så mycket som 50.000 klockor om året...
    Sannolikheten att AP säljer mer än Patek är däremot mycket större.
    Att VC ligger längre ner på skalan är nog ingen konstighet, då de inte har feta & fläskiga modeller på samma sätt.

23. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag håller med dig. 50 000 låter mkt, i synnerhet om man jämför mex andra märken i samma härad. Tex 60 000 för JLC. Jag tror JLcC säljer betydligt fler klockor än PP. Jag har ett svagt minne av att jag sett siffran 20 000 och det känns noglite rimligare.

24. Sond

Sond Friends of KS

Jag TROR PP:s siffror är korrekta. Men jag vet inte..;)

Dock skulle jag inte bli förvånad om de är sanna.

25. djanbin

djanbin Bonde

siffrorna för rolex är ju helt fel , så frågan är om nåt annat stämmer öht... känns lite wikipedia det där

26. Glusch
    Trådstartare

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Skrivit flera gånger i tråden var fakta kommer ifrån. Varför tror du att Rolex siffror är helt fel?

27. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    50k Patek för mkt?

28. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    För att 1 000 000 är en påhittad siffra. Det enda offentliga att gå på är antal COSC-certifieringen och det brukar ligga mellan 700 000- 800 000st.

29. Brutus

Brutus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ja en miljon är väl en kvalificerad gissning utifrån hur Rolex sortiment ser ut i övrigt. Jag har läst nån annanstans att Rolex strävar efter att hålla antalet sålda klockor ung konstant. Stiger efterfrågan höjer dem priset. Med stark efterfrågan från Asien så kan man första de senaste årens kraftpiga prishöjningar.

Man förstår också att PP siffror blir extra osäkra då dem har en stor del av sina modeller som är dress klockor som jag inte tror är certifierade. I övrigt kommer inget företag att lämna ut så känsliga uppgifter som exakt antal sålda klockor.

Rearden gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield