• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Antal klockor/anställda

Glusch

Cartier
ZRZEoj6.jpg


Vet nog inte riktigt vart jag vill komma med denna bild, men tycker ändock att den var tillräckligt intressant för att dela med sig av. Tänkte kanske att man skulle kunna resonera lite kring att desto fler klockor/anställd desto större risk att saker inte är in-house och/eller kanske även att desto fler klockor/anställd desto mer av klockskapandet är automatiserat.

Någon som har någon tanke kring detta? Kan man mäta kvalité hos ett märke i antal anställda/klocka? Vore intressant att hitta siffror som dessa om t ex DW eller något annat "fashionbrand".
 

Knight

Cartier
Sedan framgår det inte vilken typ av anställda det handlar om.. Offentliga uppgifter? Då räknar de ju in assistenter, marknadsavdelning och allt möjligt folk som inte producerar varan de säljer.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Visar ändå vilken särställning Rolex har. Gångra snittpris med antal klockor så är Rolex i en klass för sig. Också intressant att märken som Lange, zenith mm. knappast prånglar ut några volymer och vänder sig mer till entusiaster som oss. Inte så konstigt att mannen på gatan inte känner till Lange när dem bara säljer 5000 klockor om året!
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Nej kanske prislappen sätter stopp om man inte är oligark. Plus att dem nog är för formella. Men det verkar ändå finnas några fans på forumet som lägger upp en bild då och då!
 

Ryttaren

Rolex
Men att PP gör nästan dubbelt så många klockor som AP, trodde det var tvärtom. Intressant dock att alla "de stora tre, PP, AP och VC" har ca 30 klockor per anställd och år.
 

Glusch

Cartier
Vilken dimension talar vi om? Per år?
Jätteledsen men glömde att få med den information. Dessa siffror gällde för året 2013.

Sedan framgår det inte vilken typ av anställda det handlar om.. Offentliga uppgifter? Då räknar de ju in assistenter, marknadsavdelning och allt möjligt folk som inte producerar varan de säljer.
Och detta missade jag självklart också att förmedla. Totalt anställda inom företaget är det som gäller.
 

Korsvold

Omega
Blir naturligtvis intressant ur vissa aspekter om det är all personal som omfattas. Något säger mig att Rolex, Omega och Longines jobbar betydligt mer med marknadsföring än många andra.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Fortis, bell and ross och montblanc, 30 till 70 anställda, ryms det nåt annat än admin och marknadsföring ? Antar att det är nåt annat företag inom gruppen som tillverkar klockorna. Montblanc tillhör väl t.ex. nån stor koncern?
 

Glusch

Cartier
Blir naturligtvis intressant ur vissa aspekter om det är all personal som omfattas. Något säger mig att Rolex, Omega och Longines jobbar betydligt mer med marknadsföring än många andra.


Jobbar man mer med marknadsföring borde det dra ned antalet klockor/anställd men Rolex tillhör ändock ett av lyxmärkerna med högst antal klockor/anställd. De måste ha en jäkligt effektiv produktion av sina klockor. Jag menar Rolex har fasen ~2700 klockor per dag som de gör, väldigt imponerande.
 

DrDre

Patek
Det finns minst två ytterligare aspekter att beakta.

1) Antalet anställda, hur gör man med det? Räknar man om det till heltidsequivalelnter (tex två halvtidsanställda bli en heltid?).

2) Den andra stora punkter är ju graden av outsourcing, främst av verken. Om montering och tillverkning av verk sker hos underleverantörer så läggs det ju massor av tid på detta som inte kommer att ingå i beräkningarna. Tex Sjöö Sandströms nya har ju ett väldigt fint urverk, finare än mkt inhouse, men S&S har själva inte lagt så många timmar på det.
 

Rearden

Cartier
PP vs AP ser sjukt spännande ut tycker jag. Vilka är det som köper PP? AP lär få en hel del draghjälp av allt ifrån hippa artister till ryska olgiarker till finanskillar. PPs målgrupp känns spontant mycket mindre (eller kanske bara äldre?) Skulle gärna se en hur det stora gapet kommer sig.
 

Glusch

Cartier
Vill ta och påpeka att det inte är jag som sammanställt fakta utan endast tänkte att folk här skulle vara intresserade av det här så bestämde att dela med mig av mitt fynd.

DrDre. Eftersom det inte är jag som sammanställt fakta vet jag tyvärr inte den exakta tekniken som använts vid beräknandet av antalet anställda. Som skrivet tidigare kommer all fakta från Armbanduhren Katalog 2013, men inte säker på att det förklaras där heller.

För att fortsätta att kommentera på vad du skrev om så tänkte jag att delar av det intressanta kanske just är hur mycket som är outsourceat eller inte. Sen behöver inte outsourceat betyda sämre, men ändock en intressant aspekt av det hela.
 
Jag är STARKT tveksam till att Patek säljer så mycket som 50.000 klockor om året...
Sannolikheten att AP säljer mer än Patek är däremot mycket större.
Att VC ligger längre ner på skalan är nog ingen konstighet, då de inte har feta & fläskiga modeller på samma sätt.
 

DrDre

Patek
Jag är STARKT tveksam till att Patek säljer så mycket som 50.000 klockor om året...
Sannolikheten att AP säljer mer än Patek är däremot mycket större.
Att VC ligger längre ner på skalan är nog ingen konstighet, då de inte har feta & fläskiga modeller på samma sätt.

Jag håller med dig. 50 000 låter mkt, i synnerhet om man jämför mex andra märken i samma härad. Tex 60 000 för JLC. Jag tror JLcC säljer betydligt fler klockor än PP. Jag har ett svagt minne av att jag sett siffran 20 000 och det känns noglite rimligare.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
För att 1 000 000 är en påhittad siffra. Det enda offentliga att gå på är antal COSC-certifieringen och det brukar ligga mellan 700 000- 800 000st.
Ja en miljon är väl en kvalificerad gissning utifrån hur Rolex sortiment ser ut i övrigt. Jag har läst nån annanstans att Rolex strävar efter att hålla antalet sålda klockor ung konstant. Stiger efterfrågan höjer dem priset. Med stark efterfrågan från Asien så kan man första de senaste årens kraftpiga prishöjningar.

Man förstår också att PP siffror blir extra osäkra då dem har en stor del av sina modeller som är dress klockor som jag inte tror är certifierade. I övrigt kommer inget företag att lämna ut så känsliga uppgifter som exakt antal sålda klockor.
 
Topp