Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Antireflex på glaset: värmetåligt eller inte?

Diskussion i 'Diskussion' startad av ironcastle, 15 februari 2015.

1. ironcastle
    Trådstartare

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Har funderat på en sak. Glasögon är rätt känsliga för värme. Det rekommenderas att inte hålla huvudet ovanför springan när man öppnar diskmaskinen då ångan kan skada glasögonens AR. Av erfarenhet vet jag att om AR:en skadas ser det för jäkligt ut. I dubbel bemärkelse...
    Men hur är det med klockor? Igår tog jag av mig klockan när jag öppnade ugnen för att plocka ut maten. Har nån hört om någon någonsin lyckats skada AR:en på en klocka genom värme?
    Fram tills jag vet annat åker klockan av när det finns risk för hög värme.

Förresten, kanske någon som vågat basta med sin på utsidan AR behandlade klocka?

2. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Undvik att köra klockan under skärbrännarn typ, annars skall det inte vara något problem.

3. ironcastle
    Trådstartare

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Skärbrännaren känns lite vansklig i allmänhet. Tänk om man råkar skära bort kronan, då kan man ju inte ställa klockan och det är väl egentligen ännu sämre...

4. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Lyckas man med det så får man se till att klockan aldrig stannar ;)

ironcastle gillar detta.
  5. gustavc

gustavc Stadsbo

Från:
    Örebro bosatt Shanghai
    Nej tror inte du behöver oroa dig! Dom klockor som har AR på utsidan är ju trots allt få. Vanligast är att AR är applicerad från insidan av glaset så den möter ju aldrig värmen på sammas sätt som ett par glasögon där båda sidorn är öppna! Sen kan säkert safirglas uppnå en temperatur där även inner-AR kan skadas men det lär ju vara långt över diskmaskinsånga.

Gällande Bastu har jag aldrig haft något problem. Men vet dock att det sägs att stora temperaturskillnader kan skada packningarna i längden.

Edit: Såg att du nämnde just glas med utsidan AR-coatad och där får man nog vara försiktig. Men skadas den alltför mycket går den ju att poler abort, vet att många gör det på sina brattar b.la

ironcastle gillar detta.
  6. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Suttit och bastat ohälsosamt länge med en Sinn där det fanns utsides ar, inga problem. Även mina Planet Ocean har fått utstå värme utan några problem.

ironcastle gillar detta.
  7. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Får vara försiktig i köket framgent,hittills har jag klarat mig

8. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Skär man av kronan på en klocka med en skärbrännare då man har klockan på armen har man nog större problem än att klockan stannar.. ;)

ironcastle gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield