• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Antmagnetiska klockor

Hej
Jag håller på och utbildar mig till lokförare och har insett att magnetfälten i elektriska lok kan magnetisera mekaniska klockor.
Nu letar jag därför efter ett automatiskt ur som klarar detta, ett sk. antimagnetiskt ur.
Jag känner till Omegas varianter samt Rolex milgauss men dessa är utanför min budget.
Är det någon som känner till nåt bra alternativ i prisklassen 2-5k?

Med vänlig hälsning,
Elias
 

Camo00

Patek
Sinn har väl ett gäng modeller som är seriöst magnetsäkrade?! Grymma klockor till betydligt mindre pengar än Rolex...

Sen finns väl Ball's Engineer som, väl, också är gjord för järnvägs-arbete..? :)
 

maxmol

Panerai
Det finns gott om roligt vintage med den funktionen till det priset. Har själv en gammal Tissot och sett en massan andra Tissot som alla påstår sig vara antimagnetiska. :)

Edit: Finns massor på Ebay!
 

TKVF

Panerai
Skitsnack! Finns mätningar från gamla Rc2or hur mycket magnetfält som finns i hytten, innan dom isolerade extra och även efter. Köp en klocka. Vilken som och ha på jobbet.

Ska du jobba som lokförare, motorvagnsförare eller vad sedan? :angel: Frågar därför jag är lokförare.
 
Skitsnack! Finns mätningar från gamla Rc2or hur mycket magnetfält som finns i hytten, innan dom isolerade extra och även efter. Köp en klocka. Vilken som och ha på jobbet.

Ska du jobba som lokförare, motorvagnsförare eller vad sedan? :angel: Frågar därför jag är lokförare.


Påstår du att du ej är magnetiserad?
Tycker du dragit till dig åtskilliga klockor.
Glöm inte:
 
  • Like
Reactions: ssl

TKVF

Panerai
Klart att det finns magnetism. Men inte så mycket att det påverkar en klocka i någon utmärkelse som troligtvis kan mätas, om man inte har superinstrument.

Man försökte från fackhåll att bevisa att man led större risk att utveckla cancer som lokförare, det facket hittade var att fler lokförare än i allmänhet hade cancer, men i mätningarna på loken så visade det inga större magnetfält, och då gjorde man väggarna tjockare in mot motorrummet (tillägsisolerade). Och i nyare fordon, är det ju kassaskåpsdörrar, och på motorvagnar så sitter ju oftast passagerarna mycket närmre de saker som genererar de stora strömmarna (och magnetfälten) så det är osannolikt att en klocka ska avmagnetiseras (eller magnetiseras) i någon större utsträckning.

Vill dock säga att det finns klockor för detta ändamål (om man är nervös för magnetfälten), Rolex Milgauss, Omegas nya (namn?), IWC har ett gäng modeller. Finns säkert flera, men för ett par tusen kronor vet inte jag någon klocka som är speciellt gjord med mjuk kärna.
 

JayJay

Rolex
För typ runt 6k kan du nog hitta en Sinn 656 begagnat. Leta på tyska ebay och chrono24. Om du ska ha nytt så är den billigaste jag känner till Sinn 856... i min bok förövrigt en av marknadens mest prisvärda klockor alla kategorier.

Edit: kom precis på att det såldes en 656 via forumet för 4k i höstas.
 
  • Like
Reactions: ssl
Skitsnack! Finns mätningar från gamla Rc2or hur mycket magnetfält som finns i hytten, innan dom isolerade extra och även efter. Köp en klocka. Vilken som och ha på jobbet.

Ska du jobba som lokförare, motorvagnsförare eller vad sedan? :angel: Frågar därför jag är lokförare.

Jag vet ännu inte var/vad jag kommer att köra, har drygt ett år kvar på utbildningen. Jag hittade en undersökning från 1997 som mätte elektromagnetisk strålning i Rc-loken. Det man kan se är att det blir höga toppar vid bla. gaspådrag. Nyare motorvagnar mättes inte men antagligen är nivåerna lägre i dom.

http://www.stralsakerhetsmyndighete.../Rapport/Stralskydd/1997/SSI-Rapp-1997-04.pdf

Har du varit lokförare länge? Vad kör du och trivs du bra? Du använder själv mekaniska ur utan problem då eller?
 

TKVF

Panerai
Jag vet ännu inte var/vad jag kommer att köra, har drygt ett år kvar på utbildningen. Jag hittade en undersökning från 1997 som mätte elektromagnetisk strålning i Rc-loken. Det man kan se är att det blir höga toppar vid bla. gaspådrag. Nyare motorvagnar mättes inte men antagligen är nivåerna lägre i dom.

http://www.stralsakerhetsmyndighete.../Rapport/Stralskydd/1997/SSI-Rapp-1997-04.pdf

Har du varit lokförare länge? Vad kör du och trivs du bra? Du använder själv mekaniska ur utan problem då eller?

Nuförtiden jobbar jag bara lite extra då å då och kör. Men jag har kört runt i över 10 år. Studerar nu istället.

Har använt mekaniska klockor, men inte mycket. Jag tror nog inte du ska vara nervös egentligen, då det är typ 1 Tesla eller något (skummade snabbt genom rapporten). Skall läsa lite mer noggrant under helgen.
 
Topp