• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Använder ni komplikationerna?

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Min mest använda klocka är en Submariner. Subben har som bekant en trevlig vridning, och den använder jag faktiskt ganska flitigt då jag bakar, lagar mat osv.

Den mest avancerade komplikationen jag har på en klocka är antagligen en kronograf. Det ser snyggt ut, det är imponerande teknik ...men jag har aldrig någonsin använt den. Än mindre takometern.

Använder ni funktionerna på era klockor, eller är det enbart en designgrej för er?


tumblr_m8wv9wKiDS1rccq0eo2_1280.jpg

En mjölig Sub som tar tiden på mina surdegsbröd.

9635622abbcc11e1b9f1123138140926_7.jpg

Tar tiden på pasta.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jodå visst har jag använt tidtagningen, dock bara vid expert äggkokning och aldrig med Daytonan som har skruvade kronor.
Av alla de chronos jag haft så är det bara Chronorisens som fått koka ägg.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Huvudräkning är inte min starka sida så när pluttifikationstabellen kommer på tal så kilar jag hem och tar på mig denna.



Mycket användbar vridring :lol:


/Pappikjolo
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
För mig är det ett designelement mer än en funktion men visst händer det att jag klockat pastakok, värkar och annat kul. Har inte så mycket erfarenhet mer än av kronograf och vridring.

IMG_4211.jpg
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
daviden skrev:

Lite svårt att förklara när jag inte har den på mig men det handlar om att ställa den ena skalan mot den andra så att man får svaret. Om jag inte minns fel så ställer man t.ex. tre mot två och läser av sex vid en pil. Huvudräkning är snabbare ;)
Lite kul är dock att den också räknar med pi.

/Pappikjolo
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
japp...igår under föräldrarmötet satt jag och pillade med kronografen.....satt igång den och glömde sedan bort det hela......när jag sedan upptäckte att den gick ett par timmar senare så blev jag mycket förskräckt.........shit...nu måste den in på service direkt!!!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Davvan skrev:
japp...igår under föräldrarmötet satt jag och pillade med kronografen.....satt igång den och glömde sedan bort det hela......när jag sedan upptäckte att den gick ett par timmar senare så blev jag mycket förskräckt.........shit...nu måste den in på service direkt!!!

Var det inte mer förskräckande att du suttit ett "par timmar" på föräldramöte..... ;)
 

David

Bödeln
Veckans torsdagsbump
Jag tar mig friheten att återuppliva en sedan länge begraven tråd som inte fick det gensvar den förtjänade.

Vridring använder jag flera gånger i veckan till parkering, tidszoner, bakning och ibland till och med bottentid. Kronograf har jag däremot aldrig någonsin använt praktiskt, mer än som tidsfördriv. Nedräkning med larm skulle jag finna användbart.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
När min 3717 var den klocka som fick mest handledstid så använde jag kronograffunktionen ofta vid matlagning. Nuförtiden sitter som bekant en SubC LV på för det mesta, men jag kan inte påstå att jag saknar funktionen någe vidare.

BTW, det är nära nu.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Vridring och kronograf, beroende på klocka. Används vid bakning, matlagning och för att kolla hur länge junior vilat.
 

leicaphile

Panerai
Har använt barometern på min T-Touch en hel del då den visar trend och verkar mer pålitlig än SMHI när det gäller morgondagens väder!

Annars är det bara vridring, vilket är jäkligt bra att ha vid matlagning och liknande där inte sekundprecision behövs...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt, vridningen använder jag väldigt ofta vid matlagning. Vet inget scenario där kronograf är användbart rent praktiskt.
 

leicaphile

Panerai
Som sagt, vridningen använder jag väldigt ofta vid matlagning. Vet inget scenario där kronograf är användbart rent praktiskt.

Kom just på att jag använder just kronograf när jag kör kettlebell circuits och vill hålla t.ex. 90 sekunder mellan passen. Visst går det att göra via sekundvisaren men kan bli lite svårt att hålla reda på när man kört några rundor och står där halvdöd. ;)

Då har jag iofs inte klockan på armen, då hade den inte överlevt länge.
 

meo_swe

Audemars
Datum är en livsviktig komplikation för mig som är smått förvirrad över tid. Annars är vridring ett ganska bra medel jag använder när det är nästa tid på jobbet. Helt kunglig funktion när man är trött, blöt hungrig och chefen konar.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Datum är en livsviktig komplikation för mig som är smått förvirrad över tid. Annars är vridring ett ganska bra medel jag använder när det är nästa tid på jobbet. Helt kunglig funktion när man är trött, blöt hungrig och chefen konar.
Hear hear!
De klockor jag har som saknar datumkomplikation åker ur rotationen ganska snabbt just pga detta.
 
Topp