• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Använder ni komplikationerna?

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Beror på. Suunto elementum kanon i fjällen t ex. Annars mest bezel och datum. Tachymeter har jag hittills aldrig hört någon nu levande använt. Bara därför ska jag börja använda den på Speedyn. Om det inte förbjuds förstås ;).
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Nej, aldrig.

Ibland går det till och med flera timmar innan jag märker att jag glömde att ställa klockan på morgonen.

Men det är snyggt med komplikationer! :)
 

JesperO

Rolex
GMT är ju given, vridring likaså...
Men min favorit är jokern Power Reserve - den är så användbar... allra mest på automatiska klockor - gillar att ha mina PR på ca 75% av max (objektivt sett är det mest estitiskt tilltalande sådesså), så efter det så måste jag vara grymt försiktig så att jag inte rör rotorn för mycket.
Ibland kan man också använda den som en timkrono baklänges - fulltankad och sedan har det gått 72 timmar när klockan står till - mycket användbart.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Datum används, vridring används som många sagt vid t ex matlagning och andra tillfällen tid skall hållas. Och under den vecka jag hittills haft kronograf så används den till samma saker som vridring.

Det är de enda komplikationer jag har på mina klockor så jag använder samtliga :)
 

JesperO

Rolex
seriöst så är nog vridringen den mest använda - och då är det sönerna som älskar att snurra på den... (det klickar så fint pappa)...
jajaja, vad gör man inte för husfriden
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Veckans torsdagsbump
Jag tar mig friheten att återuppliva en sedan länge begraven tråd som inte fick det gensvar den förtjänade.

Vridring använder jag flera gånger i veckan till parkering, tidszoner, bakning och ibland till och med bottentid. Kronograf har jag däremot aldrig någonsin använt praktiskt, mer än som tidsfördriv. Nedräkning med larm skulle jag finna användbart.
Det var ju en bump som heter duga...

Jo, vridring är ju en snabb och enkelt tillgänglig komplikation att använda då och då, men oftast glömmer jag att jag kan använda den... Datum är fint. Har jag på flera klockor. På några har jag det inte, men dagarna brukar ju komma ändå.

GMT-komplikation tar jag självklart med mig på resor. Fiffigt. Bortsett tidszoner som ligger halvtimmar eller kvartar bort...

Annars använder jag mig verkligen av komplikationer. På pulsklockan. Såpass mycket att jag inte ens använder den för att visa vad klockan faktiskt är, utan hellre en massa annan information... Och det är verkligen nördigt... Men en sådan klocka är ju lite grand som att använda mobilen... Det går liksom bort vid alla tillfällen utom träning...

A
 

David

Bödeln
Aha! Det tänkte jag inte på.

För att förtydliga, om du startar kronografen vid punkt A och stoppar den vid punkt B som ligger en kilometer bort kommer värdet du läser av att visa din genomsnittshastighet i km/h. Detsamma gäller om det är en mile mellan punkt A och punkt B, du kommer även då få genomsnittshastighet, men i miles/h.

Du kan använda samma metod för att mäta vad som helst egentligen, t.ex. puls, äggmålning eller tillverkningshastighet i en maskin. Normalt måste dock det du mäter ta mer än sju sekunder och mindre än 60, annars får du dela eller multiplicera din enhet med någon lämplig faktor, och göra motsvarande beräkning för genomsnittshastigheten.
 

Rivalen

Rolex
Nej, jag använder inte komplikationerna. Inte ens datum ställs om på Sinn U1. 7750s kronografdel skulle nog inte använts även om den haft tavla. Mobilen - där ställs larm etc. Sub - den borde vara mjöldammstät? :)
 

Simola

Omega
Jag använder alltid Kronografen när jag flyger, då har man alltid koll på när man landar. Så krångligt med alla tidzoner!
 

Icaras

Rolex
För att förtydliga, om du startar kronografen vid punkt A och stoppar den vid punkt B som ligger en kilometer bort kommer värdet du läser av att visa din genomsnittshastighet i km/h. Detsamma gäller om det är en mile mellan punkt A och punkt B, du kommer även då få genomsnittshastighet, men i miles/h.

Du kan använda samma metod för att mäta vad som helst egentligen, t.ex. puls, äggmålning eller tillverkningshastighet i en maskin. Normalt måste dock det du mäter ta mer än sju sekunder och mindre än 60, annars får du dela eller multiplicera din enhet med någon lämplig faktor, och göra motsvarande beräkning för genomsnittshastigheten.
Tack för förtydligan!
Jag insåg hur det fungerade när du tidigare skrev "enhet/tid", givetvis spelar det då mindre roll vilken enhet som används :)

Alltså går det också att lätt mäta sträckan vid konstant hastighet med hjälp av tachyn och kronografen.
 
Får jag räkna att man kan vända på Reverson som en komplikation? I så fall brukar den komplikationen komma till användning om någon frågar vad jag har för klocka och jag demonstrerar att man kan vända på klockan. (önskar att jag istället kunde skriva "när jag spelar hästpolo").
 

mega

Rolex
Jag låter ofta kronografen på speedyn gå flera dagar på raken. Det ger ett visst lugn att sitta och stirra på den där supercoola sekundvisaren.
Detta förstås i smyg då jag förstått här på KS att man kan hamna i helvetet för det.
Tycker det är grymt skönt att slippa ställa in datum. Gör det inte ens på klockor som har datumkomplikation.
 

Johan M

Cartier
Hatar att använda vridringen på min SMP, jag lyckas ofta vrida den för långt och får vrida den ett varv till. Fan det blir ett jävla vridande tillslut.

Kronografen på min speedy använder jag varje dag när jag väntar på kaffet i min presskanna.
 

Minuteman

Rolex
Använder som de flesta vridringen, och datum. Även dag på de klockor som har det, om det är mer än ca 10 dagar in på semestern. :)
 

hollow123

Rolex
Händer att man ska ta tiden på något oviktigt med hjälp av vridringen, slutar allt som oftast med att jag glömmer av att jag "ställt" den. Datum används dock dagligen.
 

carlanton

Audemars
Min El Primero fick mig att dela in hela livet i 30- resp. 60-minutersintervaller. Ett helt tentaplugg startade jag och stoppade kronografen för att kunna se exakt hur många minuter effektivt plugg det blev, samtidigt som den totala pluggtiden räknades ut med vridringen. Jag minns inte hur upplägget såg ut, men jag hade ett, i teorin, väldigt effektivt system för att maximera pluggtimmarna och minimera tiden för mat och sömn. Jag försökte verkligen komma på ett sätt att inkorporera telemeterskalan också men det var helt enkelt omöjligt.

I slutändan klarade jag tentan med 0.5 poäng över godkänt och sålde kort därefter klockan.
 
Topp