• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Använder ni komplikationerna?

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag låter ofta kronografen på speedyn gå flera dagar på raken. Det ger ett visst lugn att sitta och stirra på den där supercoola sekundvisaren.
Detta förstås i smyg då jag förstått här på KS att man kan hamna i helvetet för det.
Tycker det är grymt skönt att slippa ställa in datum. Gör det inte ens på klockor som har datumkomplikation.
Ditt inlägg kommer att göra livet tillsammans med Speedy mycket roligare...:)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Det finns ju någon vintage 'doktors-Rolex' med färdig skala för pulsmätning.

Saxat från osbornelimited på instagram.

87388728895911e39a87121325ee9120_8.jpg


"Rolex Cosmograph 6239 - ‘18k Pulsation Dial’, c. 1969. Sold for $328,390 (adj.) on 10/14/07. A most likely unique example of the what may be the rarest Cosmograph/Daytona ever produced. Featuring an outer pulsation meter, this dial is 1 of perhaps 10 known to exist and the only to be featured in gold. The special dial was available upon customer request and was used in the medical field to measure a patients heart rate. The chronograph would be started on the 1st heartbeat and stopped on the 15th, (hence the ‘BASE 15 PULSATIONS’ on the dial) and the outer ring of the dial would indicate the patient’s heart rate. Despite this added complication on the dial, all other functions of the chronograph remain, the markers have simply been moved inward to achieve a more compact design. Note: This watch is a great benchmark to the unbelievable performance of the vintage Rolex market in the past ~10 years. This watch first sold for $52,953 (adj.) on 6/5/03, then $328,390 on 10/14/07, and a current estimated value is $800,000 to 1,200,000."
 

Sputniq

Panerai
Jag är väldigt pedantisk av mig när det kommer till tidhållning på exempelvis ägg. Jag vill veta exakt hur många sekunder som gått, vilket vridningen inte duger till. En kronograf skulle vara ett välkommet inslag i min vardag. Datum är också absolut livsviktigt.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Den omvända vridringen på min Sinn 104'a är mycket användbar som timer, då man hela tiden ser hur lång tid det är kvar till noll. Roterar dessutom i båda riktningarna. Mer användbart än än vanlig dykring.

Sinn-fredag 2.jpg
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Som för många andra så använder jag. Ridningen så fort jag får chansen:D

Love the sound of a clicking bezel in the morning!:cigar:
 
Alarm, datum, kronograf och vridring är det som används här beronde på vad man har på armen för dagen. Kanske inte varje dag men varannan kommer någon av dessa till pass för mig.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Måste ju bekänna att jag spelar golf. Har en Certina DS action med röd bezel som jag använt för att räkna slag. 4 slag på hål 1 t ex, blir fyra hack framåt. När man passerat 60 på ringen (och det gör man) så plussar man bara på. Står den på 20 sen så har man ju 80 slag. Dock ej på tävling, då åker man ut.
 

Jonaz

Rolex
Vridring till parkering och matlagning
Datum för att veta vilket datum
Chrono för att ta tid på grejer. ( till sonen ) -spring runt huset så fort du kan så tar jag tiden!
Sen är ju tidvisning ganska användbart.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Huvudräkning är inte min starka sida så när pluttifikationstabellen kommer på tal så kilar jag hem och tar på mig denna.



Mycket användbar vridring :lol:


/Pappikjolo

Kan vara den coolaste klocka jag sett idag!
Vad är det?
Vill ha! Helst igår.

Vad gäller komplikationer så är väl datum den jag egentligen använder.
PowerReserve-mätare är rätt trevligt också men egentligen ingen nödvändighet.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Kan vara den coolaste klocka jag sett idag!
Vad är det?
Vill ha! Helst igår.

Vad gäller komplikationer så är väl datum den jag egentligen använder.
PowerReserve-mätare är rätt trevligt också men egentligen ingen nödvändighet.

Det är en Jan Wick. Handjagat sextiotal med charm :)
 

joF

Panerai
Använde vridringen senast igår när jag lagade mat. Jag gillar att använda den och sedan ej vrida tillbaka pärlan till 12 så att den alltid står vid olika tidpunkter :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Måste ju bekänna att jag spelar golf. Har en Certina DS action med röd bezel som jag använt för att räkna slag. 4 slag på hål 1 t ex, blir fyra hack framåt. När man passerat 60 på ringen (och det gör man) så plussar man bara på. Står den på 20 sen så har man ju 80 slag. Dock ej på tävling, då åker man ut.
Vafan får man inte räkna slag på golftävlingar?

Konstig sport... :confused:
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Tg195 har ju en intressant start/stop funktion som jag lekte med igår kväll. Antar att den är för att synkronisera med andra.

Sekyndvisaren löper tills du trycker då nollställs sekunden och hela verket stannar samt kronan ploppar ut. Som sagt för att synkronisera gissar jag.
 

leicaphile

Panerai
Jag är väldigt pedantisk av mig när det kommer till tidhållning på exempelvis ägg. Jag vill veta exakt hur många sekunder som gått, vilket vridningen inte duger till. En kronograf skulle vara ett välkommet inslag i min vardag. Datum är också absolut livsviktigt.

Kör sous vide ägg så slipper du oroa dig. :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Haha, alltså man får inte räkna på det sättet, man måste använda ett scorekort där skriver in slagen efterhand. Då duger inte en dinka.
 

Cryssarn

Rolex
Bara datum och GMT. Vridning och kronografen funkar inte för mig vid matlagning eftersom jag inte kommer ihåg att titta tillräckligt....blir att ställa larmet istället
 
Kan inte klara mig utan datum på vardagar. Använder vridring som så många andra för parkering och matlagning. GMT funktion vid resor eller projekt med deltagare från utomeuropeiska länder. Beundrar månfasen och finner enorm tillfredsställelse att se att den stämmer med verkligheten. Har gjort mig av med kronografklockan för att komplikationen inte användes men skaffaf kanske en ny en vacker dag...
Vid träning används en smart-watch med GPS.
 
Topp