• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ap + Breitling bling

Fabian

Patek
2-Faktor
Länken, boetten, glaset, urtalvan, visarna, etc. Allt kan jämföras egentligen, felet är väl dock att folk med regel antar att högre pris = bättre kvalite. Vilket enligt mig är fel då vissa klockor av samma kvalite blivit dubbelt så dyra under åren jämfört med levnadsstandarden. Jag använder inte rado, den ligger mest hemma, den är ärvd.

men använder du din daytona då? för jag antar att du äger en om du har hunnit jämföra de två så noggrant?
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Vad ska nya medlemmar göra då? Skapa otaliga trådar där de frågar efter tips på sitt klockköp för x tusen kronor? Fjäska för eliten och köpa allt de säger?

Man bemöter alla trevligt och med respekt. Så kommer du få samma bemötande tillbaka även fast du inte är förtjust i Rolex och bling bling. Med ett stort intresse för klockor så blir billiga quartzklockor ganska snabbt tråkigt, just därför diskuteras inte det.
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
men använder du din daytona då? för jag antar att du äger en om du har hunnit jämföra de två så noggrant?
Jag har aldrig ägt en rolex, och kommer aldrig vilja göra det heller. Det jag menade var att man KAN jämföra i stort sett alla klockor med varandra, och även tänka sig att skillnaderna på kvaliten inte är så stora. Vi all vet ju att de flesta klockor tillverkas på samma vis och av samma material. Vi vet också att priset oftast inte indikerar kvaliten på klockorna.

@ Vikgul
Jag håller inte med, billiga quarzklockor är ett stort hobby för många. Nu vet jag inte vad du anser som billigt, men en quartz citizen, tissot, certina, seiko, eller facit för 1000-1500:- är egentligen inga dåliga klockor. Många av de håller tiden utmärkt, batteriet håller i 3-5 år, kvaliten på resten av komponenterna är väldigt bra. Mellanklassklockor är en del av hobbyn också vilket ni kommer upptäcka om ni läser runt på andra froum.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig ägt en rolex, och kommer aldrig vilja göra det heller. Det jag menade var att man KAN jämföra i stort sett alla klockor med varandra, och även tänka sig att skillnaderna på kvaliten inte är så stora. Vi all vet ju att de flesta klockor tillverkas på samma vis och av samma material. Vi vet också att priset oftast inte indikerar kvaliten på klockorna.

@ Vikgul
Jag håller inte med, billiga quarzklockor är ett stort hobby för många. Nu vet jag inte vad du anser som billigt, men en quartz citizen, tissot, certina, seiko, eller facit för 1000-1500:- är egentligen inga dåliga klockor. Många av de håller tiden utmärkt, batteriet håller i 3-5 år, kvaliten på resten av komponenterna är väldigt bra. Mellanklassklockor är en del av hobbyn också vilket ni kommer upptäcka om ni läser runt på andra froum.

absolut, en seiko för 1000 kr håller tiden. Men om jag bara hade brytt mig om att komma i tid till skolan hade jag väl kunnat titta på mobilen? varför ens äga en klocka då? bara en onödig utgift ju. sälj din rado! du kommer ju kunna tjäna flera hundra kronor på den!
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
absolut, en seiko för 1000 kr håller tiden. Men om jag bara hade brytt mig om att komma i tid till skolan hade jag väl kunnat titta på mobilen? varför ens äga en klocka då? bara en onödig utgift ju. sälj din rado! du kommer ju kunna tjäna flera hundra kronor på den!
Nej inte riktigt, man kan köpa billigare klockor som har utmärkt kvalite och även design, som passar bra med klädslen i olika sammanhang. Vem har sagt att endast överprisade klockor kan fungera som smycken? Faktum är, många klockor är mer rankade som smycken nu än innan, och även dyrare. Men saken var och är den samma, dvs en material grej man bär på armen.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Nej inte riktigt, man kan köpa billigare klockor som har utmärkt kvalite och även design, som passar bra med klädslen i olika sammanhang. Vem har sagt att endast överprisade klockor kan fungera som smycken? Faktum är, många klockor är mer rankade som smycken nu än innan, och även dyrare. Men saken var och är den samma, dvs en material grej man bär på armen.

Wotten0 och Daniel Wellington sitting in a tree, and K-I-S-S-I-N-G! <3
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Jag har aldrig ägt en rolex, och kommer aldrig vilja göra det heller. Det jag menade var att man KAN jämföra i stort sett alla klockor med varandra, och även tänka sig att skillnaderna på kvaliten inte är så stora. Vi all vet ju att de flesta klockor tillverkas på samma vis och av samma material. Vi vet också att priset oftast inte indikerar kvaliten på klockorna.

@ Vikgul
Jag håller inte med, billiga quarzklockor är ett stort hobby för många. Nu vet jag inte vad du anser som billigt, men en quartz citizen, tissot, certina, seiko, eller facit för 1000-1500:- är egentligen inga dåliga klockor. Många av de håller tiden utmärkt, batteriet håller i 3-5 år, kvaliten på resten av komponenterna är väldigt bra. Mellanklassklockor är en del av hobbyn också vilket ni kommer upptäcka om ni läser runt på andra froum.

Det är precis sådana klockor folk bär som inte bryr sig ett skit om klockor. Vi är inte dem människorna.
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Wotten0 och Daniel Wellington sitting in a tree, and K-I-S-S-I-N-G! <3
DW klockorna är okej tycker jag, även om de är generiska quartz så verkar kvaliten vara bra på dem. Inte för att jag tycker de är värda 1000-1500:- men DW riktar sig nog inte till målgrupperna på denna sidan. De passar bra som allroundklockor tycker jag, till casual och till de lite mer formella tillfällena.

@ Vikgul
Jag håller inte med, finns massor av enthusiaster som bär mellanklassklockor eftersom de tycker de får bra grejer för pengarna. Kom ihåg, en del av hobbyn är att få bäst grejer för priset. Finns många olika märken av klockor som i stort sätt har samma byggkvalite och samma kvalite på urverket, skillnaden är dock märket och priset. Kan man vara enthusiast utan att köpa det dyraste.
 

AmandaL

Breitling
Denna tråd gjorde min dag! Har stått här och skrattat och skrattat! Haha! Underbart!

Förlåt, men DW har inte vidare bra kvalité (länge brydde de sig inte ens om att laga sina klockor, de bytte bara ut dem ifall en visare lossnade/glaset sprack), det finns ingen Certina eller Tissot för 1000-15000 kr och hur sjutton kom DW in i en tråd som handlar om blingiga dyrgripar?
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Denna tråd gjorde min dag! Har stått här och skrattat och skrattat! Haha! Underbart!

Förlåt, men DW har inte vidare bra kvalité (länge brydde de sig inte ens om att laga sina klockor, de bytte bara ut dem ifall en visare lossnade/glaset sprack), det finns ingen Certina eller Tissot för 1000-15000 kr och hur sjutton kom DW in i en tråd som handlar om blingiga dyrgripar?
Tösen, DW är okej klockor överlag med tanke på den gruppen de riktar sig till. Man kan hitta tissot och certina quartz för omkring tusenlappen +/- några hundringar. DW har citizen/miyota urverk och bandet och boetten etc, verkar vara okej kvalite, ungefär som alla andra klockor som kostar så mycket. Visst finns det bättre klockor för det priset men vad kan amn förvänta sig?
 

AmandaL

Breitling
Tösen, DW är okej klockor överlag med tanke på den gruppen de riktar sig till. Man kan hitta tissot och certina quartz för omkring tusenlappen +/- några hundringar. DW har citizen/miyota urverk och bandet och boetten etc, verkar vara okej kvalite, ungefär som alla andra klockor som kostar så mycket. Visst finns det bättre klockor för det priset men vad kan amn förvänta sig?


Begagnade Certina då eller? Vad jag minns så är 1750:- den billigaste Tissoten och 2190:- för den billigaste Certinan (med reservation ifall Tradition ligger på någon hundralapp under Caimanon)
 

AmandaL

Breitling
Visst ja, drar tillbaka om Tissot, de har ju släppt en ny modell som ligger på 1550:- så de ligger ju faktiskt i den prisklassen!
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Tissot 1500:- quartz, certina omkring samma pris beroende på butik. Men du fattar poängen.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Hej och hå. Läser man runt här mer än en dag, inser man snart att det inte bara sportas guldrolex och juvelbeströdda AP:s. De är förhållandevis få, faktiskt. "Mellansegmentet" av klockor är väl representerat, också bland stamgästerna.

Själv är jag både bekväm och hemmastadd här, trots att min låda i dagsläget "bara" innehåller sinn, tag heuer, certina, suunto, seiko och lite gammalt skrot. Här finns anhängare av det mesta, utom jante. Visst är det konstigt?
 
Topp