• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP eller Rolex?

Skrev ett inlägg innan om att jag hade beslutsångest om vilken klocka jag skulle köpa. Har nu höjt min budget och har kommit fram till att det kommer bli en Audemars piguet eller Rolex. Vet inte modell än men det är därför jag vänder mig till er. Så vänligen ös på med för/nackdelar och gärna personliga erfarenheter. Bilder på era personliga klockor är ju kul☺
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Går inte att svara på, bygger helt på personliga preferenser och vilken budget man har. Vad gäller urverkens standard, kan andra det bättre än jag. Själv föredrar jag Rolex, men skulle gärna vilja prova en AP.
 

Greven

Audemars
Bra budget. Kör på en ny Daytona för runt 100K och ha en rejäl slant över till något annat. En vintage Tudor Submariner kanske? Bilder snodda från da webb.
Skärmavbild 2015-09-26 kl. 11.03.51.png

Skärmavbild 2015-09-26 kl. 11.05.02.png
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
APs urver tycks vara ömtåligare och mer strulbenägna samt betydligt dyrare att serva. Med det sagt så är ju tex Royal Oak en fantastiskt snygg modell. Men jag hade nog hellre tagit en Rolex.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag säger ROLEX, dels för att Rolex är lite mer vardagsklocka, och har ett bättre andrahandsvärde och är förmodligen mer lätt såld när du bestämmer dig för och flippa. För det andra behövs inte klockorna servas lika regelbundet som en AP, som det sägs behövs servas vart fjärde år. Rolex kan du nog vänta med upp till sex år eller mer, sen kostar det mycket mer att serva AP klockan, hört att det kostar 11.000:- och uppåt, en normal på Rolex service kostar 6000:-.
 

Oew

Rolex
Definitivt en ap! Skulle slå till på en 15300 eller om du vill ha en mer ömtålig en 15703, men rekommenderar 15300! Tidlös klocka som jag aldrig tröttnar på!
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Äger ingen av dessa märken men ska du ta med "total ägande kostnad" i beräkningen så är det nog Rolex som gäller. Verkar vara billigare service, robustare urverk (?) och fler AD som representerar märket. Om du inte vill ha en dussinklocka - alla verkar ha en Rolle - så kör du på en fet Royal Oak. Den är elegant. Snygg. Unik. Med din budget kan du kanske även köpa en Tudor sub att ha som beater. Lycka till! :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Ja hade det varit datum på daytonan hade den varit inköpt för längesen.

Mmm, dock måste jag säga att jag provade en i veckan och baserat på det tror jag att det hade blivit för plottrigt med datum. Det är redan nu ganska mycket på tavlan och skulle man ha klämt in ett datum också hade man varit tvungen att städa eller stuva om för att det skulle bli snyggt.
 
Det ka
Mmm, dock måste jag säga att jag provade en i veckan och baserat på det tror jag att det hade blivit för plottrigt med datum. Det är redan nu ganska mycket på tavlan och skulle man ha klämt in ett datum också hade man varit tvungen att städa eller stuva om för att det skulle bli snyggt.
det kan jag nog hålla med om. Jaja, såna fördelar o nackdelar som kan diskuteras i timmar utan man blir något klokare. Sjukt snygg klocka vilket fall som.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Om vi förutsätter att du är ute efter nya/nyare (ej vintage) ur i sportmodeller i prisklassen 150k så tycker jag att AP är roligare Rolex alla dagar i veckan. Om du ska bekymra dig redan nu för service och TCO och vill göra ett förnuftigt val så bör du gå på Rolex.

Slänger med en bild på min 15300 för inspiration.
image.jpg
 
Topp