Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

AP Equation of time

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jonulf, 5 augusti 2015.

1. Jonulf
    Trådstartare

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Hittade nyss det här klippet på tuben. AP Equation of time, oerhört vackert beskrivet hur komplikationerna fungerar och vilket fantastiskt hantverk som ligger bakom och inte minst matematiska beräkningar för att skapa ett underverk! Kanske har klippet cirkulerat på forumet tidigare men med så mycket nya medlemmar så finns det säkert många so. I så fall ser det för första gången.

Vilken är det mest komplicerade klockan finns eller har funnits hör på forumet?

Jag vet inte om jag, efter att ha sett den här video kommer kunna leva med enbart datumkomplikation i en klocka:D

stelah, Freddie L, Jakobb och 4 andra gillar detta.
  2. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Equation of Time är egentligen en Grand Complication (De fyra andra är Tourbillon, Evighetskalender, Split Sekund Kronograf samt repetition av olika slag, minut, kvart, 10-min etc.) men räknas av någon anledning till denna grupp!
    Endast ett fåtal företag har skapat en sådan komplikation, AP och VC är de mest kända av dessa, Patek har dock i min vetskap inte tillverkat en sådan, iallafall i modern historia!

bjrn och Jonulf gillar detta.
  3. Jonulf
    Trådstartare

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Finns ju helt klart mycket nörda ner sig i, tycker klippet förklara på ett tydligt sätt hur komponenterna fungerar för exempelvis evighetskalender. Ett liknande med split sekund skulle vara kul att se! :)

Echo Delta gillar detta.
  4. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Mycket bra video! Förklarar väldigt pedagogiskt olika komplikationer som man funderat på hur de får till. Tack för länken!

Jonulf gillar detta.
  5. Oscaro

Oscaro Biskop

Om jag inte minns fel har både patek 5002 och 6002 equation of time

6. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    6002 har det inte men 5002 tror jag kan stämma har något sådant latjo

7. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Som @Gold säger så har inte 6002, och inte heller 5002 men jag kan förstå din förvirring då båda dessa har många komplicerade funktioner. 5002 har Sideareal Time, men en komplett mån-och-stjärnkarta på baksidan, men detta är dock inte en Equation of Time funktion! :)

bjrn, Jonulf och Gold gillar detta.
  8. Oscaro

Oscaro Biskop

I stand corrected!

Echo Delta gillar detta.
  9. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Många luddiga funktioner när man börjar kolla på de sakerna, Sideareal Time, Equation of Time, Fondroyante (Onödigaste av allt typ.) Planetaerium etc.
    Ballaste funktionen av alla är en Split enligt mig, fast det som absolut skulle toppa min lista skulle vara en Regatta-Rattrapante! (Splitsekund kronograf som räknar ner istället för upp!) ;)

Gold gillar detta.
  10. Oscaro

Oscaro Biskop

Och inger gör split bättre än Patek!

Echo Delta gillar detta.
  11. Kairo

Kairo Friends of KS

Helt fantastiskt!

Jonulf gillar detta.
  12. Xalle

Xalle Friends of KS

Omg dom måste ha rymdvarelser på AP. Själv kan jag korta en länk :D

Jonulf gillar detta.
  13. Freddie L

Freddie L Borgare

Från:
    Mjölby
    Riktigt kul video! Fast jag tror nog fortfarande att det är småtomtar som sköter visarna i de mer exklusiva uren.

Jonulf gillar detta.
  14. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Är alltid fascinerande när någon kan förklara så komplicerade urverk på ett så enkelt sätt :)

Jonulf gillar detta.
  15. Landshark

Landshark Borgare

Jag fattade ingenting! :confused:

Jonulf gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield