Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ap roc. Skicka på spa eller inte?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ceramic, 7 april 2015.

1. Ceramic
    Trådstartare

Ceramic Stadsbo

Hej behöver lite input :)

Efter en kortare ap resa sista månaderna (ROO safari och 15300 st) har DEN som aldrig ska säljas kommit in. Shit dom e svåra å hitta.
    Royal Oak Chronograf 25860. Kasparov dial.
    Tanken har länge varit att detta blir min enda och sista klocka. .

Men, klockan är från 2005 med ingen eller okänd service historik annat än en rens och justering för ett par år sen.
    Redan innan jag köpte denna var jag i kontakt med Nymans angående service och polering. Väldigt bra bemötande över mail.
    Tanken var och dropa av den direkt nästa gång jag är i Sthlm. Men haft den en vecka nu och den går - 4/5 sec pr dag. Håller ca 40 timmar reserv. Chronon fungerar helt felfritt.

Nu ska jag hem en tur nästa vecka och har plötsligt blivit lite osäker på om jag inte bara ska njuta av den en stund, å sen skicka den på spa efter sommaren. Eller är det bättre och bara bli färdig med det?

Långt inlägg så avslutar med lite bilder :)

ImageUploadedByTapatalk1428430511.423778.jpg ImageUploadedByTapatalk1428430543.106016.jpg ImageUploadedByTapatalk1428430574.900141.jpg ImageUploadedByTapatalk1428430604.364852.jpg ImageUploadedByTapatalk1428430624.008185.jpg

Målarn, stabil, Rojalisten och 16 andra gillar detta.
  2. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Personligen hade jag lämnat in den på service nu. Då får du tillbaka den servad och klar till semestern. Hade det varit närmre sommaren hade jag bara lämnat in den på packningsbyte.

willbur gillar detta.
  3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Känns som -4-5 sekunder per dygn indikerar service alt så är AP inte så bra på att hålla tiden.

Jokkmokkswe, Apansson och ZQT gillar detta.
  4. Ceramic
    Trådstartare

Ceramic Stadsbo

Klart den behöver service. 10 år utan. -4-5 sec är ju rätt ok, frugans milgauss (2007) tapar ett par minuter om dagen. Tvivlar dock på att hon varit i tid om den gått exakt...
    Frågan var inte service eller inte, utan om den ska in direkt.
    Men enig med portofino. Lika bra å skicka in den nu.
    Tack för input :)

5. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Bra beslut, in med den innan något dyrt inträffar.

6. erolorhun

erolorhun Borgare

Från:
    Stockholm
    En till röst för service bums.

7. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    Grym klocka. Perfektion.

8. Genta

Genta Borgare

Servicedags, men nog tål den att vänta tills efter sommaren

Ako och Rozzy gillar detta.
  9. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Mycket fin klocka!
    Bra beslut med att skicka in den direkt.

10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Hur vet du att den inte servats? Ser den nypolerad ut?
    Du får ju börja med att lämna in den för en bedömning hos någon som kan serva AP. Det finns ju en chans att du köpt en klocka som faktiskt servats inom närtid.

vaniljglass, Icaras, Jockinho och 1 annan gillar detta.
  11. Johan M

Johan M Borgare

Serva om du får tillbaka den innan sommaren men strunta i poleringen och ta det vid nästa service om det behövs. Jag tycker inte att man skall polera en klocka varje gång den får service.

12. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Jag skulle göra täthetsservice och beroende på hur oljorna och verket ser ut gör service utifrån det. -4-5s är ju inte så illa. AP specar väl -3s till +12s har jag för mig. Är tiden stabil är det väl bara att rucka lite när du ändå har den öppnad (om du inte gör helservice ännu).

Henrik som är AP serviceansvarig på Nymans i Västerås är kanon att göra med! Tog en vecka för min att få täthetsservice trots att packning fick beställas. Men den tiden är nog exceptionellt kort (om det inte är lagervara) och inget som ska förväntas :)

Grattis till en grymt fin klocka också!

NiklasArvid gillar detta.
  13. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Yonssons förslag låter ju klokast. Kan tänka mig att serva en AP ROC kostar 15k+ :pirate:

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Jag hade inte låtit Nymans polera då de är klart sämre än AP själva. Kolla om du kan gå runt Nymans och skicka till AP direkt istället och kan slippa Nymans pålägg på servicekostnaden. Vet inte hur de löser det internt.

15. Svanis115

Svanis115 Friends of KS

Om du ska behålla klockan och verkligen gillar den, klart du ska kosta på den en service innan semestern.
    Dock bör man väl tillägga att det kan kosta allt mellan 15-25k och ta upp till 3-4mån då AP är AP...

16. fc2

fc2 Borgare

25, aj. Är det för att det är en krono eller bara för att AP är som de är?

17. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    CHF är ju hög nu, så prisskillnaden bör inte vara så stor just nu va?

AP byter rutinmässigt vissa delar (ofta tavla, visare) då blir det dyrt.

18. Svanis115

Svanis115 Friends of KS

En kombination av AP/kronograf, har man lite otur så är det närmre 25 man landar. Skulle säga att en standard service på AP kronograf ligger runt 15-20. Har för mig jag betalade 19 för service av en Safari. Har en vän som har en likadan som den du skaffat och där var servicekostnaden något liknande. Sen kan man väl såklart ha tur fått ett bättre ex och då blir det kanske billigare.

Lycka till!

19. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    11.800:- enligt nymans prislista på nätet för en ROC utan polering. så därifrån och en bit uppåt beroende på ytterligare slitdelar, men 25k, så illa får man väl hoppas att det inte är! Polering kan jag inte svara på men en service kan du garanterat låta Nymans utföra.

Edit: vad gäller polering så tror jag att Nymans i västerås fått (eller är på gång) nya verktyg för att just klara t.ex vinklarna på APs på ett korrekt sätt, värt att kolla om du funderar på polering.

20. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nymans polering med de nya maskinerna har inte imponerat fullt ut. Skulle inte polerat hos dem.

21. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Ok, vad har de för brister i sin polering upplever du?

22. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Klassikern, de plana ytorna är inte tillräckligt plana. För 7500 eller vad det nu kostar skall det vara fabriksfinish.

Ryttaren gillar detta.
  23. Ceramic
    Trådstartare

Ceramic Stadsbo

Hej,

Tack för inspel. Klockan åker in hos nymans efter helgen.

Och sända den på full service har hela tiden varit planen. Skönt å ha den en stund först, men va fan vi har ju hela livet på oss, keeper det här :)

Kollat runt lite och Nymans är dom enda som fortf gör det själva. Både Bjerke i Oslo och Klarlund i Köpenhamn har tidigare gjort service och polering själva, haft min ROO hos Klarlund. Men Ap önskar nu att allt dom får in som ska öppnas, skickas till sveits. Dvs ca 3 mnd.
    Henrik hos nymans uppgav 4-5 veckor för full service och polering.
    Kostnaden vid och sända till Ap via en ad är relativt lik nymans priser ca 15k ink polering. Så kommer ju eventuellt ny krona, bezel osv.

Betydligt billigare via Usa.
    Min 15300 fick service och polering för ca 400 usd 2012 hos Clearwater
    Men å skicka den till USA är inte ett alternativ

Angående polering av Ap hos Nymans så har jag aldrig hört något negativt. Dom lyckades dock polera sönder ringen på min yachtmaster för 10 år sen. Men det är glömt och förlåtet.

Långt inlägg igen så slänger in en bild för er som bara ser på sånt . . ImageUploadedByTapatalk1428514510.436581.jpg ImageUploadedByTapatalk1428514328.620961.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1428514328.620961.jpg

Mernis Bajra, Svanis115, Lunkan och 2 andra gillar detta.
  24. Lunkan

Lunkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag hade min nyinskaffade 15300 i en dag innan jag lämnade in den till Nymans, 5 veckor.. Ingen rolig väntan just nu, däremot är service ett måste. Min är från 2007 och ingen service är gjord.

Ceramic gillar detta.
  25. Mansory

Mansory Bonde

Vacker!

26. Taxman

Taxman Friends of KS

Härlig klocka! Tror det är ett klokt beslut att köra en service direkt. Hoppas bara du hinner få tillbaka den innan semestern för det där är en riktig sommarklocka!

27. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Har du sett Nymans poleringar?

28. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Polera inte.

yonsson och Erik1 gillar detta.
  29. Ceramic
    Trådstartare

Ceramic Stadsbo