Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

AP Royal Oak Offshore Tavlor inte längre tillverkade av 'Rosette' maskin...

Diskussion i 'Diskussion' startad av masterkiller, 11 oktober 2015.

1. Som ni kanske vet så kallas mönstret på APs tavlor Tappiserie och finns i olika storlekar, läste för att tag sedan att numera verkar alla 44mm ROOs vara 'stansade' istället, och i år så uppdaterade dom även Divern med matt 'stansad' tavla istället för som tidigare 'wet dial' som var så var gjord av en sk 'Rosette' maskin och kallade 'Wet Dial' eftersom den var glansig och såg blöt ut....

Här är en tråd från TRF

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=436038

Som jag förstår det så ger Rosette maskinen sina typiska 'circlar i mönstret som ses extra bra på just den gamla Divern iom att den har ett sk 'Mega Tappiserie' dvs litre större rutor

Här kan ni se hur tavlorna gjordes...

Lite bilder på cirklarna som syns

på min Diver med 'Wet Dial'....

Här är dom nya tavlorna, matta och stansade...snygga förvisso men lite mer livlösa IMHO...

Om man gillar utseendet på dom nya eller gamla bättre är ju upp till en själv men känns det inte lite tråkigare?

Torsten, Calfen, aleks och 6 andra gillar detta.
  2. Callxx

Callxx Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Riktigt rolig film, det är verkligen noggrannhet utan dess like!
    Tyvärr så ser jag inga bilder på den nya stansade tavlan..

3. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Tavlorna att dom är gjorda i gamla hederliga rosette maskinen är halva grejjen ju. Resterande halva är länken på en AP.
    Att ta bort det så tar man även bort själen.

Såg tråden på TRF och det är tråkigt, men deras val. Dom kommer inte förlora kunder på det men jag tycker ändå att det är tråkigt.
    Det ger helt otroligt liv i tavlan.
    Jag hoppas att dom behåller det på vanliga RO.

Min 15300:
    [​IMG]Dial by Tim Johansson, on Flickr

4. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Tapiserietavlan var en stor anledning att jag ville ha en Royal Oak. Inte bara utseendet utan även hantverket bakom och att det gick lite jobb på att göra varje enskild tavla.

Nu ser jag inte bilden, men låter trist. Hoppas verkligen det inte är för att spara pengar (läs tid) :(

5. acce1999

acce1999 Friends of KS

Det är ju de små, små detaljerna som man kan uppskatta så... Inte lika lätt att uppskatta en processförenkling hos leverantören, om man är konsument och produkten handlar om just detaljer... Fast det finns säkert kunder som har halat upp sig på de minimala oregelbundenheterna. Jag tillhör dock inte den gruppen.

6. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Man ser tyvärr inte bilderna.

7. Insåg inte att man måste ha inlogg till TRF för att se bilderna

Den 'gamla' divern där tavlan är gjord med Rosette maskinen, man ser cirklarna i den...

och den nya som kom i år med den matta stansade tavlan...

Calfen, snoozarn och Callxx gillar detta.
  8. Callxx

Callxx Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Aha, nu förstår jag vad du menar! Tycker att den tidigare har lite mer liv i sig, men ska bli intressant att se den nya tavla i alla olika färger. Tack för bilderna!

9. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Ok, tack för bilderna! Den gamla tavlan är ju lite av APs signum....otroligt korkat att börja stansa mönstret istället. Iallafall vi klockentusiaster anser det nog som en viktig skillnad.

10. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Tycker den nya kanske tom ser cleanare ut.

11. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Har iofs inte sett den nya tavalan IRL men första tanken är att det går till det sämre....

12. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    _jonte och BadkarsPiraten gillar detta.
  13. Det verkar ju som det endast gäller ROO serien...

Rozzy gillar detta.
  14. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Likväl, kan merföra premium till de "gamla" dykarna med riktig tavla?

15. Hoppas det iom att jag har en men med facit i hand så är AP och speciellt ROOs inga klockor som verkat bli något premium på utgågna modeller osv på tyvärr...dock så har den nya Divern även fått glasbaksida min gamla med wetdial och solid baksida är ju liiite mer tool iallafal, he he

Men att höja priser och samtidigt förenkla produktionen eller vad det nu är dom gör känns sådär...

16. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Lite tråkigt tycker jag.

Mårtenssons ur Brookfield