• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP Royal Oak

Galaxy

Rolex
På ett ungefär, vad får man ge för en 33mm, kvarts, i bra skick?

Edit: I stål. Hittar bara G/S eller med diamanter på C24..
 

fc2

Rolex
Här kommer lite frågor från en som är helt ny på AP, och speciellt RO.

1. Varför är 15202 dyrare än 15300/15400?
2. Varför är det så sällan man ser 15202 komma upp itll försäljning?
3. Vilka tavelvarianter finns till 15202?
4. Har cal. 2121 några kända problem?
5. Hur länga använda VC och PP samma verk och i vilka klockor satt de?
6. När gick RO från att ha stålbaksida till att ha glas?

Jag är en vintagesamlare men AP RO håller på att ta mig mot nyare klockor, något som jag inte hade trott för bara 6 mån sedan. Dessutom uppfyller RO inga utav mina vanliga kriterier för en klocka men det verkar inte spela någon roll för jag känner ett väldigt ha-begär efter denna klocka.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Här kommer lite frågor från en som är helt ny på AP, och speciellt RO.

1. Varför är 15202 dyrare än 15300/15400?
2. Varför är det så sällan man ser 15202 komma upp itll försäljning?
3. Vilka tavelvarianter finns till 15202?
4. Har cal. 2121 några kända problem?
5. Hur länga använda VC och PP samma verk och i vilka klockor satt de?
6. När gick RO från att ha stålbaksida till att ha glas?

Jag är en vintagesamlare men AP RO håller på att ta mig mot nyare klockor, något som jag inte hade trott för bara 6 mån sedan. Dessutom uppfyller RO inga utav mina vanliga kriterier för en klocka men det verkar inte spela någon roll för jag känner ett väldigt ha-begär efter denna klocka.

Jag tycker denna artikel ger en hyffsad insikt i skillnaderna mellan 15300 och Jumbon: http://www.fratellowatches.com/ap-15300-vs-15202-continued/

Jumbon finns bara i blått och är limiterad - vilket driver prisskillnaden. Trots att jumbon inte har ett in-house verk så verkar det som en fantastisk caliber där den största storheten ligger i att det är så tunt.

Gillar man nörderier så har ju jumbon även 'petite tappesserie', alltså smårutig tavla, vilket enbart ultra thin-modeller har. Dessutom har den som sagt blå tavla.

Jag tror det ligger mycket i att jumbon ger vintagekänsla i en modern klocka. Hade jag haft möjligheten hade jag helt klart valt en 15202.
 

fredrik!

Cartier
GY7cYtw.jpg
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Här kommer lite frågor från en som är helt ny på AP, och speciellt RO.

1. Varför är 15202 dyrare än 15300/15400?
2. Varför är det så sällan man ser 15202 komma upp itll försäljning?
3. Vilka tavelvarianter finns till 15202?
4. Har cal. 2121 några kända problem?
5. Hur länga använda VC och PP samma verk och i vilka klockor satt de?
6. När gick RO från att ha stålbaksida till att ha glas?

Jag är en vintagesamlare men AP RO håller på att ta mig mot nyare klockor, något som jag inte hade trott för bara 6 mån sedan. Dessutom uppfyller RO inga utav mina vanliga kriterier för en klocka men det verkar inte spela någon roll för jag känner ett väldigt ha-begär efter denna klocka.

Som svar på fråga 1 -2:
15202 är arvtagaren till den klassiska Genta designade Royal Oak'en med en modest storlek på 39mm, AP logga vid 6 och blå urtavla.
Den har en av de mest eftertraktade komplikationerna: Ultra tunn och är en eftertraktad modell med en begränsad tillgång.
15202 säljs bara via AP's egna Boutiquer för att hålla priserna uppe och slippa dela med sig till mellanhänder och AD's.
Men detta har luckrats upp på sistone och numera så levererar AP ett par 15202 till sina AD runt världen per år.
Då efterfrågan är större än tillgången så är det kö på 15202 och av den anledningen så ser man väldigt få begagnade till salu och nästan uteslutande till premium priser.
Jag har själv letat dagligen på C24 efter en i över ett år och på den tiden har jag bara hittat en begagnad till salu inom EU och den var jag tvåa på bollen bara efter några få timmar efter den kom ut.

Nu står jag på kö för en hos Nymans och förväntas få leverans hösten 2015.

Som en parantes kan jag nämna att det är ännu svårare att få tag på en direkt konkurrent till 15202: Patek Nautilus 5711 med blå urtavla.
Även på en sådan står jag i kö hos Rob och förhoppningen är att den levereras sommaren 2016...

Så det korta svaret blir: 15400 är en standard modell och 15202 är en limiterad med ännu mer utsökta detaljer och urverk :)
 

fc2

Rolex
Som svar på fråga 1 -2:
15202 är arvtagaren till den klassiska Genta designade Royal Oak'en med en modest storlek på 39mm, AP logga vid 6 och blå urtavla.
Den har en av de mest eftertraktade komplikationerna: Ultra tunn och är en eftertraktad modell med en begränsad tillgång.
15202 säljs bara via AP's egna Boutiquer för att hålla priserna uppe och slippa dela med sig till mellanhänder och AD's.
Men detta har luckrats upp på sistone och numera så levererar AP ett par 15202 till sina AD runt världen per år.
Då efterfrågan är större än tillgången så är det kö på 15202 och av den anledningen så ser man väldigt få begagnade till salu och nästan uteslutande till premium priser.
Jag har själv letat dagligen på C24 efter en i över ett år och på den tiden har jag bara hittat en begagnad till salu inom EU och den var jag tvåa på bollen bara efter några få timmar efter den kom ut.

Nu står jag på kö för en hos Nymans och förväntas få leverans hösten 2015.

Som en parantes kan jag nämna att det är ännu svårare att få tag på en direkt konkurrent till 15202: Patek Nautilus 5711 med blå urtavla.
Även på en sådan står jag i kö hos Rob och förhoppningen är att den levereras sommaren 2016...

Så det korta svaret blir: 15400 är en standard modell och 15202 är en limiterad med ännu mer utsökta detaljer och urverk :)

Tack, utmärkt svar. Det blir till att ställa sig i kö med andra ord?
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Tack, utmärkt svar. Det blir till att ställa sig i kö med andra ord?


Ring runt runt och återigen runt.

Du kommer få olika svar garanterat beroende på vem du pratar med och vissa säljare lovar vissa favoritkunder. När jag låg på en AD så trollade de helt plötsligt upp mig högst upp på listan och nån vecka senare fick jag modellen jag ville ha :) Tipps är att ringa ner till sydeuropa, då kan du ringa och få en deal, så kanske resan blir "på köpet".
 

fc2

Rolex
Ring runt runt och återigen runt.

Du kommer få olika svar garanterat beroende på vem du pratar med och vissa säljare lovar vissa favoritkunder. När jag låg på en AD så trollade de helt plötsligt upp mig högst upp på listan och nån vecka senare fick jag modellen jag ville ha :) Tipps är att ringa ner till sydeuropa, då kan du ringa och få en deal, så kanske resan blir "på köpet".

Kanon, tack. Däremot kikade jag lite på chrono24 nu och om man söker på tex "15202" eller "5402" får man trots allt upp en del träffar.

En annan fråga; hur är armbandet på RO? Ser vissa äldre (5402) som har ganska sträckta armband, gissar att det kostar en förmögenhet att få de "tajta" igen? Läst att 15202 har ett rassligare band än tex 15300.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Obs! Notera att det jag skrev ovan gäller den nya 15202st som släpptes 2012(?).
Inte den äldre som även den har samma ref, 15202.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Vilka är skillnaderna mellan gamla och nya 15202?

Gamla
image.jpg

image.jpg


Nya
image.jpg

image.jpg


Dessutom så fick den nya Jumbon en uppdatering till I (i) serien som började tillverkas 2014.
Då fick den en lite mindre logga och tapisseries förfinades ytterligare samt jag tror att de ändrade lite på datum typsnittet, men är inte helt 100% säker..

Jag tycker att den nya är väldigt nära Audemars perfektion, titta bara på detaljerna och finishen, tex att bakgrunden på datumhjulet är i samma färg som tavlan. I like it a lot :)
 

fc2

Rolex
...
Nya
image.jpg

image.jpg


Dessutom så fick den nya Jumbon en uppdatering till I (i) serien som började tillverkas 2014.
Då fick den en lite mindre logga och tapisseries förfinades ytterligare samt jag tror att de ändrade lite på datum typsnittet, men är inte helt 100% säker..

Jag tycker att den nya är väldigt nära Audemars perfektion, titta bara på detaljerna och finishen, tex att bakgrunden på datumhjulet är i samma färg som tavlan. I like it a lot :)

"You had me at hello." Älskar när de matchar datumvisningens bakgrund till tavlan. Måste säga att den nya 15202 är klart snyggare, en riktig tiopoängare. Vem hade tidigare trott att jag skulle säga det om en klocka tillverkad efter 1975?
 

fc2

Rolex
En sak som jag märkt är att 5402 ofta är snäppet billigare än 15202, varför då? I min värld så brukar äldre ofta betyda dyrare.

När gick manfrån 5402 till 15202?
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
När man gick från 5402 till 15202 vet jag faktisk inte.
Men 5402 A serien presenterades på Basel mässan 1972 med samma storlek och urverk som dagens 15202.
De gjorde 1.000 stycken A-serie 5402 och det tog AP 3 år att sälja dessa klockor som hade en prislapp på över 10 ggr priset av en Rolex och dyrare än en Patek i guld.
Men sedan lossnade det och det var modellen som räddade AP undan konkurs.

B och C serien tror jag inte hade samma original design som A serien med AP loggan vid 6.

*Edit, A och B serien hade loggan vid 6.
C och D vid 12..

Här är en bild på en A serie 5402 och nya 15202 tagen av Ben från Hodinkee (hans egna 5402A)
image.jpg
 

fredrik!

Cartier
15202 är modern konst som inte kan beskrivas med ord.. Jag blir som en liten pojke som ser en naken flicka för första gången när jag ser den, wow.
 

fc2

Rolex
Tack Niklas

Dock kvarstår många frågor inför ett köp. En 5402 lockar mer än en 15202 men är rädd att sitta med en klocka som kommer tömma bankkontot vid en service så det gäller att göra sin hemläxa. Sedan undrar jag fortfarande varför 5402 verkar vara aningen billigare än 15202, iaf på C24.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
5402 var som A - D serie.
Gamla 15202 var from E serien dvs. någon gång mellan 1994-2000 ca..
(AP Serier har inget direkt årtal utan de kör på samma serie tills numren tar slut)

Nya 15202 kom som H serie 2012 och de gick över till I serie förra året.

Varför 5402 säljs billigare än 15202 har jag inget bra svar på.
Kanske är inte RO fantaster är vintage fantaster?
Kan bara gå till mig själv (som älskar Royal Oak) och jag köper helst skinande nytt där allt är tight och toleranserna perfekta :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Varför 5402 säljs billigare än 15202 har jag inget bra svar på.

Ni har ju redan varit inne på det men kan det vara så att servicepriserna avskräcker? Har inga exakta siffror men av vad man läst verkar det ju som att service av vintage AP kan bli ganska kostsamt. I relation till nypriset av en 15202 är ju inte servicekostnaden horribel.
 

Bluefade

Omega
Låter mycket troligt. Har också fått uppfattningen av att service av vintage AP ska vara betydligt mer kostsamt i jämförelse med de nya.
 

Whedda

Rolex
Låter mycket troligt. Har också fått uppfattningen av att service av vintage AP ska vara betydligt mer kostsamt i jämförelse med de nya.

Problemet med vintage är att delarna kostar skjortan och det alltid rör sig om kostnadsförslag.

Enda negativa aspekten med 15202 är att man i nuläget måste skicka till Brassus i Schweiz för service. Är osäker på vad stardardservice av 2121-verket ligger på men har sett kostnadsförslag på gamla 5402 på över 5000$.
 

fc2

Rolex
Problemet med vintage är att delarna kostar skjortan och det alltid rör sig om kostnadsförslag.

Enda negativa aspekten med 15202 är att man i nuläget måste skicka till Brassus i Schweiz för service. Är osäker på vad stardardservice av 2121-verket ligger på men har sett kostnadsförslag på gamla 5402 på över 5000$.


Aj, 5000$?! Sådana priser borde ta död på intresset för en klocka. Just servicekostnaden gör att jag lutar mer åt 15202 än 5402, ogillar att gå på minor när det kommer till service.
 

Whedda

Rolex
Aj, 5000$?! Sådana priser borde ta död på intresset för en klocka. Just servicekostnaden gör att jag lutar mer åt 15202 än 5402, ogillar att gå på minor när det kommer till service.

Nä det är sura pengar. Samtidigt inkluderade med största säkerhet de 5000$ flera utbytta delar. En grundservice behöver nog inte vara så mycket dyrare för 5402 än de nya 15202 eftersom det är samma verk i. Bara en mer avancerad finishering och gravering i nya 15202 med glasbaksida. Rotorn är brutal och nästan vackrare än framsidan på klockan
 

Ryttaren

Rolex
Kan man verkligen köpa läder till 15300? Frågade idag på nymans och de verkar varken ha till 14790 eller 15300!

Edit: såg nu Niklas att du köpt till din 15400. Men som jag förstår finns det endast läder till de nuvarande modellerna?


Hittade en special edition RO hos Dr Watch. Det intressanta är dock att den säljs med ett läder till 36mm boett, så det verkar finnas ändå :)


1610_4.jpg


Edit: bild på resten också...

image.jpg
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hittade denna special edition RO hos Dr Watch. Det intressanta är dock att den sälj med ett läder till 36mm boett, så det verkar finnas ändå :)


1610_4.jpg
Yes såg den och frågade om jag fick köpa endast bandet...inget svar ännu ;) bandet verkar endast vara tillverkat till specialmodellen av 14790 till pictet & cie anställda. Dvs klockan levererades med läderbandet och folk har köpt till länken.
 

Ryttaren

Rolex
Yes såg den och frågade om jag fick köpa endast bandet...inget svar ännu ;) bandet verkar endast vara tillverkat till specialmodellen av 14790 till pictet & cie anställda. Dvs klockan levererades med läderbandet och folk har köpt till länken.


Allright! Du låg steget före redan då :)

Vore grymt om du fick loss bara bandet, även om det kanske inte är sannolikt med den historien.
 
Topp