• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP Royal Oak

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vad säger att tillverkarna själva får till den bästa lösningen?

Ingenting. Och det sa jag heller inget om.

Det borde dock borga för att det är en lösning som ser drägligt ut. Men jag vet mycket väl att alla fabrikslösningar, inom alla branscher, inte är de vackraste.
 

Whedda

Rolex
Gör jag inte, ren gissning utifrån året, 1978. A eller B är det väl garanterat inte? Då borde det vara en C eller D och jag tycker 150k+ är mycket för en sådan, speciellt eftersom vi är vana med att Kaplans kör med vad de anser vara lockpriser på dessa auktioner.

Kaplans har det tufft på KS. Är det inte lockpriser så är det överprisat... :)

Av någon anledning tycker jag att de alltid verkar lägga RO högt i pris. De hade en högst medioker 14790 för något år sedan med utrop på 45k + 20% vilket då var ganska högt utan servicehistorik och toppskick.
 

Whedda

Rolex
Är väl helt sant. Tänkte mer på blivande ikoniska status som den påstås få i och med sin storlek och begränsade produktionstid.
My bad!

Till skillnad från t ex PP så producerar AP sjuhelvetes många fler klockor per år så jag tror inte det kommer vara någon större brist på 15300 pga begränsad produktionstid. De producerades ändå i ganska många år och var företagets absoluta bröd och smör under den perioden.

Men visst, det är en otroligt mycket bättre designad modell än nuvarande 15400
 

Whedda

Rolex
Tack Niklas

Dock kvarstår många frågor inför ett köp. En 5402 lockar mer än en 15202 men är rädd att sitta med en klocka som kommer tömma bankkontot vid en service så det gäller att göra sin hemläxa. Sedan undrar jag fortfarande varför 5402 verkar vara aningen billigare än 15202, iaf på C24.

En 5402 A eller B-serie är sällan billigare. Däremot är 5402 utan AP kl 6 mindre efterfrågade då skillnaden mot gamla 15202 är klart mindre och ju äldre dessa klockor är ju större är risken för en svindyr service/reparation.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Bara för att...
image.jpg
 

Floffen

Panerai
Är på jakt efter en 15300 och har i brist på annat kikat lite på C24. Vad tror ni om denna? Ser fin ut tycker jag och är enligt uppgift opolerad. Någon som handlat av denna säljare? Tar ju emot att skicka iväg 100 k helt klart dock...

image.jpg
 

Ice

Omega
Till skillnad från t ex PP så producerar AP sjuhelvetes många fler klockor per år så jag tror inte det kommer vara någon större brist på 15300 pga begränsad produktionstid. De producerades ändå i ganska många år och var företagets absoluta bröd och smör under den perioden.
Stämmer inte. Snarare tvärtom, PP tillverkar fler enheter per år än AP. Ca 50 000 mot ca 30 000 enheter per år tillverkar dom. Som referens så pumpar Rolex ut ca 1 000 000/år!
 
  • Like
Reactions: fc2

Niklas

Rolex
2-Faktor
ÄNTLIGEN!
Slutet på en över 1,5 års resa är här :D

Det var i slutet på 2013 som jag tog de första staplande stegen till ett alligator armband på min RO 15400 när jag beställde skruvar och ändlänkar från Audemars Piguet service center i London via en bekant.
Det tog ända till sommaren 2014 innan delarna kom om jag minns rätt.

Därefter påbörjades jakten på ett inlägg att skicka till ABP Paris för att de behövde sy in det i nya armbandet så att det går att para ihop armbandet med boetten.
Fick köpa och offra ett armband från AP Bands.

Och i dag så damp den sista pusselbiten ner från ABP Paris, ca 6 månader efter min första kontakt med Recep på ABP.
Enda smolket i bägaren är att skinnet har en lite för orange ton för min smak. Något som inte syntes på provbilden.
Ändå beställde jag ett annat armband från ABP innan det här för att vara säker på färgtonen.
Men att kommunicera på engelska med en fransman är ibland en utmaning.

Nåväl, jag är inte alltför besviken även fast jag hade föredragit en perfekt nyans av mellanbrun efter all denna tid.
Jag vågar inte riktigt räkna efter hur mycket detta projekt har kostat men det är nog en halv ny Tudor BB.. Typ.
Det har varit både en rolig och bitvis väldigt frustrerande resa så jag är glad att jag äntligen är i mål!
DSCN0256.JPG


Två timmar och en blodig nagel senare är armbandet på plats!
DSCN0261.JPG

DSCN0264.JPG


En ordentlig handledsbild får vänta tills dagsljuset imorgon.
DSCN0265.JPG


Nu är det åtminstone lite större variation i min Royal Oak samling :D
DSCN0268.JPG
 

Whedda

Rolex
Patek producerar ca 45 000 mekaniska ur per år. Vart fick du AP:s produktionsnummer från?
Jag syftade mest till jämförelsen mellan nautilus 5711 och Royal Oak 15300. Där kan du inte på allvar mena att tillgängligheten skulle vara större på Patek? Det senaste jag hörde var att upp emot 80% av hela AP:s omsättning består av versioner av Royal Oak.
 

Galaxy

Rolex
Faan vad sugen jag är på en RO och faan vad lång tid det kommer ta innan jag har råd att köpa en... Vad listar en 15450 på?
 

Ice

Omega
Patek producerar ca 45 000 mekaniska ur per år. Vart fick du AP:s produktionsnummer från?
Jag syftade mest till jämförelsen mellan nautilus 5711 och Royal Oak 15300. Där kan du inte på allvar mena att tillgängligheten skulle vara större på Patek? Det senaste jag hörde var att upp emot 80% av hela AP:s omsättning består av versioner av Royal Oak.

Allmänt känt att dom legat runt 30K/år i årsproduktion: https://en.wikipedia.org/wiki/Audemars_Piguet
Enligt dom själva har dom numera en årsprod på 32K/år: http://www.audemarspiguet.com/en/careers
 

Piraya

Omega
ÄNTLIGEN!
Slutet på en över 1,5 års resa är här :D

Det var i slutet på 2013 som jag tog de första staplande stegen till ett alligator armband på min RO 15400 när jag beställde skruvar och ändlänkar från Audemars Piguet service center i London via en bekant.
Det tog ända till sommaren 2014 innan delarna kom om jag minns rätt.

Därefter påbörjades jakten på ett inlägg att skicka till ABP Paris för att de behövde sy in det i nya armbandet så att det går att para ihop armbandet med boetten.
Fick köpa och offra ett armband från AP Bands.

Och i dag så damp den sista pusselbiten ner från ABP Paris, ca 6 månader efter min första kontakt med Recep på ABP.
Enda smolket i bägaren är att skinnet har en lite för orange ton för min smak. Något som inte syntes på provbilden.
Ändå beställde jag ett annat armband från ABP innan det här för att vara säker på färgtonen.
Men att kommunicera på engelska med en fransman är ibland en utmaning.

Nåväl, jag är inte alltför besviken även fast jag hade föredragit en perfekt nyans av mellanbrun efter all denna tid.
Jag vågar inte riktigt räkna efter hur mycket detta projekt har kostat men det är nog en halv ny Tudor BB.. Typ.
Det har varit både en rolig och bitvis väldigt frustrerande resa så jag är glad att jag äntligen är i mål!
DSCN0256.JPG


Två timmar och en blodig nagel senare är armbandet på plats!
DSCN0261.JPG

DSCN0264.JPG


En ordentlig handledsbild får vänta tills dagsljuset imorgon.
DSCN0265.JPG


Nu är det åtminstone lite större variation i min Royal Oak samling :D
DSCN0268.JPG
Imponerande engagemang….!
 
Topp