• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP som inte går att dra upp!?

KenKun

Patek
2-Faktor
Håll er borta från batteri-AP!
10. Stay away from a RO Quartz as changing the battery is something that needs to be done every 2-3 years. To change the battery you need to disassemble the whole watch. Remove the bezel, dial, hands, crown, etc. to access the movement and then replace the battery. If done by an independent there are a ton of things that can go wrong. Then again you will need to have AP do it and it gets really pricey even when it's just a battery change as they will still force you to do a periodic service.
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håll er borta från batteri-AP!
10. Stay away from a RO Quartz as changing the battery is something that needs to be done every 2-3 years. To change the battery you need to disassemble the whole watch. Remove the bezel, dial, hands, crown, etc. to access the movement and then replace the battery. If done by an independent there are a ton of things that can go wrong. Then again you will need to have AP do it and it gets really pricey even when it's just a battery change as they will still force you to do a periodic service.
Det beror på, det finns batteri-AP där boettlocket går att ta bort.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
15300 rules!:D
Ibland måste dock det kollektiva AP-ägarskapet skicka på någon ett skumt exemplar för att hålla serviceavdelningen på tårna, och något för oss andra AP-ägare att tyst och för oss själva, tacka högre makter inte var ett fel som drabbade oss!;)
Bara otur att din lott kom upp som ex för att vi andra skall må bra och vara nöjda med vårt köp!;)
Seriöst, hoppas det löser sig på bästa sätt!:)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
15300 rules!:D
Ibland måste dock det kollektiva AP-ägarskapet skicka på någon ett skumt exemplar för att hålla serviceavdelningen på tårna, och något för oss andra AP-ägare att tyst och för oss själva, tacka högre makter inte var ett fel som drabbade oss!;)
Bara otur att din lott kom upp som ex för att vi andra skall må bra och vara nöjda med vårt köp!;)
Seriöst, hoppas det löser sig på bästa sätt!:)

Det är lugnt. Jag har i förväg fått förklarat för mig vad AP går för om man har otur. Har dessutom fått den bästa hjälp man kan få vad det gäller service. Självklart hade man hoppats på att slippa detta men en nyservad AP är inte så dumt :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Om den gick från skruvbar till icke skruvbar borde något gått fel? Kan vara nyttigt att få reda på iaf.

Du har rätt. Undra om man får tillbaka kronan och halsen? Vad jag kan minnas så såg gängorna ganska tunna ut. Det var inte kronan och halsen som gjorde att kronan inte gick att skruva in utan det var helt enkelt trögt som fan att dra upp klockan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du har rätt. Undra om man får tillbaka kronan och halsen? Vad jag kan minnas så såg gängorna ganska tunna ut. Det var inte kronan och halsen som gjorde att kronan inte gick att skruva in utan det var helt enkelt trögt som fan att dra upp klockan.
Då låter det mycket udda att du skulle byta ut dem? Aja, hoppas du får en vettig förklaring senare. Gängorna på AP är mycket finare är på Rolex så det är lättar att felgänga, iaf på de jag haft.
 

Ryttaren

Rolex
Det första som hände med min 14790 var att kronan lossnade. Nymans västerås gjorde dock ett blixtjobb. Mindre än en vecka och 1700:- så var det fixat. Och då beställdes ändå krona och ny packning från fabrik.
Men den är ömtålig det är klart. Var inte van vid att dalta med en klocka utan drog upp som jag skulle gjort med en Rolex.
 
Topp