• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP vs. AP vs. Daytona

M021

Rolex
2-Faktor
Har luftat lite frågor tidigare ang AP ROO diver / AP ROO Chronograph,trodde jag kommit lite längre i mitt resonemang men sprang på lite frågetecken häromdagen,

AP Divern tilltalar mig med den stilrena urtavlan och den inre bezelringen, och 3120 verket, enda problemet är en väntetid på ca 1 år även om man skulle lyckas dra i ett par trådar..

Därför började jag snegla på kronograferna, dom har ju sin charm helt klart, pandan bl många andra, MEN, här hittar vi ett 3126/3840 verk, kort och gott ett 3120 med en "piggyback" kronograf, från Dubois Depraz

Helt plötsligt känns då t ex 116515LN som ett bättre kronograf val, alt 116509 med sina 4130 urverk,

Må låta virrig och kinkig men helt plötsligt känns det som det är Divern som gäller, och om man ska investera i en kronograf då sikta på en Daytona eller något panna motsvarande.

Vad säger den breda massan om herrns utlåtande?
 

JayJay

Rolex
Låter som ett logiskt tänk. Jag håller med dig. Men om det verkligen är divern du vill ha så är det väl bara att ställa sig i kö. Blir ju en extra tillfredsställelse när den väl är på armen.
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Jag är då ingen expert på detta, men en Daytona är inte direkt samma stil som en AP, den ter sig relativt mycket mindre än AP varianterna. Så frågan är väl mer, väljer du klocka baserat på urverk eller stil? (Jag fick intrycket att utverket var relativt viktigt i dina funderingar)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte om det enbart är nya klockor du vill ha. Har sett ett par AP divers hos några Danska handlare. Brukar väl inte vara det billigaste kanske men du slipper vänta..;-)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Har luftat lite frågor tidigare ang AP ROO diver / AP ROO Chronograph,trodde jag kommit lite längre i mitt resonemang men sprang på lite frågetecken häromdagen,

AP Divern tilltalar mig med den stilrena urtavlan och den inre bezelringen, och 3120 verket, enda problemet är en väntetid på ca 1 år även om man skulle lyckas dra i ett par trådar..

Därför började jag snegla på kronograferna, dom har ju sin charm helt klart, pandan bl många andra, MEN, här hittar vi ett 3126/3840 verk, kort och gott ett 3120 med en "piggyback" kronograf, från Dubois Depraz

Helt plötsligt känns då t ex 116515LN som ett bättre kronograf val, alt 116509 med sina 4130 urverk,

Må låta virrig och kinkig men helt plötsligt känns det som det är Divern som gäller, och om man ska investera i en kronograf då sikta på en Daytona eller något panna motsvarande.

Vad säger den breda massan om herrns utlåtande?

Jag är väldigt nöjd med min 116515LN, det är en mer klassisk klocka än ROO om du frågar mig. Att det skulle vara 1-års väntetid på divern verkar konstigt, låter som ett uttalande från Nymans. Har sett den på flera ställen dock inte i Sverige, men ska man köpa en så pass dyr klocka så kan man ju lika gärna ta flyget till London och köpa den på Heathrow där den dessutom blir betydligt billigare än i Sverige och utan "väntetid".
 

Sond

Patek
Personligen tycker jag Daytonan går före. Mer klassisk och mer djup i den. Och den utstrålar något annat än AP. Inget fel på AP men Daytona är något verkligen utöver det vanliga. Idag tycker jag AP börjar ta över den roll Rolex hade förr. Bärs för ofta enbart som en statussymbol. Det betyder inte att jag tycker KS medlemmar hör till den skaran.
 
  • Like
Reactions: rzc

POO

Panerai
Den "vanliga" RO chronon ligger imho närmare daytonan och är riktigt fin. Ett betydligt bättre val än offshoren tycker jag.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Jag är väldigt nöjd med min 116515LN, det är en mer klassisk klocka än ROO om du frågar mig. Att det skulle vara 1-års väntetid på divern verkar konstigt, låter som ett uttalande från Nymans. Har sett den på flera ställen dock inte i Sverige, men ska man köpa en så pass dyr klocka så kan man ju lika gärna ta flyget till London och köpa den på Heathrow där den dessutom blir betydligt billigare än i Sverige och utan "väntetid".

Har du någon hemsida eller likn. för handlarna på Heathrow? Känns som det får bli en diver alt en Daytona, gillar båda och tror mig kunna bära upp båda, dessa är enligt mig aningen mer tidlösa än kronograferna. Har aldrig heller fastnat för dom mer pumpade versionerna, tanken är att denna ska bli dyrgripen/keepern, men som ni vet är alltid nästa klocka keepern...

Förresten, hör av dig när du vill flippa 116515LN ;)!

Har ni några konkreta tips på bra andrahands handlare?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Vanliga RO chrono är riktigt fin, ger en mer framträdande look på armen jämfört med daytonan. Här provar jag den bredvid min dåvarande 116520

F1D40CE4-FD7C-4F8F-B43F-34EBECA8F3B9-14991-00000B3909C64B15_zpsa2865222.jpg
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Har du någon hemsida eller likn. för handlarna på Heathrow? Känns som det får bli en diver alt en Daytona, gillar båda och tror mig kunna bära upp båda, dessa är enligt mig aningen mer tidlösa än kronograferna. Har aldrig heller fastnat för dom mer pumpade versionerna, tanken är att denna ska bli dyrgripen/keepern, men som ni vet är alltid nästa klocka keepern...

Förresten, hör av dig när du vill flippa 116515LN ;)!

Har ni några konkreta tips på bra andrahands handlare?
Haha då får du vänta läääänge, den stannar! ;)

Butikerna på Heathrow är http://www.watches-of-switzerland.co.uk/ och http://www.mappinandwebb.com/ WoS har AP, båda har Rolex.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Vanliga RO chrono är riktigt fin, ger en mer framträdande look på armen jämfört med daytonan. Här provar jag den bredvid min dåvarande 116520

F1D40CE4-FD7C-4F8F-B43F-34EBECA8F3B9-14991-00000B3909C64B15_zpsa2865222.jpg

Förstår vad du menar, därför jag kikar på rosevarianten vad gäller daytonan, de poppar självklart ut lite extra. RO'n såg riktigt schysst ut, slog du till;)?
 
Topp