Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

App för att mäta precision?

Diskussion i 'Diskussion' startad av fredtiger, 31 maj 2013.

1. fredtiger
    Trådstartare

fredtiger Stadsbo

Om jag inte helt missminner mig så har jag läst något inlägg om appar för att mäta precision i klockor? Antingen har jag druckit en whiskey för mycket, eller så är det min begränsade kreativitet som hämmar mitt tänkande. Här gäller ett exkluderande eller, dvs. en och endast en utan utsagorna kan vara sann eftersom alltför mycket whiskey skulle öppna de kreativa portarna på vid gavel... :rolleyes:

Nu till frågan; hur i allsin dar kan en sådan app tillföra något av värde? Att stämma av klockan mot mobiltelefonen som hämtar tiden från nätoperatören måste väl vara fullt tillräckligt (eller vilken tillförlitlig tidkälla som helst)! Vad är jag missat? :banghead:

Sitter med en nyservad klocka på armen som än så länge verkar hålla tiden bra, men en djup oro gnager inombords...

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Man vill ju VETA EXAKT, inte utgå ifrån att mobilen går rätt. Jag använder appen Emerald time. Den synkar mot flera atomur.

fredtiger gillar detta.
  3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Om man skall mäta exaktheten vill jag göra det över flera dar och då funkar jämförelse med Greenwich mean time bra för mig. Bara att synka före och efter och räkna ut snittavvikelsen för aktuell tidsperiod.
    http://wwp.greenwichmeantime.com/

fredtiger gillar detta.
  4. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Appen twixt funkar väl bra tycker jag. Fota klockan, appen mäter tiden för fotot mot atomur. Vänta ett dygn, fota klockan igen och simsalabim så får man ett värde.

fredtiger gillar detta.
  5. Sulan

Sulan Guest

fredtiger gillar detta.
  6. fredtiger
    Trådstartare

fredtiger Stadsbo

Det var ungefär så jag tänkte, men förutsatte att 3g nätet ligger på exakt tid.

7. fredtiger
    Trådstartare

fredtiger Stadsbo

Ok, teknik har sin charm (ibland!). Den här måste jag testa!:D

8. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Ledsen men tiden kommer aldrig bli exakt på en hemsida pga svarstider och uppdateringsfrekvens. Öppna i fler fönster så kan du se att de ofta diffar på +-3sek.

9. _z_

_z_ Stadsbo

Använder en app som går mot atomur och klockan jag kollat nu sen jag köpte den för lite över en månad sen ligger konstant på +3/dygn så jag litar nog på min mobil trots svarstider & dylikt.

Annorlunda med datorn då eller?

SGS3 via Tapatalk.

10. _z_

_z_ Stadsbo

Lita aldrig på nätoperatören! Kan diffa några sekunder hit & dit per dygn för dom som sköter det och nån minut för vissa.

Skaffa en app som tar emot från atomur och jämför eller ring fröken ur, henne kan man lita på ;)

SGS3 via Tapatalk.

11. Rico

Rico Stadsbo

Det förutsätter att klockan går väldigt jämnt, dvs med samma avvikelse varje dag, och det gör den inte nödvändigtvis.

12. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Det var därför jag skrev "Om man skall mäta exaktheten vill jag göra det över flera dar" :)

13. calzone

calzone Biskop

vilken app andvänder du ?

14. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Bara jag som ringer fröken Ur?? Exakt tid varje gång och lite semi-erotisk mänsklig kontakt samtidigt... :)

15. mace

mace Stadsbo

Har testat twixt. Funkar rätt bra, kruxet är att hålla tungan rätt i munnen när man ställer in sista sekundvisaren och kompensera för att msn inte hållit kameran 100 % rätt (vilket är omöjligt). Tiden specas i sekundläget och det är bara att jämföra med bilden.

Värt pengarna? Nja, kanske.

16. Rico

Rico Stadsbo

Det jag menar är att snittavvikelsen kan skilja sig markant från den faktiska. Är den -40 en dag och +40 nästa så går den i snitt förbannat fint, men i verkligheten förbannat ojämnt och har nog servicebehov...

Det beror givetvis på målsättningen med mätningen också förstås.

jabla gillar detta.
  17. _z_

_z_ Stadsbo

Navy clock, på android då.

SGS3 via Tapatalk.

18. calzone

calzone Biskop

Funkar den appen på iphone ?

19. _z_

_z_ Stadsbo

Du får söka på appstore, annars så bör du hitta nån annan om du söker på typ atomic clock.

SGS3 via Tapatalk.

Mårtenssons ur Brookfield