• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Apple är övertygade att de kommer sänka Schweiz med sin smartklocka...

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
.. Och det säger en hel del om Apple som företag... :facepalm:

2.jpg
 

leicaphile

Panerai
Det är lite skillnad på något Apple officiellt säger och något som en av deras anställda ryktats säga rapporterat vi NY Times...
 

DrDre

Patek
Vi får helt enkelt vänta och se vem som får rätt. Ingen vet ju hur smart watches kommer att utvecklas. Något oumbärligt, eller bortglömt inom ett månader?
 

David

Bödeln
Det jag mest retar upp mig på är att nu när Apple släppt en smartklocka så är det helt plötsligt nu något banbrytande.. I vanlig ordning.

I vanlig ordning är det så att det är först när Apple släpper sin version som det blir något att ha.

Det gäller datormusen, fönstersystemet, mp3-spelaren, smarttelefonen och surfplattan. Nu även klockan.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Mer nyanserad analys:

http://www.huffingtonpost.com/ryan-raffaelli/apple-watch_b_5823842.html

"The Apple Watch introduces the concept of wearing a watch to many of Apple's 18 to 35 target market. If it takes off, it is likely that these buyers will eventually consider purchasing other types of watches for events later in life. Talk to any Swiss watch executive today and they will tell you many of their best clients started out collecting Swatches in the 1980s, but eventually started purchasing more expensive brands such as Rolex, Blancpain, Breguet, or Audemars Piguet later in life. Like the Swatch, it is quite possible that the Apple Watch could spark a new generation of watch aficionados and collectors."
 

Bodén

Panerai
Oberoende av Apple watch så tror jag marknaden för exklusiva klockor peakar just nu. Intresset har fullkomligt exploderat de senaste åren är min känsla, och kanske Apple watch kan vara en av faktorerna som får intresset att dämpas något.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
I min ögon är den mer en gadget än en klocka.

Säg mig; Hur många av oss bär klockan primärt för att hålla koll på tiden? Således tror jag inte att de konkurrerar på samma marknad.

Beware Ur&Penn!
 
D

Deleted member 1154

Guest
Kan inte apple-klockan bidra till en "klock-hype" folk börjar använda klocka igen och efter 1 år med appleklocka vill man ha en "riktig" klocka .... Sen som sagt är ju apple-klockan mer en digital device inte en "klocka" för tisdvisning i första hand...

Och vad händer om Apple släpper en klocka med inbyggd apple-pay, vips så är kreditkortet i fara...
 

Hugii

Audemars
Bara vänta tills kenny west och jussi bieber fotas med en smartklocka.

och..? bryr du dig oxå om vad de har på handen? de kan vara trendsättare men deras fans blir oxå vuxna :)
det är stor skillnad på att ha en hi-tech klocka och en accessoar.... exklusiva klockor har varit mer hotade (enligt mig) av vanliga quartz-klockor men ändå överlevt. vem kommer orka läsa en tidning eller skriva mail på en klocka? säger sig självt...

men skulle bli kul att se den första samlingen :) en trio med smarta klockor :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
det enda som kommer att hända är att hippsters och kidsen köper dem. parfymklockor som gant o armani kommer att tappa försäljning. priserna på 50-60 tals omega seamaster kommer att att gå ner till normala nivåer...
 

David

Bödeln
Kan vi vara överens om att Hodinkee brukar ha rätt bra koll på klockor? Bra.

Den stora behållningen här är precis det jag tänkte när jag såg presentationen, armbanden och länkarna är grymma, och mycket i övrigt är bra också, även ur ett klockperspektiv:

http://www.hodinkee.com/blog/hodinkee-apple-watch-review

Det som är speciellt med den här produkten är att de gör en i guld. Solitt guld. Jag sätter pengar på att den inte kommer att kosta en krona under 79999 kr, och kommer därmed snabbt att bli en statuspryl.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag tror inte det kommer vara ett hot mot riktiga klockmarknaden.
De som kommer köper dessa kommer vara folk som aldrig bär klocka annars/dom som bär parfym klocka, och dom som faktiskt bär riktiga klockor och köper denna kommer nog knappast sälja sina riktiga klockor bara för det.

Med det sagt, ingenting jag någonsin kommer sätta på mig. Ingen chans. Ser urlöjligt ut och jag har helt seriöst ingen aning vad dom ens är bra för.
Min klocka, är ett mikromekaniskt mästerverk på min arm vilket bara det, även om tekniken är hundratals år gammal, är helt fantastiskt. Precisions arbete in i den minsta detalj, handarbete så det heter duga.
Nu må Rolex vara massproducerat och likvärdigt med en Volvo, men det är fortfarande mycket mer exklusivt i den meningen att det är välarbetat än den där robot-serieproducerade grunkan.
Jag vill att ett mästerverk ska pryda min arm. Ett mästerverk vars alla urmakare inblandade har kunnat luta sig tillbaka i stolen och tänkt att "Fan vilket bra jobb jag har gjort" och inte en robot som kör samma sekvens 1000 gånger i minuten per automatik.

Men för oss klockälskare, som tänker i samma banor så kommer denna klocka knappast förstöra marknaden. Det tvivlar jag starkt på. Kanske blir så att det ger den en boom.
Men, en löjlig pryl ur mitt perspektiv, ingenting för mig.
 
Topp