• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Apple är övertygade att de kommer sänka Schweiz med sin smartklocka...

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Med tanke på hur snabbt teknikutvecklingen går, är det verkligen någon som tror att smarta klockor är här för att stanna? HMI'et (man-maskin interfacet) är ju starkt begränsad pga den lilla skärmen. Jag tror att dom bara blir en parantes i teknikhistorien precis som det mesta inom detta område.
 
Intressant debatt det blev, -kul!


Tror säkert att Apple kan konkurrera ut en del Ur & Penn klockor. Kanske även en del "riktiga" klockor i de lägre prisklasserna. Precis som quarts klockan konkurrerade ut en del automatiska urverk. Men det finns fortfarande många av oss som tycker alldeles för mycket om känslan med ett mekaniskt verk. Hor många Smart watches från idag tror ni kommer att vara eftertraktade om 20-50 år?

Nej självklart så kommer inte smartklockorna helt att konkurrera ut t.ex. Rolex men att de kommer att ta marknadsandelar från "vanliga" klockmarknaden tror jag absolut, precis som du skriver.
Och sen kvarstår ju att se hur de utvecklas.. Hur ser en smartwatch ut om 20-50 år? (Hur såg en mobil ut för 10 år sen?) Självklart kommer vi inte att köpa vintage Apple från 2015 om 20 år men troligt är att smartklockorna då är ordentligt mycket bättre (och populärare) än nu..
Men vem vet, om 10 år så kanske man går runt med en mini-dator på ena armen och bratte på den andra.. Min farhåga är dock att om den mini-datorn visar tiden (förutom alla andra funktioner den kanske har) så är det nog ganska många som nöjer sig med det och inte väljer att lägga en massa pengar på att ha en bratte eller rolle också..

Jag hoppas ju att jag har fel men om jag var ägare till, eller marknadschef på ett klockföretag i låg- eller mellansegmentet så skulle jag nog börja bli lite byxis nu... Och det är väl också därför som vissa stora etablerade klockföretag redan börjat komma med egna smartklockor, -de vill inte hamna på efterkälken helt enkelt..
 

horologium

Omega
2-Faktor
Intressant tråd det här så jag skriver en kort kommentar om mina tankar trots att tråden är gammal...

Jag tror absolut att de nya smartklockorna kommer att skapa problem för den traditionella klockindustrin. I början när de kom så var det väl mest s.k. "early adopters" som köpte dem men i takt med att de blir snyggare och bättre (mjukvara, batteriteknik o.s.v.) så tror jag att de kommer ta stora marknadsandelar från den traditionella klockindustrin. Självklart kommer det alltid att finnas kvar folk som är insnöade på mekaniska klockor och hela den branschen kommer ju självklart inte att dö ut men däremot så tror jag att många klockföretag kan få det tufft framöver. Och då är ju frågan om vad som händer med priserna på mekaniska klockor om efterfrågan minskar. Om man tänker på begagnat- och vintage-marknaden för mekaniska ur om 15-20 år så tror jag att det kommer se annorlunda ut än idag. Visst kommer det säkert att finnas vissa märken, modeller och specialutgåvor som man kommer att få slanta en hel del för men jag tror att de kommer att vara färre och jag tror att det kommer att vara färre som är villiga att slanta för dem. Eller för att sammanfatta det hela; jag skulle aldrig köpa en riktigt dyr klocka idag och se det som en investering för framtiden, -bättre då att köpa den för att man tycker om den och med vetskap om ett kraftigt värdetapp.

Så tror jag, vad tror ni?

Intressant är ju att det verkligen inte är första gången som mekaniska klockor räknats ut. Först när de enkla kvartsuren kom och senare när dessa fick smarta funktioner. Själv hade jag en kort period en Casio med miniräknare och drömde om en Seiko med inbyggd TV. Samsung och Apple kommer självfallet konkurrera med Garmin och Casio och användas för träning etc. men när det gäller mekaniska ur kommer nog intresset från något som en dator på armen inte kan fylla.

Det här kräver en bild :)
b176648.png
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Det är självklart en risk men jag hoppas att tillverkarna inser att hårdvaran måste gå att uppgradera.
Inser??? Apples affärside är ju att kränga en ny iPhone varje 3-4 år (och på det tjänar dom ju STORA pengar). Ingen tidigare modell har ju kunnat uppgraderas till den senaste. Varför skulle det bli annorlunda med deras klockor ? Samsung är ju inte annorlunda. Alltså, samtliga smartklockor som säljs idag kommer att vara oanvändbara i dec 2020. Helt osäljbara. Värde = noll.
 
Med tanke på hur snabbt teknikutvecklingen går, är det verkligen någon som tror att smarta klockor är här för att stanna? HMI'et (man-maskin interfacet) är ju starkt begränsad pga den lilla skärmen. Jag tror att dom bara blir en parantes i teknikhistorien precis som det mesta inom detta område.

Där har du ju faktiskt en riktigt intressant infallsvinkel! Att teknikutvecklingen går så fort så att smartklockorna inte själv hinner med utan bara blir ett kort kapitel... Frågan är ju vad som då kommer istället..
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Inser??? Apples affärside är ju att kränga en ny iPhone varje 3-4 år (och på det tjänar dom ju STORA pengar). Ingen tidigare modell har ju kunnat uppgraderas till den senaste. Varför skulle det bli annorlunda med deras klockor ? Samsung är ju inte annorlunda. Alltså, samtliga smartklockor som säljs idag kommer att vara oanvändbara i dec 2020. Helt osäljbara. Värde = noll.
Speciellt inte för Apple där affärsidén är att sälja ren hårdvara och där mjukvara och liknande är en parentes. Det är mer sannolikt att t.ex. Google skulle sälja uppgraderbara produkter men kostnaden i form av storlek etc. är nog för stor för att det ska vara gångbart. Dessutom, varför skulle man erbjuda uppgraderbara alternativ? Konsumtionssamhället bygger ju inte på återanvändning utan på just konsumtion och att kunna kränga en helt ny produkt till fullpris är såklart attraktivare än att kränga en liten reservdel med uppgradering.

Men det är ju klart, om det blir produkter som Google glass eller liknande där tiden flyttar in i synfältet, då blir jag mer orolig för den mekaniska klockans framtid. Det blir ju absurt att kolla tiden på handleden om man ser tiden konstant i synfältet oavsett.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Inser??? Apples affärside är ju att kränga en ny iPhone varje 3-4 år (och på det tjänar dom ju STORA pengar). Ingen tidigare modell har ju kunnat uppgraderas till den senaste. Varför skulle det bli annorlunda med deras klockor ? Samsung är ju inte annorlunda. Alltså, samtliga smartklockor som säljs idag kommer att vara oanvändbara i dec 2020. Helt osäljbara. Värde = noll.
Jag avsåg de tillverkare som i dag producerar kvalitetsur, som Rolex, Breitling mfl, inte Apple.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Intressant är ju att det verkligen inte är första gången som mekaniska klockor räknats ut. Först när de enkla kvartsuren kom och senare när dessa fick smarta funktioner. Själv hade jag en kort period en Casio med miniräknare och drömde om en Seiko med inbyggd TV. Samsung och Apple kommer självfallet konkurrera med Garmin och Casio och användas för träning etc. men när det gäller mekaniska ur kommer nog intresset från något som en dator på armen inte kan fylla.

Det här kräver en bild :)
b176648.png
Precis! Det är "lågbudgetmärken" som Casio, Seiko, Citizen och allt vad de heter som eventuellt kan få problem när de yngre köper en smart watch istället för en mekanisk.

Minns själv hur upphetsad man blev av digitala klockor. De var såååå häftiga :D
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag kränger en hel del Apple Watches i jobbet (knegar elektronikbranchen) och jag kan ärligt säga att de som köper den och bär den inte är sådana som skulle köpa mekaniska urverk i vilket fall. Apple Watchen ersätter oftast Ur & Penn-klockan och ligger ju faktiskt i samma prisklass (1000-5000kr). Jag spår en rätt god marknad för Apple Watch, åtminstone de närmaste fem-tio åren. Detta iom telefonernas vandring mot större och större skärmar och de trådlösa hörlurarnas snart totala dominans. Med en Apple Watch kan du låta bronto-mobilen ligga i fickan/väskan men ändå ha koll på SMS, mail, telefonsamtal osv.

Personligen föredrar jag rent filosofiskt Apple Watch framför konkurrenterna då den faktiskt _inte_ ser ut som en klocka. Den ser ut som en Apple-produkt vilket är precis vad det är. Då har jag betydligt svårare för Samsungs varianter som ändå försöker se ut som en "vanlig" klocka.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Först och främst, BRA diskussioner i den här tråden. Högt i tak och sakligt, gillar't! Hoppas att jag kan bibehålla den höga nivån.

Jag kan inte riktigt se att när användarbeteendet ändras mer och mer för mobiltelefoner där skärmarna blir större och större för att vi surfar och konsumerar nöje och information, vi skulle vilja gå i motsatt riktning och återigen gå tillbaka till frimärksskärmar på armen.
Jag är övertygad om att målet för Apple inte är att man ska surfa på handleden. Hade det varit tanken så hade Safari funnits på Apple Watch från första början. Apple förstår att ingen vill tafsa runt på 38 eller 42 mm.
Att ständigt vara uppkopplad och hänga med i vad polarna gör är något som går över med åldern. Man lär sig att uppskatta IRL och det gör inget om man inte hinner klicka "gilla" först av alla.
Jag håller med, men samtidigt inte. Jag skulle vilja omformulera ditt resonemang. När man blir äldre blir man bättre på att filtrera sina flöden, det är inte viktigt att vara först, det är inte viktigt att vara up to date varje sekund. Kan bara se på mig själv, jag filtrerar bort oändligt mycket information som jag inte tycker är relevant, sådant jag tog in allt av som yngre.
På 20 år får man alltså köpa fem Apple Watch varav man fått slänga fyra. Folk blir idiotförklarade för att dom köper en dyr mekanisk klocka. Det är snarare Apple watch-köparna som borde idiotförklaras, det kostar ju mer i längden.
Har du räknat med service här? Det går inte att bara shoppa mekaniskt och sedan inte serva dem.
Batterier (Vem fan vill ladda sin klocka var och varannan dag?)
Jag har aldrig sovit med någon av mina mekaniska klockor (eller jo, ska villigt erkänna att Submarinern fick sova med mig de första dagarna jag ägde den...), de ligger på bordet bredvid sängen. Precis som min Apple Watch gör, eller den sitter snyggt i ett ställ - med laddare. Något som behövs göras varannan dag ungefär.
Jag kränger en hel del Apple Watches i jobbet (knegar elektronikbranchen) och jag kan ärligt säga att de som köper den och bär den inte är sådana som skulle köpa mekaniska urverk i vilket fall.
Nu är jag bara en person, kanske undantaget som bekräftar regeln. Jag gillar mekaniska (och andra, men fokus på mekaniska) klockor så mycket att jag drog igång en hel site om det (läs: klocksnack.se) :). Jag bär glatt min Apple Watch på handleden.

Som slutkläm citerar jag mig själv från min recension av Apple Watch ( https://klocksnack.se/threads/apple-watch-sport-och-apple-watch.38509/ ):
Jag tror att funktionsklockor som Garmin, Suunto osv. kommer få det lite kärvt. Jag tror inte att premiummärken som Rolex, AP, PP, Panerai osv. behöver oroa sig värst mycket. Varför nämner jag inte Omega, tänker ni? Jo, för att det skulle inte förvåna mig om Omega kommer på att de måste vara med i smart watch-racet (som Tag Heuer ungefär) ...och kastar sig handlöst in i leken. Jag tror inte att det kommer bli bra om det händer.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det sista tror jag inte lär hända med tanke på att Omega uppenbart bestämt sig för att konkurrera med Rolex (säger dock inget om huruvida de är "där" än idag). Men men, fel kan man alltid ha :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Som sagt, "Telefonen visar tiden - klockan visar mannen".

Edit: jag tycker AW är kalasbra, men de är inte samma pryl som ett mekaniskt ur. Lite som att jämföra en bil med en MC. Hotet för de dyrare uren är som sagt inte stort. Men för intresserade modemedvetna personer som har en "vanlig" klocka är det ett starkt alternativt med både tekniska funktioner och "image".
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det sista tror jag inte lär hända med tanke på att Omega uppenbart bestämt sig för att konkurrera med Rolex (säger dock inget om huruvida de är "där" än idag). Men men, fel kan man alltid ha :)
Då ber jag att få önska dem lycka till. Lär gå ungefär lika bra som när Volvo ska bli en premiumbil...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Då ber jag att få önska dem lycka till. Lär gå ungefär lika bra som när Volvo ska bli en premiumbil...
Jag skulle kunna skriva något lika barnsligt tillbaka men jag biter mig i läppen och konstaterar istället att du är antingen osaklig eller okunnig.

Förmodar att Rom byggdes på en dag också hm? :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle kunna skriva något lika barnsligt tillbaka men jag biter mig i läppen och konstaterar istället att du är antingen osaklig eller okunnig. Förmodar att Rom byggdes på en dag också hm? :)
Det var inte meningen att trampa någon Omega-ägare på tårna. Men jag har hört så många företag säga att de ska bli ett premiummärke inom olika branscher och det är inte riktigt så enkelt som att bara vilja det. Om det ens är möjligt så tar det tid, väldigt lång tid, speciellt inom etablerade branscher som funnits under en lång tid. Men vi kan väl stämma av om 15-20 år ;)
 

sir alex

Panerai
Mitt största problem är designen och i andra hand användningsområdena.
Skulle det utvecklas till ett hyfsat tunnt band som man skulle kunna bära runt handleden likt en italienare så skulle det fungera som en rolig och snygg accessoar. Då skulle jag eventuellt kunna fundera på att skaffa en "smart strap" ifall samhället och tekniken går mot att man kan betala i kassan, låsa upp bilen osv med den.

Fast egentligen går allt sådant lika bra med mobilen så det känns som att användningsområdena för allt detta har hittats på efter att själva AW:en togs fram. Apple känner säkert krav från sig själva och aktieägarna att de ska komma med nya fantastiska lösningar som ska revolutionera samhället men denna gång blev slutresultatet ljummet.
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det var inte meningen att trampa någon Omega-ägare på tårna. Men jag har hört så många företag säga att de ska bli ett premiummärke inom olika branscher och det är inte riktigt så enkelt som att bara vilja det. Om det ens är möjligt så tar det tid, väldigt lång tid, speciellt inom etablerade branscher som funnits under en lång tid. Men vi kan väl stämma av om 15-20 år ;)
Du menar alltså att Omega inte är ett premiummärke idag? Omega är det enda företaget idag som har produktionskapacitet och teknisk kapacitet att utmana Rolex i det segmentet. Jag är rätt säker att du är den enda som lever i inbillningen att Omega planerar att göra det på en vecka.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Du menar alltså att Omega inte är ett premiummärke idag? Omega är det enda företaget idag som har produktionskapacitet och teknisk kapacitet att utmana Rolex i det segmentet. Jag är rätt säker att du är den enda som lever i inbillningen att Omega planerar att göra det på en vecka.
Seså inte bråka om äpplen och päron nu pojkar!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
...
Har du räknat med service här? Det går inte att bara shoppa mekaniskt och sedan inte serva dem.
..
Ja, jag har tänkt på det. Vad kostade Submariner 1995 och vad får man för den idag ? Minus några servicar förstås. Men vi vet ju inte värdet på dagens Submariner om 20 år. Men jo, tror ändå det blir klart billigare.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Du menar alltså att Omega inte är ett premiummärke idag? Omega är det enda företaget idag som har produktionskapacitet och teknisk kapacitet att utmana Rolex i det segmentet. Jag är rätt säker att du är den enda som lever i inbillningen att Omega planerar att göra det på en vecka.
Ja, det är precis vad jag menar. Omega är som Volvo, en bra tillverkare men inte på samma nivå som Rolex mfl.

Vart skrev jag att de skulle göra det på en vecka? :bored:
 
Topp