• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Apples guld-klocka repas mindre

nissehult

Patek
2-Faktor
I en intervju med Apples chefs-designer, Jony Ive, så säger han att i Apples guld så sitter elektronerna tätare vilket gör deras guld hårdare...

"Ive explains how the molecules in Apple gold are closer together, making it twice as hard as standard gold. And, in case you were wondering, Apple's cold-forged steel is 40 per cent more durable than regular steel."​

Innan ni sätter eftermiddagsfikat i halsen så kan det hela vara en lite mer oteknisk beskrivning av en form av keramiskt guld som de Apple har en patentansökan för. Inget för KS hard-core guld-älskare kanske, men möjligen något för de som inte vågar bära guld pga rep-risken...

Säga vad man vill om smarta klockor, men det känns som att Apple tillför lite roliga uppfinningar till branschen - så som materialet och klockbandsbytarmekanismen. Apple förväntas lansera klockan ikväll.
 

Pistol_Pete

Panerai
Om Apple lanserar en rund klocka om något år kan det bli en träningsklocka jag köper.

Det enda jag gillar nu är de metallband som har visats upp.
 

Pistol_Pete

Panerai
Apple Watch blir en succé. Förta smarta klockan som inte ser ut som en plastpåse. Kommer inte köpa en, men ska bli kul att klämma på dom olika "modellerna".
Agreed!

Det är som första iPodden eller iFånen: En bra idé som säkert kommer att slå men det är nog klokast att vänta till 2:a generationen av produkten.
 

bionicbeagle

Friends of KS
Haha, sant!
Kan tänka mig att en ny äppleklocka, (generation 1.0) i obruten förpackning kommer vara mycket värdefull om 20-25 år...


Eventuellt för någon som samlar på kuriosa...

Jag är själv tekniknörd och stor fan av Apple (halkade in på mekaniska klockor efter att ha forskat lite på Apple Watch :)), men jag måste säga att jag är lite undrande inför en smartwatch av guld. Om du köper en mekanisk guldklocka så kan du åtminstone trösta dig med att den förmodligen skulle kunna fungera tills du går i graven, men med en smartwatch kan du nästan vara helt säker att den inte längre supportas av Apple om sisådär tre år eller så.

Så om fem år kommer du mao ha en bit "guld" och glas.
 

CLT

Rolex
Eventuellt för någon som samlar på kuriosa...

Jag är själv tekniknörd och stor fan av Apple (halkade in på mekaniska klockor efter att ha forskat lite på Apple Watch :)), men jag måste säga att jag är lite undrande inför en smartwatch av guld. Om du köper en mekanisk guldklocka så kan du åtminstone trösta dig med att den förmodligen skulle kunna fungera tills du går i graven, men med en smartwatch kan du nästan vara helt säker att den inte längre supportas av Apple om sisådär tre år eller så.

Så om fem år kommer du mao ha en bit "guld" och glas.
Ändå fast tekniken går framåt så kommer den ju att gå att använda om 5 år. Finns ju reservdelar till den första iPhonen fortfarande så ser inget problem med det.
 

jhm

Panerai
Eventuellt för någon som samlar på kuriosa...

Jag är själv tekniknörd och stor fan av Apple (halkade in på mekaniska klockor efter att ha forskat lite på Apple Watch :)), men jag måste säga att jag är lite undrande inför en smartwatch av guld. Om du köper en mekanisk guldklocka så kan du åtminstone trösta dig med att den förmodligen skulle kunna fungera tills du går i graven, men med en smartwatch kan du nästan vara helt säker att den inte längre supportas av Apple om sisådär tre år eller så.

Så om fem år kommer du mao ha en bit "guld" och glas.


Det där tror jag inte stämmer för fem öre. En av Apples styrkor som företag, är att deras produkter håller och supporteras väldigt länge. Är själv Appletaliban sen 1987 och har förutom intresset, även jobbat professionellt med dessa produkter. Möjligtvis har du rätt beträffande batteriet, men det lär nog gå att byta ut när det är uttjänt, precis som på telefonerna. OT; kommer nog inte att köpa någon AppleWatch, då jag ser större värde och behållning i en mekanisk :rolex:. :)
 

bionicbeagle

Friends of KS
Det där tror jag inte stämmer för fem öre. En av Apples styrkor som företag, är att deras produkter håller och supporteras väldigt länge. Är själv Appletaliban sen 1987 och har förutom intresset, även jobbat professionellt med dessa produkter. Möjligtvis har du rätt beträffande batteriet, men det lär nog gå att byta ut när det är uttjänt, precis som på telefonerna. OT; kommer nog inte att köpa någon AppleWatch, då jag ser större värde och behållning i en mekanisk :rolex:. :)


Jo dom är hyfsat bra på att hålla saker snurrande på Mac-sidan (dock inte i närheten av MS), men på iOS-sidan är dom lite mer aggressiva upplever jag.

Jag har bl.a en iPad gen1 och även om den ju tekniskt sett fortfarande fungerar och är i bra skick rent fysiskt så får man ju inga iOS uppdateringar och väldigt många appar funkar inte längre på den... och även om dom funkar så är dom sjukt långsamma eftersom dom skrivs och testas på snabbare processorer. Så för min del kändes den i praktiken rätt övergiven av Apple redan efter ett par år.
 

jhm

Panerai
Jo dom är hyfsat bra på att hålla saker snurrande på Mac-sidan (dock inte i närheten av MS), men på iOS-sidan är dom lite mer aggressiva upplever jag.

Jag har bl.a en iPad gen1 och även om den ju tekniskt sett fortfarande fungerar och är i bra skick rent fysiskt så får man ju inga iOS uppdateringar och väldigt många appar funkar inte längre på den... och även om dom funkar så är dom sjukt långsamma eftersom dom skrivs och testas på snabbare processorer. Så för min del kändes den i praktiken rätt övergiven av Apple redan efter ett par år.


På 90-talet uppgraderade jag (redan då) ganska gamla Macar till senaste processorstandard mha uppgraderingskort från företaget Sonnet mfl. Motsvarande operation på en traditionell PC vid den här tiden var fullständigt omöjligt, då chipset och annat var mer eller mindre begränsat redan från tillverkning. MacOS bakåtkompatibilitet var också något i hästväg redan på den tiden, så det kan jag inte heller hålla med om. Apples iOS-enheter är i så fall mer begränsade beträffande uppgradering till senaste OS, än deras ordinära datorer. :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Inte en enda bild....

apple-gold.jpg
 
Topp