• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Apples guld-klocka repas mindre

Andreas777

Cartier
Är det en ny quartz-kris som nalkas? Svenne-banan som köper sin rolex för status lägger kanske samma pengar på en smart guldklocka?
 

CarlV

Cartier
Ursäkta min okunskap! Vad kan man göra med klockan som man inte kan göra med telefonen! Förutom mäta pulsen!
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Fungerar Apklockan som en separat enhet eller måste den kommunicera med telefonen?
Som jag förstått fungerar den delvis separat och delvis med telefonen. Du kan till exempel inte ringa och skicka meddelanden med enbart klockan utan måste ha en närvarande telefon. För att betala måste du ha en iphone 5 eller senare generation.

Här en bra men kort lista på saker klockan kan och inte kan.
http://www.pcworld.com/article/2605140/5-things-the-apple-watch-can-and-cant-do.html

Edit: Jag är en androidperson, men detta är en av de snyggare smartklockorna. Även om jag sett ett annat märke med snyggare klocka, kommer inte på det nu, kan vara LG.. Jag ska Googla :)

Edit 2: Jag ser ingen mening i en smart klocka om jag ändå måste springa runt med min telefon i fickan. Då tar jag hellre upp den.
 
  • Like
Reactions: jhm

CarlV

Cartier
Mitt ha begär har sjunkit till under noll! I min ögon är en person som köper en sådan klocka skrattretande imbecill ! Över om jag tror att bäraren ifråga anser att han/hon är en spjutspets in framtiden! Fånigt!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Edit 2: Jag ser ingen mening i en smart klocka om jag ändå måste springa runt med min telefon i fickan. Då tar jag hellre upp den.
Scenario 1:
Du skall betala en glass i kiosken och betala trådlöst. Vad är enklast? a) Plocka upp telefonen och hålla den mot betalningsgrunkan, eller b) Hålla klockan mot betalningsgrunkan?

Scenario 2:
Efter glassen måste du jogga bort kalorierna. Vad är enklast? a) Plocka fram telefonen för att se antal steg/sprungen distans/brända kalorier, eller b) Titta på klockan för samma info?

Scenario 3:
När du joggar så märker du att du har sprungit vilse. Vad är enklast? a) Plocka upp telefonen stup i kvarten för att se kartan, eller b) Titta på klockan lite då och då för att se kartan?

Slut-scenario:
När tröttheten faller på så ringer du efter en taxi. Då är telefonen överlägsen ;)

Summering:
Även om jag hellre bär en "riktig" klocka på armen så ser jag fördelar med en "smart" klocka, och jag tror att många kommer att vilja ha en "smart" klocka. Men KSare kommer inte tillhöra den stora flocken av köpare...
 

CarlV

Cartier
scenario 1
Kan delvis hålla med! Det förutsätter att betalningsgrunkan finns! Finns inte grunkan så faller scenario 2. För då får man vara utan glas!!;)


Scenario 2
Om man vräker i sig en glas! Så kan det inte komma som som en chock att man måste röra på sig för att förbränna vad man stoppad i sig! Behöves knappast en Apklocka för att konstatera det!

Scenario 3
Att en klockbärare skulle jogga så pass långt eller i ödemarken att han/hon skulle förlorar förmågan att hitta hem utan frekvent titta på Gpsen! Är högst osannolikt!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Mitt ha begär har sjunkit till under noll! I min ögon är en person som köper en sådan klocka skrattretande imbecill ! Över om jag tror att bäraren ifråga anser att han/hon är en spjutspets in framtiden! Fånigt!


Samma här, har verkligen inget ha begär alls och har svårt att se vad jag ska ha den till.
Men och andra sidan kan jag ju ha helt fel, det var ju någon som sa en gång att "Internet är bara en fluga" eller "Vem behöver mer än 640Kb i ram-minne".
 

jhm

Panerai
Mitt ha begär har sjunkit till under noll! I min ögon är en person som köper en sådan klocka skrattretande imbecill ! Över om jag tror att bäraren ifråga anser att han/hon är en spjutspets in framtiden! Fånigt!


Jag är ganska säker på att de flesta "vanliga" människor ute i samhället, har precis samma uppfattning om de som är beredda att lägga 30+ tusenlappar på en mekanisk klocka. ;)
 

CarlV

Cartier
Jag är ganska säker på att de flesta "vanliga" människor ute i samhället, har precis samma uppfattning om de som är beredda att lägga 30+ tusenlappar på en mekanisk klocka. ;)
Du har nog rätt! Tyvärr finns det otrogna där ute! Som ännu inte upptäckt den stora uppenbarelsen att bära en Mekanisk klocka!
 
  • Like
Reactions: jhm

JaTack

Rolex
2-Faktor
Scenario 1:
Du skall betala en glass i kiosken och betala trådlöst. Vad är enklast? a) Plocka upp telefonen och hålla den mot betalningsgrunkan, eller b) Hålla klockan mot betalningsgrunkan?

Scenario 2:
Efter glassen måste du jogga bort kalorierna. Vad är enklast? a) Plocka fram telefonen för att se antal steg/sprungen distans/brända kalorier, eller b) Titta på klockan för samma info?

Scenario 3:
När du joggar så märker du att du har sprungit vilse. Vad är enklast? a) Plocka upp telefonen stup i kvarten för att se kartan, eller b) Titta på klockan lite då och då för att se kartan?

Slut-scenario:
När tröttheten faller på så ringer du efter en taxi. Då är telefonen överlägsen ;)

Summering:
Även om jag hellre bär en "riktig" klocka på armen så ser jag fördelar med en "smart" klocka, och jag tror att många kommer att vilja ha en "smart" klocka. Men KSare kommer inte tillhöra den stora flocken av köpare...
Nja, nu tycker jag inte det är så jobbigt att betala. Tar ju bara någon sekund extra.

Jag har hyfsad koll på vad jag springer, skulle lika gärna kunna använda en vanlig klocka till att ta tiden, mäter aldrig min puls. Och jag har ett bra lokalsinne ;)

Klockan jag tänkte på innan är LG:s smartklocka:
LG-G-watch-R-1.jpg
 

FredrikQ

Breitling
Hehe... 18 timmars batteritid och då är inte ens displayen påslagen (man måste aktivera displayen för att kunna se vad klockan är. Det gäller förresten även LG och Samsungs smartklockor. Jag behåller min Pebble Steel med "E-ink"-skärm som alltid är på och som klarar sig en vecka utan att behöva laddas. Smidigt att diskret kunna kolla meddelanden utan att behöva hiva upp telefonen. Här är en bild jag tog häromdan...
YzQnvh1.jpg
 

mps

Cartier
Jag är en sann Apple-fanboy.
Men jag känner att de håller på att tappa det.
Har haft Mac i snart 8år och äger nya och retromodeller av datorer och iPods mm.
Sett hur de har utvecklats och förändrats år för år. Frammåt och bakåt.
Men sedan Steve Jobs gick bort har det hänt väldigt mycket, mot det sämre.
Under Jobs tid skulle vi aldrig ha sett en guldig iPhone.
Aldrig en Watch i guld.
Aldrig skulle de ha gjort en iPhone6 Plus.
De gör nu produkter som marknaden vill ha.
Istället för att göra produkter vi inte visste att de fann.....men nu måste jag ha en!

Jag är besviken
 

David

Bödeln
Under Jobs tid skulle vi aldrig ha sett en guldig iPhone.
Man kan ha åsikter om vad som är bra och vad som inte är det, men en färg på en telefon är väl knappast särskilt kontroversiell?

Dessutom togs ju de här fram under Jobs vakande öga:

flowerpowerdalmatia-100007480-orig.jpg


Om Jobs stoppade iPhone i guld var det bara för att ingen lyckades få fram exakt den nyans som han önskade.
 

mps

Cartier
De modellerna togs fram för att väcka företaget.
De sålde enbart grå hemska saker innan och såg ut som allt annat på marknaden.
Nu räddade dessa modeller samt dasslocks iBooken företaget från konkurs.

Nu har de kapital för att göra vad de vill.
Då ska de inte göra vad alla andra vill.
 

jhm

Panerai
Jag är en sann Apple-fanboy.
Men jag känner att de håller på att tappa det.
Har haft Mac i snart 8år och äger nya och retromodeller av datorer och iPods mm.
Sett hur de har utvecklats och förändrats år för år. Frammåt och bakåt.
Men sedan Steve Jobs gick bort har det hänt väldigt mycket, mot det sämre.
Under Jobs tid skulle vi aldrig ha sett en guldig iPhone.
Aldrig en Watch i guld.
Aldrig skulle de ha gjort en iPhone6 Plus.
De gör nu produkter som marknaden vill ha.
Istället för att göra produkter vi inte visste att de fann.....men nu måste jag ha en!

Jag är besviken


Nu har jag iofs haft Appleprodukter en liten stund längre än du (28 år närmare bestämt :)) och ställer mig därför lite undrande till några saker du skriver. Du pratar om retromodeller, vilka är dessa? Apple har mig veterligt aldrig gjort några re-issue:s på gamla modeller. Har jag missat något får du jättegärna upplysa mig. :)

Apple har alltid varit ett företag som varit duktiga på två saker; marknadsföring och att planera långsiktigt. Det är inte alls omöjligt att Apples "nya" koncept med silver-, grå- och guldmodeller beträffande telefoner och datorer, redan fanns i pipen under Steves livstid. De enda som vet detta med säkerhet, är väl i sådana fall executivefolket på Apple CA, och framgångsrika koncept tar lång tid att utveckla.

Du säger att mycket blivit sämre efter förlusten av Jobs, vad tänker du på då? –Apple har aldrig varit så framgångsrika som de är nu och är ett av världens rikaste företag, utifrån produktportfölj och produktionssiffror. Att de gör produkter som marknaden vill ha, är väl lysande. En stor framgångsfaktor för alla framgångsrika företag, är just att kunna tillgodose de behov marknaden har. Detta tycker jag man lyckats formidabelt med, om man undantar en ganska rejäl formsvacka kring mitten av 90-talet.

/ -talibanen

:)
 

David

Bödeln
Nu har jag iofs haft Appleprodukter en liten stund längre än du (28 år närmare bestämt :)) och ställer mig därför lite undrande till några saker du skriver.
Funderade på samma sak. (Köpte min Macintosh II begagnad 1989, bytte ut den mot en ny SE/30 tre år senare.)

För övrigt är guld-iPhone en hommage till en ren Steve-produkt. (Nummer två från vänster.)

3017050-inline-675ipodmini.jpg


http://www.fastcodesign.com/3017050/apples-untold-history-reveals-why-the-iphone-5c-will-be-in-color
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag är en sann Apple-fanboy.
Men jag känner att de håller på att tappa det.
Har haft Mac i snart 8år och äger nya och retromodeller av datorer och iPods mm.
Sett hur de har utvecklats och förändrats år för år. Frammåt och bakåt.
Men sedan Steve Jobs gick bort har det hänt väldigt mycket, mot det sämre.
Under Jobs tid skulle vi aldrig ha sett en guldig iPhone.
Aldrig en Watch i guld.
Aldrig skulle de ha gjort en iPhone6 Plus.
De gör nu produkter som marknaden vill ha.
Istället för att göra produkter vi inte visste att de fann.....men nu måste jag ha en!

Jag är besviken


Alla som läst boken om Steve vet att han precis som alla andra ibland har fel. Med det sagt är Steve en av mina stora idoler och kapitlet med Pixar gör mig tårögd varje gång jag läser det.
 
  • Like
Reactions: jhm

mps

Cartier
Nu har jag iofs haft Appleprodukter en liten stund längre än du (28 år närmare bestämt :)) och ställer mig därför lite undrande till några saker du skriver. Du pratar om retromodeller, vilka är dessa? Apple har mig veterligt aldrig gjort några re-issue:s på gamla modeller. Har jag missat något får du jättegärna upplysa mig. :)

Apple har alltid varit ett företag som varit duktiga på två saker; marknadsföring och att planera långsiktigt. Det är inte alls omöjligt att Apples "nya" koncept med silver-, grå- och guldmodeller beträffande telefoner och datorer, redan fanns i pipen under Steves livstid. De enda som vet detta med säkerhet, är väl i sådana fall executivefolket på Apple CA, och framgångsrika koncept tar lång tid att utveckla.

Du säger att mycket blivit sämre efter förlusten av Jobs, vad tänker du på då? –Apple har aldrig varit så framgångsrika som de är nu och är ett av världens rikaste företag, utifrån produktportfölj och produktionssiffror. Att de gör produkter som marknaden vill ha, är väl lysande. En stor framgångsfaktor för alla framgångsrika företag, är just att kunna tillgodose de behov marknaden har. Detta tycker jag man lyckats formidabelt med, om man undantar en ganska rejäl formsvacka kring mitten av 90-talet.

/ -talibanen

:)

Med retro så syftar jag på äldre modeller.
iMac G4. Power Mac G3 och liknande.
Inget nygammalt utan bara gamla saker :)

Med guld och de så menar jag att det är lite för "flashigt" för den minimalistiska design Apple alltid har strävat efter.
Det jag alltid uppskattat med dem. Raka linjer. Fina knappar. Ja en fin produkt.

Sedan Jobs försvann så har de släppt operativsystem som är mer ostabilt än någonsin.
Yosemite fanns på min dator i ett par månader, sen orkade jag inte med och lade in 10.6.
Väldans nöjd. Visst så var den Macbooken inte den senaste. Men dock 4gb ram och dual core a snabbt slag.
De har inte lagt in 10% av så många patent de senaste två åren jämfört in i det sista med Jobs.
Känns som nytänket har försvunnit och man tar och gör om det som redan finns på marknaden och som säljer.

Sen säljer Apple sig själv nu nästan :)
En person som haft en iPhone fortsätter med det. Macbook likadant.
Så är det med bilmärken. Vet många som kör BMW men som var mer nöjd med förra modellen. Men de har ju alltid kört BMW.
 

jhm

Panerai
Med retro så syftar jag på äldre modeller.
iMac G4. Power Mac G3 och liknande.
Inget nygammalt utan bara gamla saker :)

Med guld och de så menar jag att det är lite för "flashigt" för den minimalistiska design Apple alltid har strävat efter.
Det jag alltid uppskattat med dem. Raka linjer. Fina knappar. Ja en fin produkt.

Sedan Jobs försvann så har de släppt operativsystem som är mer ostabilt än någonsin.
Yosemite fanns på min dator i ett par månader, sen orkade jag inte med och lade in 10.6.
Väldans nöjd. Visst så var den Macbooken inte den senaste. Men dock 4gb ram och dual core a snabbt slag.
De har inte lagt in 10% av så många patent de senaste två åren jämfört in i det sista med Jobs.
Känns som nytänket har försvunnit och man tar och gör om det som redan finns på marknaden och som säljer.

Sen säljer Apple sig själv nu nästan :)
En person som haft en iPhone fortsätter med det. Macbook likadant.
Så är det med bilmärken. Vet många som kör BMW men som var mer nöjd med förra modellen. Men de har ju alltid kört BMW.


Retro, är produkter som är nya, men designats för att se gamla ut, inget annat. Så nu vet du det. ;) Beträffande operativsystemet, ser jag att du inte varit med från början. Apple har aldrig haft ett så stabilt OS någonsin. Jag är av den gamla skolan, och kunde på MacOS v.4 -- 9.2, i stort sett allt som fanns att kunna.

Jag var en hejare på tillägg och inställningsprogram, och hur dessa i olika kombinationer, och med vissa program eller hårdvara kunde spöka. Jag visste även hur man löste problemen (hårdvara som mjukvara). Hur ser OSX ser ut i sina beståndsdelar idag, har jag betydligt sämre koll på och det är klart, idag innehåller systemet ca 30 000 fler filer, än vad det gjorde på den tiden. Men stabilt, det är det idag.

Småsaker har spökat för vissa användare, och jag fick själv gå tillbaka från Mavericks, till MountainLion, eftersom det inte funkade med min kringhårdvara. Med Yosemite är det inte längre några problem. Det du verkar anmärka på ovan, är snarare egna preferenser och kanske jämför du med något annat?! Nytänket har inte försvunnit, men man kan inte uppfinna hjulet om och om igen.

Tittar du på teknikutvecklingen sedan 60-talet till idag, är det rimligt att anta att takten mattats av något de senaste fem till tio åren. Inte minst har all tillverkning i Kina bidragit till detta. Dessutom har tillverkarna ett annat fokus idag, än vad de hade för tio år sedan, då allting handlade om bits och megabyte och hur mycket sladdar och teknik de tryckt in i sina apparater (observera min ironi). Sånt är för de flesta kunder ofta sekundärt, så länge deras behov tillfredsställs . :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det är ju synd att klockan är ruskigt ful, med guld eller utan. Snyggaste smartklockan hittills är Huawei smartwatch..

 

jhm

Panerai
Det är ju synd att klockan är ruskigt ful, med guld eller utan. Snyggaste smartklockan hittills är Huawei smartwatch..



Då föredrar jag nog Apple Watch. Den där klossen var inte vacker. Dessutom ser den väldigt tjock ut. AppleWatch är 11 mm. Är inte spekulant på någon av dem, men hade jag varit, så hade valet varit mycket enkelt. :)
 
Topp