• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aqualand uppfixning

Sputnik

Breitling
Tja.
Är tämligen ny här och har barat kollat igenom en bråkdel av trådar eftersom man endast nyligen blivit något klockintresserad.
Nu var det så att jag fick en Aqualand Promaster JP2004-07e av min far som en sentimentalisk arvspresent när jag fyllde år nyligen.
IY6d4w7YyW4J0zYXXzhQAaBYfU9qp202KWbporyYQyhUgq91nTz1DGFytouYdm8AoBkr6x5v3Rbx12c=w1920-h974-rw

Efter batteribyte på en lokal guldsmedja kan jag säga att jag är väldigt nöjd med den. Visarna funkar och displayen funkar ypperligt.

Det jag nu skulle vilja få åtgärdat är ett litet antal rispor på glaset och även att lumen pricken på bezeln tappat lyset.
Hur skall jag gå till väga med att fixa dessa? Är det vanligt att guldsmedjor har en bezel för denna model eller är bezeln av en allmän model eller är det möjligt att skaffa dessa delar och byta dem själv om man inte är så bekant med mekanikerna bakom dessa delar?
 

rogart-63

Patek
Går säkert byta glas. Men har inte sett nån som gjort det? Är det lite repor så går det polera bort? Vilket jag sett dom som gjort med gott resultat? Nya reissue modellens glas passar på den gamla modellen. Men som alltid är det knepigt att hitta delar till Citizen. Swatch group vill inte ixa med äldre klockor. Angående lumepluppen så får du nog leva med den som den är? Alternetaivet är att köpa en nyare Aqualand och plocka delarna från.
 

rogart-63

Patek
Läste faktiskt precis av en händelse att nån gjort AM insert till dom gamla aqualand dykarna. Så det kanske finns på Ebay.
 

mts1

Omega
Även jag lånar tråden lite.
Har köpt en aqualand c022 från -89 där den digitala delen funkar, men sekundvisaren rör inte på sig, hackar lite smått. Tim och minutvisare rör sig inte.
Hade legat i en låda många år innan man bytte batteri.
Någon som har några tips?
 

d@ke

Cartier
Även jag lånar tråden lite.
Har köpt en aqualand c022 från -89 där den digitala delen funkar, men sekundvisaren rör inte på sig, hackar lite smått. Tim och minutvisare rör sig inte.
Hade legat i en låda många år innan man bytte batteri.
Någon som har några tips?
Vad står det förutom C022?
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Även jag lånar tråden lite.
Har köpt en aqualand c022 från -89 där den digitala delen funkar, men sekundvisaren rör inte på sig, hackar lite smått. Tim och minutvisare rör sig inte.
Hade legat i en låda många år innan man bytte batteri.
Någon som har några tips?
Ungefär samma sak för mig. Sekundvisaren är riktigt trött och "orkar" inte ta sig framåt, men hackat lite...
 

Minuteman

Rolex
Har råkat ut för några Aqualands som haft problemet att sekundvisaren "fastnat" trots batteribyte. Hjälper ibland att manuellt hjälpa den igång, antingen genom att öppna klockan och peta på visaren lite, eller att mer brutalt slå klockan mot handen med sidan på boetten nedåt, och visaren parallell med handflatan.
Dock är det ofta så att de fastnar igen och den enda riktiga lösningen är en service.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Jag kan inte Aqualands specifikt men digitala klockor med analog visning har ju en mekanisk del som behöver sin vård i form av service. Kärvande mekanik med inga eller gamla stelnande oljor gör att stegmotorn helt enkelt inte orkar med. Alltså, och som redan påtalats, så är det en vanlig service som behövs. Att sekundvisaren hackar och försöker flytta sig ser jag som ett tecken att motor och elektronik trots allt fungerar.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Urmakaren pratade om 2k för service på min. Kändes lite väl saftigt när man kan hitta en här, fungerande för samma pris. På så sätt känns nästan @d@ke tråd-lösning enklare.
 

Minuteman

Rolex
Urmakaren pratade om 2k för service på min. Kändes lite väl saftigt när man kan hitta en här, fungerande för samma pris. På så sätt känns nästan @d@ke tråd-lösning enklare.
Absolut, men om du servar den så bör den ju ticka på ett tjugotal år till. Om du köper en oservad med samma ålder som din är det ju lite lotteri hur länge den kommer gå...
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Absolut, men om du servar den så bör den ju ticka på ett tjugotal år till. Om du köper en oservad med samma ålder som din är det ju lite lotteri hur länge den kommer gå...
Iofs. Samtidigt menade min urmakare att den likväl kunde dö igen efter 2 månader och han inte visste om den ens skulle bli bra efter att den blivit rengjord...
 

Minuteman

Rolex
Iofs. Samtidigt menade min urmakare att den likväl kunde dö igen efter 2 månader och han inte visste om den ens skulle bli bra efter att den blivit rengjord...
Låter som ett konstigt uttalande från en urmakare. Att serva dessa är inga konstigheter. Har servat ett par själv med gott resultat. Vet iofs att många inte servar quarts eftersom det generellt är mer kostnadseffektivt att byta verk, men det är ju inget alternativ i detta fall.
Det som däremot är en risk är att digitadelen lägger av. Den är ju betydligt svårare att serva.
 
Topp