• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aquastar 63. Ny krona - bland annat...

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Knep en sån här - en modell jag gillat sen jag såg den första gången.
Helst skulle den kanske varit i stål med mörk tavla, men jag tycker nog att denna är ganska charmig också.

Något av en fixerupper är den...

Allra mest uppenbart är att den är i stort behov av en lite mindre tragisk krona.
Tänkte att jag kunde skicka ut en fråga här istället för att hoppas att någon skulle snappa upp en "köpes".
Nån som sitter på krona med stjärna?

Bortsett från detta så tänkte jag se om man kan få ordning på den interna vridringen och ge den en allmän service.

IMG_6395.JPG


IMG_6394.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Finns en krona på eBay men de vill ha massor för den men kolla där då och då för de dyker upp med jämna mellanrum.

Urverket är ett standard AS 1713 (kan vara ett annat AS också men jag har inte full koll på de olika modellerna) så att serva den skall inte vara ett problem, men! Det finns en liten fjäder som håller emot bommen så den vrider ringen och den lossar väldigt lätt så vet man inte om den försvinner den så fort man börjar jobba på urverket. Den kan vara lös och ligger i klockan eller så har den försvunnit efter en service, nu finns den att köpa på eBay också men onödigt om det finns i klockan. Bommen är också special med en extra sektion för mekanismen för ringen på Aquastar och man kan ha bytt till en standard när kronan byttes en gång i tiden.
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Finns en krona på eBay men de vill ha massor för den men kolla där då och då för de dyker upp med jämna mellanrum.

Urverket är ett standard AS 1713 (kan vara ett annat AS också men jag har inte full koll på de olika modellerna) så att serva den skall inte vara ett problem, men! Det finns en liten fjäder som håller emot bommen så den vrider ringen och den lossar väldigt lätt så vet man inte om den försvinner den så fort man börjar jobba på urverket. Den kan vara lös och ligger i klockan eller så har den försvunnit efter en service, nu finns den att köpa på eBay också men onödigt om det finns i klockan. Bommen är också special med en extra sektion för mekanismen för ringen på Aquastar och man kan ha bytt till en standard när kronan byttes en gång i tiden.

Du briljerar då alltid med dina inlägg! Stort tack som alltid!

Vilken krona är det du menar på Ebay? Har bara lyckats hitta ett helt "kit" med drösvis med kronor (för en rejäl slant) eller stålvarianter.

Har inte hunnit öppna den ännu, men någonting är onekligen sketchy med vridringen...
Som jag förstår det så ska den snurra då man manuellt vrider upp klockan (d.v.s. kronan i innerläge), men inte när man ställer visarna. Denna snurrar oavsett.
Egentligen spelar det ju ingen roll - någon dykning lär denna aldrig utsättas för, och vridringar använder jag aldrig till vardags.
Men det är ju skoj om den får tillbaka sin ursprungliga funktion, eller åtminstone i närheten av den.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tackar, gör mitt bästa. :)

Denna från Australien men ser nu att det står för Regate modellen, fast jag tycker inte det ser ut som en sådan.
http://www.ebay.co.uk/itm/AQUASTAR-...850648?hash=item1a1edb7d58:g:3RYAAMXQgb1RPAn8

Det finns ett hjul i boettsidan som specialbommen går in i och låser men är det då en vanlig bom finns inte denna kantiga bit så den låser då inte hjulet och fjädern är nog till för att göra lite motstånd i vridningen.
 

rogart-63

Patek
Tror det är samma funktion som på vissa 6139 . Sitter ett litet kugghjul som sköter inre bezeln . Den sitter på bommen och mellan kugghjul och krona sitter en fjäder . Säkert har bommen gått sönder vid nåt tillfälle . Kugghjulet borta och fjädern är borta . Det är därför det inte funkar .
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tackar, gör mitt bästa. :)

Denna från Australien men ser nu att det står för Regate modellen, fast jag tycker inte det ser ut som en sådan.
http://www.ebay.co.uk/itm/AQUASTAR-...850648?hash=item1a1edb7d58:g:3RYAAMXQgb1RPAn8

Det finns ett hjul i boettsidan som specialbommen går in i och låser men är det då en vanlig bom finns inte denna kantiga bit så den låser då inte hjulet och fjädern är nog till för att göra lite motstånd i vridningen.

Ja, högt kilopris! ;)
Sen är den stål och inte förgylld(?).
Som sagt - synd att inte boetten är i stål. Känns som att det varit rejält mycket lättare att få tag i en ny krona då... :(

Hittade denna:
http://www.ebay.com/itm/AQUASTAR-VE...300970?hash=item1a2a3587ea:g:b50AAOSwImRYgWKr
Typ rimligt pris, men det verkar vara 1 mm för bommen istället för 1.20 mm på den som (eventuellt) är till en Regate.

Ska se om den går att öppna upp den när jag kommer hem.
Går det så knäpper jag lite bilder med macro-gluggen och får, förhoppningsvis, lite mer rätsida på vridringen.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Martin Lovasz

Audemars
Lite äldre än vad jag trodde så ett AS1701 ser det ut som. Kan inte se fjädern men hjulet är kvar och det är viktigast så nu skall du bara hitta bommen. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
IMG_2431.jpg


Mest som ett snabbt instick...
Spänne är hemma, tack till @MOL för detta. Armband (som jag hoppas/tror ska lira med spännet) är också på G - början av veckan, eller så.
Så mycket närmre någon lösning har jag dock inte kommit. ...eller ens hunnit försöka, i ärlighetens namn.
 
Topp