Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ar det okej att en urmakare gor sahar?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rastborg, 11 juli 2016.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Rastborg
    Trådstartare

Rastborg Torpare

Hej alla klockfantaster! :happyhappy:

Antligen semester och denna inleds med en utlandsvistelse. Sitter på en lanedator just nu och skriver.
    Jag lamnade in en av mina klockor for reparation hos en urmakare i narheten av mitt jobb. Det var min sista arbetsdag innan semestern och fragade om det var okej att jag hamtade den igen efter nagan/ra veckor upp till en manad. Om jag inte har svangarna forbi igen da dvs.

Jag foljer en del instagramkonton som är klockaccossierade och fick for mig att folja urmakaren som skulle gora jobbet. Pa detta konto (han/hon) sa ser jag en bild på min klocka dar han bar den offentligt. Datumen matchar alldeles för val och klockan ar inte en allt för vanlig sort. For mig ar det helt uppenbart att det ar min klocka kan man saga.

Nu till min diskussionsfraga. Ar det verkligen okej av urmakaren att gora sahar utan att fraga mig innan?
    Vantar lite med att ga ut med vem som gjorde det.
    Ps. loggar in ikvall igen och laser era svar.

Ha en skon semester!!

/Johan

JLW och theargonaut gillar detta.
  2. Hexagon

Hexagon Borgare

Låter ju onekligen väldigt konstigt. Vad är det för klocka? Något mer än modellen som kan indikera att det är din?

3. MrJL

MrJL Bonde

Från:
    Stockholm
    Testar han den efter reperation så är det väl ok, annars inte...
    Skulle dock aldrig fota en sådan sak om jag var urmakaren...

Bilar testas ju tex efter renovering. Tvivlar på att de Instagramar det dock..

Hexagon gillar detta.
  4. Hexagon

Hexagon Borgare

Håller med. Klart man ska se till att allt är som det ska. Men den ska väl kanske inte ens lämna verkstaden(?). Absolut inte hamna på nätet osv utan att fråga om lov?

5. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Absolut inte.
    Är som om bilfirman skulle ta en privat sväng med en bil som är inne för service.
    Testa funktionen behöver man inte göra på stan.

rillesnille, Triumf, Knugen och 4 andra gillar detta.
  6. regnguden

regnguden Präst

Det är låter onekligen skumt och lite tveksamt att en urmakare skulle bära sina kunders klockor, men likt @Hexagon måste man ju fråga om du är helt säker på att det är just din klocka?
    Jag förutsätter att det är en AD som du servar klockan hos, och då är det möjligtvis så att denne bär klockor och klockmärken som hen säljer och har verkstad för, något som skulle kunna förklara varför det känns som att det är din klocka när det kanske defakto är en likadan:)

Hexagon gillar detta.
  7. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Jag skulle bli skapligt irriterad om det var någon av mina klockor, tänk om den repas/dingas i en vägg eller vad som helst.
    Men som tidigare nämnt, vi måste ju veta att det är din men om det är en liten urmakare och en ovanlig klocka kan man ju räkna ut vad sannolikheten är :)

Hexagon gillar detta.
  8. Hexagon

Hexagon Borgare

Verkligen. Jag fotar alltid och studerar in i minsta detalj innan jag lämnar in hos AD. Men det går ju alltid bra (för mig iallafall, man har ju sett folk som drabbats av motsatsen). Men jävlar va man skulle bli förbannad om man fick veta att någon skada uppstod då urmakaren hade haft en för privatbruk på stan..

regnguden gillar detta.
  9. regnguden

regnguden Präst

Kan bara hålla med dig på varenda punkt, tror inte att det lär vara så många här på forumet som tycker att urmakare får använda våra klockor i smyg :)

tissoter och Hexagon gillar detta.
  10. regnguden

regnguden Präst

Läge att starta en shady urmakare där kundernas klockor åker på när det blir fylleslag på fredagarna? ;)

Hexagon och tissoter gillar detta.
  11. RobVintage

RobVintage Stadsbo

Va det inte någon tomte hos någon rolex ad som gjorde samma sak med en submariner i guld?

jabla, Zalath och regnguden gillar detta.
  12. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Är det Jälmers eller haha....

vikgul, Point Blank, Kiddy och 22 andra gillar detta.
  13. regnguden

regnguden Präst

Om så är fallet är det ju tamejfan skandal, speciellt med tanke på hur rep och dingkänsligt guld är...

14. regnguden

regnguden Präst

Börja inte med Jälmers igen, då blir det snart semmel och popcornkalas :D

Dejan S och JLW gillar detta.
  15. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Skulle vara seriöst orolig om jag lämnade in en klocka för 300 k och den försvann ut på stan :)
    Principen är dock lika illa vilken produkt det än är.

Hexagon gillar detta.
  16. regnguden

regnguden Präst

Principer är ju principer, men i praktiken och med det faktiska värdet kommer känslorna tveklöst alltid bli av gravare karaktär :)

tissoter gillar detta.
  17. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Snälla berätta vem det ääääääär så man kan stilla sin nyfikenhet !

18. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Känns irrelevant innan vi vet att det är TS klocka med 100%

19. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Men folk här inne är för rädda för att outa urmakare... förstår inte varför !?

20. regnguden

regnguden Präst

Nää, outa namnet nu så kan vi gå på häxjakt ;):D

Dejan S gillar detta.
  21. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    För att folk inte vill sprida falsk information, ett rykte kan vara förödande för en liten handlare.

DrDre, Knugen, Anders W och 2 andra gillar detta.
  22. Hexagon

Hexagon Borgare

Det är som du säger. Helt onödigt att outa någon innan man vet om det faktiskt stämmer helt. Är det så att det stämmer är det ju dock värt att få reda på det för framtida beslut.

tissoter gillar detta.
  23. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Jo men menar rent allmänt.. när folk får dålig service på något av dom större ställena så vögar folk knappt skriva det här ju vilket är lite synd !
    Fast visst ts får ju lägga upp bilden här som han sett och en bild på hans egen klocka före han skriver vem det är .. men nyfikna är vi alla !

alfgren och tissoter gillar detta.
  24. Hexagon

Hexagon Borgare

Tycker alltid att det kommer fram i slutet. Är det något som är dåligt eller negativt tycker jag alltid man får veta.

25. RobVintage

RobVintage Stadsbo

Har för mig att det var en tråd här på KS

tissoter gillar detta.
  26. regnguden

regnguden Präst

får luska efter den, ska jag länka om jag hittar den?

27. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Jo det stämmer, var uppe för ett tag sen. Har dock glömt vilken klocka det var. Vagt minne av Rolex men det kan ha varit något annat.
    Är ju vanligaste märket på KS så det vore ingen skräll ;)

28. Poppe

Poppe Friends of KS

Från:
    Varberg
    För min del tycker jag inte det känns ok, hade väl inte blivit jätteglad om det var min klocka. Hade det däremot varit en bild från verkstaden som lite pr/in-action hade jag inte haft något emot det om jag fick frgan först. Men det enklaste är väl ändå att ringa din urmakare och fråga hur det ligger till.

29. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    TS, när du säger att han bär den offentligt, vad menar du då? Hur som helst är det inte ok på något sätt. Print screena bilden och konfrontera urmakaren.

30. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Jag hade nog inte brytt mig nått kanske tom blivit lite stolt!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
Mårtenssons ur Brookfield