• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ar det okej att en urmakare gor sahar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Hahaha... Det beror väl på vilken gitarr ;)
Men absolut, Ludwig drums finns i mitt hjärta!
gibson-l5-ces-custom-1975-716161.jpg
Hepp!
Vilken pärla.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hävdar att urmakare måste ha kunds tillåtelse för att använda den i en privat situation. Det verkar helt befängt att ens tänka tanken. Jag drar en parallell:
Jag är musiker. Betänk att jag lämnar in en gitarr för ett bandbyte vilket måste göras nån gång då och då om man spelar mycket. Sedan ser jag på gitarr-reparatörens instakonto att han gigar med gitarren på stans livescen på fredagkvällen... Det finns inte en chans i världen att det är ok.
Det beror kanske på vad man har för emotionellt band till sina klockor men om en urmakare säger att "jag använde klockan i några dagar för att se hur den gick på handleden så jag kunde rucka den utifrån det" så hade jag bara tyckt att det var bra.
Sen om han satt hemma de dygnen eller var på nåt event är väl skit samma.
 
Senast ändrad:
Ska man nu testa att den går som den ska genom att gå omkring kan man väl göra det där man har sin butik/urmakeri? Knappast gå på event eller framstå som om man har klockan på sig privat på sociala medier.

Låter oseriöst.
 

Rastborg

Breitling
Äntligen Wi-fi till min Iphåånä! Jag tycker inte det var så farligt. Han bad direkt om ursäkt och erkände att det var min klocka som han bar. Han utlovade några magasin som jag skulle få. Någon som undrade om varför jag får dem hemskickade istället för att bara hämta dem när jag hämtar klockan. Jo kanske för att jag skrev i första inlägget att jag bad om att få hämta klockan efter några veckor? :)
 

tissoter

Audemars
Äntligen Wi-fi till min Iphåånä! Jag tycker inte det var så farligt. Han bad direkt om ursäkt och erkände att det var min klocka som han bar. Han utlovade några magasin som jag skulle få. Någon som undrade om varför jag får dem hemskickade istället för att bara hämta dem när jag hämtar klockan. Jo kanske för att jag skrev i första inlägget att jag bad om att få hämta klockan efter några veckor? :)
Okej, hela storyn låter lite märklig :) men bra att det löste sig till slut.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Äntligen Wi-fi till min Iphåånä! Jag tycker inte det var så farligt. Han bad direkt om ursäkt och erkände att det var min klocka som han bar. Han utlovade några magasin som jag skulle få. Någon som undrade om varför jag får dem hemskickade istället för att bara hämta dem när jag hämtar klockan. Jo kanske för att jag skrev i första inlägget att jag bad om att få hämta klockan efter några veckor? :)
Om detta nu är som du säger så skulle jag mycket gärna höra FÖRKLARINGEN till varför nämnda urmakare bär din klocka på privat tillställning, fotograferar denna för att sedan lägga upp bilden på sitt instagramkonto...!
"Something's rotten in the state of Denmark"
 

Sammeh

Cartier
Var det inte någon trolltråd för ca 6 månader sedan som handlade om att någon hade köpt en fakerolle av Jälmers och det visade sig att bilderna som trollet la upp var från internet och inte på en klocka från Jälmers?
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
Om detta nu är som du säger så skulle jag mycket gärna höra FÖRKLARINGEN till varför nämnda urmakare bär din klocka på privat tillställning, fotograferar denna för att sedan lägga upp bilden på sitt instagramkonto...!
"Something's rotten in the state of Denmark"

Tycker också att just detta är lite märkligt faktiskt. Om detta nu är på riktigt så är det lite väl mycket som går fel när Daniel Järdemar är i farten. Trist.
 

MånsT

Rolex
Av det som har berättats att döma köper jag inte denna storyn för 5 öre. TS's berättelse har för grova hål i den för att kunnas ta på allvar. Jälmers är i mina ögon oskyldig tills konkreta bevis har kommit fram.
 

MånsT

Rolex
Tycker du inte att en nyreggad användares utsaga är bevis nog?
Det var inte det jag syftade på. Främsta frågetecknet för mig är saknaden av logik i att Jälmers skulle gå på ett sportevenemang sponsrat av ett märke han är AD för och ändå använda ett kunds exemplar. Jag känner till Jälmers historik på KS men det känns bakvänt även för honom. Pressexemplar eller något bör ha använts. Dessutom är det ingen superduper unik klocka vi talar om så jag tror helt enkelt TS blandar ihop sitt ex med ett annat.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Personligen tror jag att detta har hänt:

Jälmer är i fas att starta ett asylboende. Han har sålt hela sitt lager av klockor och köpt 20 optimistjollar. Dessa ska han bygga om till boende och ha förankrade i Myggsjön tre mil söder om Borås. Att sedan gå på hästshow utan massa vax och klocka är uteslutet. Därav har han lånat en kunds klocka vilket han nu är djupt ångerfull över.
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Personligen tror jag att detta har hänt:

Jälmer är i fas att starta ett asylboende. Han har sålt hela sitt lager av klockor och köpt 20 optimistjollar. Dessa ska han bygga om till boende och ha förankrade i Myggsjön tre mil söder om Borås. Att sedan gå på hästshow utan massa vax och klocka är uteslutet. Därav har han lånat en kunds klocka vilket han nu är djupt ångerfull över.
Vad rökte/drack du till eftermiddagsfikat? :confused:;):D
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Sorry för OT, men vad är "Semlor" och "Popcorn" som det refereras till?
Plockar fram popcorn och låter sig "underhållas" av en tråd som spårar ur eller trollas till graven, ofta med många kommentarer som sopar in nitroglycerin i elden.

Semlan refererar till urmakaren som diskuteras i tråden, som vad jag har förstått la en kunds klocka på en semla och fotade? Rätta mig gärna då jag fortfarande är färsking. Fan nu vill jag ha en semla:hungry:

Ber om ursäkt för OT.
 

tissoter

Audemars
Plockar fram popcorn och låter sig "underhållas" av en tråd som spårar ur eller trollas till graven, ofta med många kommentarer som sopar in nitroglycerin i elden.

Semlan refererar till urmakaren som diskuteras i tråden, som vad jag har förstått la en kunds klocka på en semla och fotade? Rätta mig gärna då jag fortfarande är färsking. Fan nu vill jag ha en semla:hungry:
Haha trolltrådar är ju underbart, nu verkar det dock som att läget är lite osäkert i just den här tråden.
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Plockar fram popcorn och låter sig "underhållas" av en tråd som spårar ur eller trollas till graven, ofta med många kommentarer som sopar in nitroglycerin i elden.

Semlan refererar till urmakaren som diskuteras i tråden, som vad jag har förstått la en kunds klocka på en semla och fotade? Rätta mig gärna då jag fortfarande är färsking. Fan nu vill jag ha en semla:hungry:

Tack..då är jag med. :D
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Plockar fram popcorn och låter sig "underhållas" av en tråd som spårar ur eller trollas till graven, ofta med många kommentarer som sopar in nitroglycerin i elden.

Semlan refererar till urmakaren som diskuteras i tråden, som vad jag har förstått la en kunds klocka på en semla och fotade? Rätta mig gärna då jag fortfarande är färsking. Fan nu vill jag ha en semla:hungry:
Tror detta är bilden med stort B
https://www.instagram.com/p/zNS7gqm7Dp/
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp