Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

AR eller ingen AR, det är frågan...

Diskussion i 'Diskussion' startad av johannes11, 5 november 2015.

1. johannes11
    Trådstartare

johannes11 Bonde

Antireflexbehandling fyller ju en funktion och själv gillar jag AR. Sålde delvis min Combat SUB (med platt safirglas utan AR) för att det i många lägen var omöjligt att läsa av tiden utan att vrida handleden i rätt position.
    En halvtaskig bild på den jag hade:
    IMG_0713.JPG

Men jag satt och läste lite på utländska forum om en del människor som med hjälp av polywatch och liknande tog bort behandlingen på utsidan av sina klockor. Detta för att behandlingen lätt repades och för att det lätt blev fett- och fingeravtryck på glaset.
    Jag förstår att fingeravtryck och repor syns lättare på klockor med svarta urtavlor. Upplevde aldrig något sådant med min Orient Star med AR på båda sidor när jag hade den.
    P1020972.JPG

Men vad säger ni som har och har haft klockor med AR på utsidan av glaset? Blir det lätt repor/smutsfläckar på glaset? Och vad föredrar ni? AR på insidan, båda sidor eller kanske ingen AR alls?

Ett par vanligt förekommande klockor med AR på båda sidor (stulna från nätet):
    25416-490ef63506a808255c06e234c551e44c.jpg Sinn 556 Vorstellung 025.jpg

Funderade för övrigt på detta när jag putsade bort ungarnas fingeravtryck från glasögonen (som har grym AR;)).

Camo00 gillar detta.
  2. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

På en beater så skulle jag nog föredra AR på insidan, annars dubbel.

3. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    mega, Luckyluciano, yonsson och 3 andra gillar detta.
  4. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

AR på insidan bara. Alltid. Undra om glaset på Combaten kom från Rolex? :)

laketwig och Point Blank gillar detta.
  5. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ja.... Rolex... Lite underligt att de inte kör med AR på undersidan kan man tycka... Kanske en traditionell sak..
    Eller har AR någon annan nackdel förutom repkänslighet?

6. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Jag har egentligen inte störts av avsaknaden av AR förutom när det ska tas bilder. Men alltid trevligt att ha. Den Aar som Sinn har på sina klockor är riktigt grym :)

Luckyluciano och eriksson850 gillar detta.
  7. Clark Kent

Clark Kent Präst

@laketwig postade ju en hel del grymma bilder på hans 6060 där det ser ut som att den helt saknar glas.
    Frågan varför Rolex inte kör med AR brukar dyka upp med jämna mellanrum, men jag har hittills aldrig sett ett svar som är mer än en spekulation. Eller har något frågat AD eller mailat Rolex själva och fått svar?

8. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    såna bilder är så jävla snygga. Har dock aldrig känt att jag inte kan läsa av tiden utan AR

9. Clark Kent

Clark Kent Präst

Vi får hoppas att @laketwig postar lite i tråden imorgon. Har för mig att även hans Glycine Airman har en grym dubbel AR.

10. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Har alla Airman det?

11. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Såna här trådar frodas det bara Rolex haters.
    Det behövdes inte AR på Plexi, det behövs inte på safir!

Så var det med det.

12. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    inga rolex haters här just nu iaf?

13. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Vänta du bara ;)

14. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    tmp_2340-waiting-game-meme-generator-and-now-the-waiting-game-07fc04.PNG275247928.png

JLW gillar detta.
  15. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Har någon någonsin fått svar på Rolex kring en teknisk/design fråga? ;)
    Argumenten jag läst har varit att det underminerar syftet av att ha glas i Safir genom att lägga på en beläggning som är mjukare och repas lättare och/eller att Rolex faktiskt är smycken och att de är mer estetiskt tilltalande om de glänser lite extra.

16. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag ser absolut ingen anledning till att inte ha AR. Att det skulle repas? Ja, då får man väl avlägsna behandlingen då om den nu sitter på utsidan när den blivit så repig.

Peter cerwin och Camo00 gillar detta.
  17. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag tror att det där är efterkonstruktioner.

Det är trevligt med bra AR.
    DSC_1149-01.jpeg

Senast ändrad: 6 november 2015
    Peter cerwin, Camo00 och alfgren gillar detta.
  18. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

Inget som jag direkt tänker på eller bryr mignon så mycket. Min egna åsikt bara

19. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Tycker det kan vara lite irriterande utan ar när man ska ta bilder, men aldrig så att jag har problem att se vad klockan är på min sub för det

20. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Tycker du detsamma om PVD?
    Skulle du köpa en klocka med PVD från fabrik för 60'000+sek varpå du måste slipa bort PVD behandlingen efter några år eftersom att den slits ut och blir repig?

Tomas Eriksson gillar detta.
  21. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Ett litet annat ingrepp kanske? Plus att AR fyller en funktion. Vad är anledningen till att inte ha AR då?

Peter cerwin gillar detta.
  22. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Men mynnar ut i samma sak ändå, en modifiering på klockan som kan kännas helt onödig att man ens behöver göra.

Jag gillar AR, men samtidigt så gör det mig inget ifall klockan inte har det heller.

23. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag tycker inte att det är jämförbart. Jag tycker också att det är märkligt att man inte åtminstone sätter AR på insidan på alla premiumklockor.

Man behöver heller inte modifiera om man inte vill. Jag har aldrig lyckats repa AR vad jag kan se, och en hellre en liten repa och bra sikt. :)

Molle gillar detta.
  24. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Jag håller med dig, insidan är ett minimum men jag hade däremot inte velat ha på utsidan.
    Dock, så har klockan inte det så stör jag mig inte nämnvärt av det heller.

Det är rätt snyggt när den kan spegla en röd solnedgång. Eller ett par snygga bröst eller diverse.

Jimpa gillar detta.
  25. Ceramic

Ceramic Stadsbo

Hade en keramik Big Bang en gång i tiden. Klockan klarade alltid och såg som ny ut efter ett år av "miss"bruk. Men glaset såg helt jävligt ut. Dubbel AR på Hublot.

Någon som vet om de tre stora kör med AR? Ap gör det väl iaf inte

26. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Min AP har AR, men ibland kan man knappt ens tro det faktiskt. Så jag tvivlar på att det är dubbel...
    Varken AR eller lume är något att hänga i granen på AP anser jag.

27. Ceramic

Ceramic Stadsbo

Ahh. Va säker på att det inte va någon. Varken min safari, 15300 eller roc har upplevts som att det är AR. Inte helt enig i lume dock. På ROCn är det helt grym. Men 15300 var crap o safari har ju inte ens någon.

28. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Jag har 15300, jag upplever att om det finns AR så är det ytterst lite. Tycker inte att den blänker lika mycket som min Rolex men jag kan ju ha fel.
    Lumen på den är sämst. Sämre än min 18 år äldre GMT-Master.

29. Spindel

Spindel Biskop

AR is the shit.

Gör mest skillnad i lite sämre ljusförhållanden när det kommer till avläsning. Dubbelsidig AR är fantastisk men på en verktygsklocka är det mer fördelaktigt att bara ha på insidan för att undvika risken för irriterande repor om man använder klockan i skitiga miljöer.

30. JayJay

JayJay Biskop

AR på insidan! På utsidan är störigt. Har det på flera klockor, bl a min avatarklocka, typ det enda som stör på den. Då föredrar jag ingen AR alls som på min DJ2.

Mårtenssons ur Brookfield